لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

نوبخت: کسری بودجه دولت تا پایان سال به ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد


سخنگوی دولت ایران از «عدم تحقق» ۳۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۳ خبر داد و گفت که «به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه ۱۷ دی تصریح کرد: «پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان عدم تحقق داشته باشیم اما کشور را اداره خواهیم کرد».

وی افزود: «البته به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت».

با توجه به نرخ فعلی دلار در ایران که ۳۵۰۰ تومان است، کسری بودجه دولت تا پایان امسال معادل حدود ۹ میلیارد دلار خواهد بود.

اظهارات آقای نوبخت در حالی است که وی روز هشتم دی گفته بود اگر قیمت نفت حتی به ۳۴ یا ۳۵ دلار برسد، «به‌ راحتی مشکل قابل کنترل است».

سخنگوی دولت ایران روز چهارشنبه درباره این سخنان خود توضیح داد: «در حال حاضر درآمد نفتی تعیین شده در بودجه سال آینده ۷۱ هزار میلیارد تومان است که اگر این بودجه به صفر تبدیل شود ما سعی می‌کنیم بودجه جاری و عمرانی را به اندازه ۷۱ هزار میلیارد تومان کاهش دهیم».

پیش از این خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که درآمدهای نفتی، ۳۳ درصد از بودجه سال ۹۴ را تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم برای سال جاری ۵۰ درصد است.

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌ است اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، رسانه‌ها و مسئولین از احتمال کسری بودجه برای سال ۹۳ خبر داده‌اند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز ۱۴ دی در جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره قیمت نفت به نمایندگان مجلس گزارش داد و پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا سال ۲۰۱۶ پایین‌تر از ۷۹ دلار خواهد ماند.

علی اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، ۱۵ دی ماه گفت که اثر واقعی کاهش قیمت نفت در ماه‌های پایانی سال بروز خواهد کرد و «از روی ناچاری اثر بیشتر آن در مورد بودجه‌های عمرانی است».

«این همه اظهار نگرانی از همه پرسی سنجیده نیست»

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود همه پرسی را یکی از روش‌های موجود در قانون اساسی برشمرد و افزود: «این همه اظهار نگرانی با الفاظی که زیبنده مقام دوم کشور و نظام صورت می‌گیرد، سنجیده و مورد تائید نخواهد بود».

آقای نوبخت اضافه کرد: «ممکن است حتی عده‌ای همین حرف‌های من را توهین به خودشان بدانند و من احساس می‌کنم قرار است دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد، در حالی که ما از ابتدا به دنبال حاشیه سازی نبودیم و فکر نمی‌کنم در شرایط تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت این اقدامات درست باشد».

در روزهای گذشته سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درباره انجام همه ‌پرسی در مورد مسائل مهم باعث انتقاد شدید اصولگرایان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شده است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، روز دوشنبه در واکنش به پیشنهاد آقای روحانی درباره همه‌پرسی گفته بود که «رییس‌جمهور حقوقدان فرق رفراندوم تقنینی و رفراندوم اساسی را نمی‌داند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه از مسئولین دولت حسن روحانی خواست که «حاشیه سازی نکنند و ضمن خودداری از بیان حرف‌های غیرلازم، دو دستگی بوجود نیاورند».

XS
SM
MD
LG