لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

کره جنوبی: آزمايش اتمی کره شمالی قريب الوقوع نيست


یک رادار نظامی کره جنوبی در نزدیکی مرز با کره شمالی.
یک رادار نظامی کره جنوبی در نزدیکی مرز با کره شمالی.
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، از کره شمالی خواست تا از آزمايش جديد هسته‌ای خودداری کند و گفت که چنين اقدامی با توجه به تنش‌های جاری در شبه جزيره کره، «تحريک آميز» است.

سئول روز دوشنبه اعلام کرد «نشانه هايی» در دست است مبنی بر اينکه کره شمالی در حال آماده کردن خود برای چهارمين آزمايش هسته ای ظرف روزهای آينده است.

با اين حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده است که وزارت دفاع کره جنوبی ساعاتی بعد گفت که اين آزمايش قريب الوقوع نيست.

دبيرکل سازمان ملل که در هلند به سر می برد روز دوشنبه، هشتم آوريل، گفت که او از گزارش‌های مربوط به تلاش کره شمالی برای آزمايش جديد هسته‌ای خبردار است ولی اطلاعات بيشتری در اين زمينه ندارد.

وی از پيونگ يانگ خواست تا از انجام اين آزمايش خودداری کند و گفت که اين يک «حرکت تحريک آميز» و ناقض قطعنامه‌ ۲۰۹۴ شورای امنيت سازمان ملل است.

بان کی مون افزود: جمهوری خلق دمکراتيک کره شمالی نمی‌تواند چنين کاری کند و شورای امنيت و جامعه بين‌المللی را مستقيما به چالش بکشاند.

در تحولی ديگر، کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که تمام کارگران خود را از منطقه صنعتی و مشترک با کره جنوبی خارج می‌کند. اين منطقه آخرین نقطه همکاری مشترک دو کشور محسوب می‌شد.

در بيانيه‌ای که خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر کرده است، کيم يانگ گون، از مقام‌های ارشد حزب کمونيست کره شمالی گفته که اين کشور «تمام کارکنان خود را از منطقه مشترک خارج خواهد کرد».

وی افزوده است: پيونگ يانگ همچنین «به طور موقت تمام فعاليت‌ها در اين منطقه را به حال تعليق در آورده و اين موضوع را بررسی خواهد کرد که آيا مجمتع صنعتی (کائه سونگ) بايد به کار خود ادامه دهد يا تعطيل شود».

مجتمع کائه سونگ در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است و نمادی از همکاری اقتصادی مشترک در مرزهای دو کشور به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG