لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

کره شمالی یک موشک جدید بالیستیک شلیک کرد


ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه هشتم آذر به وقت شرق آسیا اعلام کرد که کره شمالی یک موشک بالیستیک شلیک کرده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، این خبر را منتشر کرده است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته که این موشک به سمت شرق پرتاب شد و ارتش این کشور همراه با ایالات متحده آمریکا در حال ارزیابی جزئیات مربوط به این شلیک هستند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز گفته که پرتاب «احتمالی» موشک از سوی کره شمالی را ردیابی کرده است.

سرهنگ رابرت مانینگ به خبرنگاران گفته است: «ما یک آزمایش احتمالی موشک از سوی کره شمالی را ردیابی کردیم. در حال ارزیابی این وضعیت هستیم و در صورت به دست آوردن جزئیات بیشتر، آن را ارائه خواهیم کرد».

او گفت که این پرتاب احتمالی در ساعت یک و ۳۰ دقیقه ظهر به وقت شرق آمریکا ردیابی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع در دولت آمریکا پیشتر گفته بودند که کار‌شناسان دولتی بر این اعتقادند که کره شمالی ظرف چند روز آینده یک آزمایش جدید موشکی انجام خواهد داد.

این نخستین شلیک یک موشک بالیستیک از سوی پیونگ یانگ از اواسط سپتامبر تاکنون است.

یک منبع دولتی ژاپن اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این کشور یکسری علائم رادیویی ردیابی کرده که نشان می‌دهد احتمالا کره شمالی در حال آماده‌ کردن خود برای پرتاب یک موشک بالیستیک دیگر است، هرچند این علائم غیرمعمول نبوده و تصاویر ماهواره‌ای هم فعالیت تازه‌ای نشان نمی‌دهد.

کره شمالی پس از شلیک دو تا سه موشک در هر ماه پس از اردیبهشت، تقریبا از اواخر شهریورماه پرتاب موشک را متوقف کرده بود.

پیونگ یانگ هفته گذشته تصمیم دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای قرار دادن نام کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم را تقبیح کرد و آن را «تحریک‌آفرینی و تخلفی جدی» توصیف کرد.

این اقدام باعث خواهد شد تا دولت آمریکا تحریم‌های شدیدتری علیه پیونگ یانگ وضع کند، هرچند کارشناسان نسبت به ایجاد تنش بیشتر در پیامد این تحریم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG