لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

رد درخواست عنان برای تشکیل کنفرانس عراق


در بیانیه نخست وزیر عراق ذکر شده که عراق نمی تواند قیمومیت بین المللی را بر مردم این کشور بپذیرد.
در بیانیه نخست وزیر عراق ذکر شده که عراق نمی تواند قیمومیت بین المللی را بر مردم این کشور بپذیرد.
نوری المالکی، نخست وزیر عراق آخرین مقام این کشور است که فراخوان کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل مبنی بر تشکیل کنفرانسی بین المللی برای حل مشکلات عراق را به شدت رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر عراق همچنین در بیانیه ای که امروز سه شنبه به رسانه ها فرستاد، از کوفی عنان به دلیل شبیه دانستن وضعیت عراق با وضعیت کشوری در آستانه جنگ داخلی انتقاد کرد.
روز یکشنبه گذشته، کوفی عنان در گفت و گو با شبکه خبری «بی.بی.سی» گفت که می فهمد چرا برخی از عراقی ها از سقوط رژیم صدام حسین متاسف هستند.

کوفی عنان در این مصاحبه گفت که اگر یک فرد عادی عراقی بود، مطمئنا همین مقایسه را می کرد و افزود: «در زمان صدام حسین یک دیکتاتور بی رحم در عراق حاکم بود اما کنترل خیابان ها در دست مردم بود، مردم می توانستند بیرون بروند، فرزندانشان می توانستند به مدرسه بروند و از مدرسه به خانه بازگردند.»

کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد داده است درحالی که دولت نوری المالکی با درگیری های شیعیان و سنی ها روبه رو است، تشکیل یک کنفرانس بین المللی می تواند به درگیری های عراق پایان دهد.

با این حال نوری المالکی، نخست وزیر عراق پیشنهاد کوفی عنان را رد کرده است.

در بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: «دولت عراق بر پایه قانون اساسی بنا شده و نمی تواند ایده برگزاری کنفرانس بین المللی درباره عراق را که تمام پیشرفت های سیاسی بوجود آمده در این کشور را نقض می کند، بپذیرد.»

در بیانیه نخست وزیر عراق همچنین ذکر شده که عراق نمی تواند قیمومیت بین المللی را بر مردم این کشور بپذیرد.

این بیانیه یک روز پیش از انتشار گزارش هیات تحقیق درباره استراتژی آمریکا در عراق به ریاست جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا و لی همیلتون، سناتور پیشین دموکرات منتشر شده است.

تا کنون به غیر از نخست وزیر عراق، جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق و عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و از رهبران بلند پایه شیعه عراقی پیشنهاد کوفی عنان را رد کرده اند.

برگزاری کنفرانس آشتی ملی در عراق

خبرگزاری فرانسه از تشکیل کنفرانس آشتی ملی در ماه جاری در عراق خبر داد. قرار است در این کنفرانس تمام گروه های عراقی درباره بحران سیاسی و امنیتی موجود در این کشور به گفت و گو بپردازند.

از سوی دیگر عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق دیروز دوشنبه در واشینگتن در دیدار با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا بر باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق تاکید کرد.

جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده دیروز دوشنبه در گفت و گو با عبدالعزیز حکیم گفت ایران و سوریه باید به آنچه وی «فعالیت های مخرب» در عراق می نامید، پایان دهند.

از سوی دیگر، عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز با رد سیاست صدام حسین، رییس جمهوری پیشین عراق در قبال ایران و کویت گفت :«ما نمی خواهیم سیاست ناموفق صدام حسین را تکرار کنیم. می خواهیم روابط خوبی با تمام همسایگانمان داشته باشیم.»

با این حال رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق تاکید کرد عراق جایی نیست که کشورهای دیگر قدرت خود را در آن آزمایش کنند.
XS
SM
MD
LG