لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

جايزه نوبل پزشکی ۲۰۱۳ به سه پژوهشگر آمريکايی و آلمانی رسيد


از چپ به راست: جیمز روثمن، رندی شکمن و توماس سودهوف، برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۳
از چپ به راست: جیمز روثمن، رندی شکمن و توماس سودهوف، برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۳
آکادمی نوبل در سوئد روز دوشنبه، ۱۵ مهر ماه، اعلام کردکه جايزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۳ به سه محقق و استاد دانشگاه آمريکايی و آلمانی برای تحقيق در زمينه چگونگی نقل و انتقال مولکول ها در سلول های بدن اهدا شد.

جيمز روثمن، ریيس بخش بيولوژی سلولی در دانشگاه «ييل» آمريکا، رندی شکمن استاد علوم بيولوژی سلولی در دانشگاه برکلی کاليفرنيا و پرفسور توماس سودهوف استاد فيزيولوژی مولکولی و سلولی در دانشگاه استانفورد کاليفرنيا مشترکا برندگان اين جايزه شدند.

دليل اعطای جايزه نوبل پزشکی به اين سه دانشمند، کار آنها بر روی چگونگی نقل و انتقال مولکول‌ها در درون و خارج از سلول‌های بدن انسان عنوان شده است.

در بيانيه‌ای که از طرف هيات داوران انستيتوی کارولينسکا به مناسبت اهدای اين جايزه منتشر شده گفته می‌شود که اين دانشمندان توانسته‌اند سيستم دقيق گردش مولکول‌ها در درون يک سلول را که در زمان و مکان مشخصی صورت می‌گيرد و يا انتقال آنها به سلول ديگر را، کشف کنند.

به گفته داوران جايزه نوبل پزشکی، از نتايج تحقيقات اين سه دانشمند می‌توان برای درمان بسياری از بيماری‌ها مانند ديابت، ناهنجاری‌های سيستم دفاعی بدن انسان و بيماری‌های مربوط به عصب‌های بدن استفاده کرد.

جيمز روثمن دکترای خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد دريافت کرده است. او در دانشگاه‌های استانفورد، پرينستون، کلمبيا وانستيتوی تکنولوژی ماساچوست تدريس و تحقيق کرده و هم اکنون رييس بخش بيولوژی سلولی در دانشگاه ييل ايالت کنتيکت است.

رندی شکمن هم که متولد آمريکاست پس از تحصيل در دانشگاه ايالتی لس آنجلس دکترای خود را از دانشگاه استانفورد دريافت کرد و از سال ۱۹۷۶ تا کنون در دانشگاه برکلی کاليفرنيا تدريس می‌کند.

و توماس سودهوف آلمانی دکترای خود را در دانشگاه گوتينگن آلمان دريافت کرد و در سال ۱۹۸۳ برای تدريس به دانشکده علوم پزشکی در دالاس تگزاس رفت.

سودهوف پس از چند سال کار و تحقيق در انستيتوی هووارد هيوز در سال ۲۰۰۸ به عنوان پرفسور فيزيولوژی سلولی و مولکولی دانشگاه استانفورد کاليفرنيا مشغول به کار شد.

برندگان جايزه نوبل در علوم پزشکی و علوم طبيعی هر ساله از طرف هيات داوران انستيتوی کارولينسکا که متشکل از ۵۰ پرفسور اين نهاد علمی است انتخاب می‌شوند.

اهدای اين جايزه از سال ۱۹۰۱ ميلادی آغاز شده و تا کنون ۲۰۱ نفر از محققين و دانشمندان جهان موفق به دريافت آن شده‌اند.

فردريک بانتينگ ۳۲ ساله جوانترين دانشمندی است که در سال ۱۹۲۳ به دليل کشف داروی انسولين موفق به دريافت جايزه نوبل پزشکی شد.

در يک قرن گذشته نام ده تن از زنان دانشمند جهان هم در بين دريافت کنندگان جايزه نوبل پزشکی و علوم طبيعی ديده می‌شود.
XS
SM
MD
LG