لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

«حمله اسرائيل به ایران در آستانه انتخابات آمریکا موذيانه و نابخشودنی است»


روزنامه آمریکایی «نيويورک تايمز» در مطلبی به قلم سردبيران اين روزنامه با اشاره به اظهار نظرهای مجدد مقامات اسرائيلی در مورد عمليات نظامی عليه ايران می نويسد: «اين اظهارات در بهترين حالت زيان بار و خطرناک و در بدترين حالت غيرمسئولانه هستند به خصوص که برای پيشبرد روش های ديپلماتيک هنوز فرصت هست.»

به نوشته این روزنامه، شکی نيست که بلند پروازی های هسته ای ايران برای منطقه خطرناک است. حکومت ايران به طور مخفيانه و به مدت دو دهه برنامه های هسته ای خود را توسعه داده و حتی پس از سال ۲۰۰۲ که وجود اين فعاليت ها کشف شد سرمايه گذاری و تمرکز روی گسترش اين برنامه ها را ادامه داده است.

حکومت ايران به صراحت و همواره از دشمنی خود با اسرائيل سخن گفته است و از حکومت بشار اسد در سوريه و گروه های مسلح و تندرو مثل حزب الله لبنان حمايت می کند. اگر ايران به سلاح هسته ای دست يابد احتمالا کشورهای ديگر منطقه نيز به دنبال سلاح هسته ای خواهند رفت.
در اسرائيل گمانه زنی های زيادی وجود دارد حاکی از اينکه نقشه بنيامين نتانياهو انجام عمليات نظامی در هفته های آينده و قبل از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در آمريکاست. به اين ترتيب رهبر اسرائيل اميدوار است که باراک اوباما را تحت فشار قرار داده تا به خاطر ضرورت های سياسی و در بحبوحه کارزار انتخاباتی از چنين عملياتی حمايت کند. يک چنين اقدامی از سوی دولت اسرائيل بسيار موذيانه و نابخشودنی است.
روزنامه نیویورک تایمز

نيويورک تايمز می نويسد که اهود باراک وزير دفاع اسرائيل در مصاحبه روز پنجشنبه خود با راديوی دولتی اين کشور و با تکيه به شواهدی که مدعی شد گزارش های امنيتی جديد آمريکا است اعلام کرد که حکومت ايران در مسير دستيابی به سلاح های هسته ای پيشرفت چشمگيری داشته است. اما مقامات دولت آمريکا وجود يک چنين شواهد و گزارش امنيتی جديدی را تاييد نکرده و مجددا تاکيد کرده اند که ايران به مرحله توليد سلاح هسته ای نرسيده است.

به سختی می توان دريافت که بنيامين نتانياهو نخست وزيراسرائيل دقيقا چه نقشه ای در سر دارد و چرا تاکيدهای دولت آمريکا بر ارجحيت اقدامات ديپلماتيک را ناديده می گيرد. با اين همه در اسرائيل گمانه زنی های زيادی وجود دارد حاکی از اينکه نقشه بنيامين نتانياهو انجام عمليات نظامی در هفته های آينده و قبل از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در آمريکاست. به اين ترتيب رهبر اسرائيل اميدوار است که باراک اوباما را تحت فشار قرار داده تا به خاطر ضرورت های سياسی و در بحبوحه کارزار انتخاباتی از چنين عملياتی حمايت کند. يک چنين اقدامی از سوی دولت اسرائيل بسيار موذيانه و نابخشودنی است.

روزنامه نيويورک تايمز يادآوری می کند که حمله نظامی يک راه حل سريع برای حل معضل فعاليت های هسته ای ايران نيست. حتی يک حمله هوايی گسترده و طولانی مدت در نهايت قادر خواهد بود فعاليت های هسته ای ايران را چند سالی به عقب بازگرداند. اما در مقابل چه در داخل ايران و چه در خارج از آن کشور همدلی و حمايت گسترده ای را از رژيم جمهوری اسلامی موجب خواهد شد.

توافق و همکاری های بين المللی گسترده در زمينه تحريم ايران مسلما ضربه شديدی خواهد خورد و حتی ممکن است به طور کامل مختل شود. تمام توجه جامعه بين المللی به خشونت های رژيم بشار اسد در سوريه را به سمت اقدام نظامی و يکجانبه اسرائيل منحرف خواهد ساخت. بسياری از فرماندهان سابق نيروهای مسلح و نهادهای امنيتی اسرائيل به شکل علنی و با صراحت با يک چنين حمله ای مخالفت کرده اند. نظر سنجی های متعدد نيز نشان می دهد که بخش وسيعی از مردم اسرائيل با يک چنين اقدامی مخالف اند.

با اين همه دولت تندروی بنيامين نتانياهو هيچگاه با روش مذاکره بر سر برنامه های هسته ای ايران موافق نبوده و حتی گاهی اوقات به نظر می رسد که طرفدار مختل کردن وپايان دادن به يک چنين مذاکراتی است. دنی آيالون، معاون وزير خارجه اسرائيل، روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت که آمريکا و ساير کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک بايد همين امروز اعلام کنند که گفت و گوهای هسته ای با ايران به شکست انجاميده است.

مسلما عدم پيشرفت در اين گفت و گوها تاسف بار است. هيچ کس نمی تواند با قاطعيت بگويد که ترکيبی از تحريم و مذاکره خواهد توانست سياست های هسته ای حکومت ايران را تغيير دهد. اما دور جديد اين مذاکرات از ماه آوريل شروع شده و شديدترين تحريم ها نيز از ماه ژوئيه به اجرا درآمده اند.

سردبيران نيويورک تايمز در پايان می نويسند که برای افزايش اقدامات ديپلماتيک هنوز فرصت هست. بنابراين بهترين گزينه در شرايط فعلی حفظ همکاری و اتحاد قدرت های بزرگ در برخورد با بحران هسته ای ايران و کنار گذاشتن شعارها و سخنان جنگ طلبانه از سوی رهبران اسرائيل است.
XS
SM
MD
LG