لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

وزارت خارجه آمريکا: سقوط ارزش ريال نشان دهنده موفقيت تحريم هاست


ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا
ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا
ويکتوريا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه، دهم مهرماه، با اشاره به سقوط چشمگير واحد پول ايران، ريال، گفته است که افت ارزش پول ملی ايران نشان از موفقيت تحريم های تنبيهی بين المللی برای متوقف کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.

به گزارش سايت رسمی وزارت خارجه آمريکا، خانم نولاند در گفت و گو با خبرنگاران در ادامه گفته است که ايران به طور روزافزونی از تاثير تحريم های سنگين غرب برای ممانعت از فروش نفت خود رنج می برد.

به گفته وی، ايران هر چه بيشتر از سيستم مالی جهانی منزوی می شود و حجم چشمگيری از نفت ايران از فروش در بازارهای جهانی باز می ماند.

اظهارات خانم نولاند در حالی بیان می شود که روز دوشنبه شتاب افزايش قيمت دلار در بازار ارز ايران رکورد بی سابقه ای را بر جای گذاشت و از صبح دوشنبه تا عصر اين روز قيمت دلار ۵۰۰ تومان افزايش يافت.

بر اساس آخرين گزارش ها از بازار ارز تهران، قيمت فروش هر دلار در عصر روز دوشنبه به ۳۵۵۰ تومان رسيده است که نسبت به روز گذشته ۱۷ درصد و نسبت به هفته گذشته حدود ۳۰ درصد افزايش نشان می دهد.

اين در حالی است که اواخر سال گذشته ميلادی هر دلار آمريکا در بازار آزاد ايران ۱۳۰۰ تومان فروخته می شد و اين رقم در ژانويه سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰۴۰ تومان بود.

خانم نولاند گفته است که ارزش پول ملی ايران در حال سقوط است و شرکت های بين المللی نيز از هرگونه مراوده با شرکت های ايرانی خودداری می کنند.

به گفته وی، «از نظر ما اين واقعيت نشان دهنده موفقيت روزافزون و متوقف نشدنی فشارهای بين المللی است که همه جامعه جهانی بر روی اقتصاد ايران اعمال کرده است. ايران تحت فشار غير قابل انکاری است».

تاثير تحريم های جاری عليه برنامه هسته ای ايران بر اقتصاد و ارزش پول ملی ايران در حالی است که اتحاديه اروپا و آمريکا بعد از اجلاس هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک مذاکرات پيرامون تصويب دور جديدی از تحريم های اقتصادی عليه ايران را برای بازداشتن اسرائيل از حمله نظامی به تاسيسات هسته ای اين کشور آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مقام رسمی اروپايی گفته است که وزرای خارجه اتحاديه اروپا در ۱۵ اکتبر، دو هفته بعد، در لوکزامبورگ درباره دور جديد تحريم ها عليه ايران مذاکره خواهند کرد.

خانم نولاند گفته است که ايران درصورت نبود فشارهايی که ما درباره آن صحبت می کنيم هيچ وقت به ميز مذاکره هسته ای با گروه ۵+١نمی آمد.

وی تصريح کرد: ما می خواهيم مردم ايران بدانند که اين پاسخ مستقيم به تصميماتی است که دولت شان در پاسخ به پيشنهادات جامعه جهانی برای حل ديپلماتيک مسائل گرفته است.
XS
SM
MD
LG