لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۸

وزیر نروژی پس از سفر شخصی به ایران از مقامش استعفاء داد


گوشی تلفن کاری پر سندبرگ پس از بازگشت از ایران به اداره امنیت داخلی نروژ داده شد تا مطمئن شوند که هک نشده است.
گوشی تلفن کاری پر سندبرگ پس از بازگشت از ایران به اداره امنیت داخلی نروژ داده شد تا مطمئن شوند که هک نشده است.

وزیر شیلات نروژ پس از انتقادهای شدید از وی به خاطر مطلع نکردن دولت از سفرهای شخصی‌اش به ایران و چین از مقامش استعفا داد.

پر سندبرگ ۵۸ ساله توضیح نداد که چرا از قبل در مورد این سفرها به روسای خود اطلاع نداده است. او در ماه ژوئیه همراه با دوست دخترش ایرانی‌تبارش به ایران و در ماه مه نیز به چین سفر کرده بود.

اعضای دولت در نروژ موظفند که قبل از سفرهای شخصی به کشورهای دیگر این موضوع را اطلاع دهند.

گوشی تلفن کاری آقای سندبرگ پس از بازگشت از ایران به اداره امنیت داخلی نروژ داده شد تا مطمئن شوند که هک نشده است. اداره امنیت داخلی نروژ، ایران را از نظر شنود الکترونیک در زمره «کشورهای پرخطر» قرار داده است.

آقای سندبرگ که معاون دبیرکل حزب پیشرفت، یک حزب ضد مهاجرت و بخشی از دولت ائتلافی نروژ، است اذعان کرد که بدون اطلاع دادن به دفتر نخست‌وزیری با دوست دختر جدیدش به نام بهاره لتنس در ماه ژوئیه به ایران سفر کرده است.

ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر محافظه‌کار نروژ، روز دوشنبه ۲۲ مرداد به خبرنگاران گفت: «خود آقای سندبرگ خواست استعفا دهد و به نظرم تصمیم درستی بود. او مسائل امنیتی را رعایت نکرده بود».

این ماجرا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های نروژ داشت و علاه بر اعضای حزب مخالف دولت، اعضای حزب آقای سندبرگ نیز به شدت از او انتقاد کردند.

تقاضای پناهندگی بهاره لتنس، دوست دختر ایرانی این وزیر نروژی، سه بار رد شده بود. ولی در نهایت به این دلیل که ممکن است در صورت بازگشت به ایران مجبور به ازدواج شود اجازه اقامت در نروژ را دریافت کرد.

حزب پیشرفت که آقای سندبرگ معاون دبیرکل آن بود طرفدار یک سیاست مهاجرتی سختگیرانه و خواهان اخراج تمامی متقاضیان پناهندگی است که درخواست آنها رد شده است. این حزب در عین حال از بازگشت کسانی که پناهندگی سیاسی می‌گیرند به کشور زادگاه خود به شدت انتقاد می‌کند.

آقای سندبرگ ابتدا در بیانیه‌ای عذرخواهی کرده بود ولی با برملا شدن جزئیات بیشتر این ماجرا در نهایت تصمیم گرفت که استعفا دهد.

یکی دیگر از نکاتی که برملا شده این است که او در سفر ماه مه به چین نیز تلفن کاری خود را برده بود.

آقای سندبرگ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «غم‌انگیز است. امیدوار بودم طرح‌های جدید را تکمیل کنم». ولی حاضر نشد در مورد جنبه‌های شخصی این ماجرا اظهارنظر کند.

اداره امنیت نروژ تحقیقاتی را در مورد بهاره لتنس آغاز کرده که هرگونه ارتباط با حکومت ایران را تکذیب کرده است.

آقای سندبرگ علاوه بر استعفا از مقام وزارت، از معاونت دبیرکل حزب پیشرفت نیز کناره‌گیری کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG