لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

اوباما: متحدان کلیدی آمریکا در ناتو آماده اقدام نظامی در عراق هستند


باراک اوباما در نشست خبری روز جمعه با خبرنگاران بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین نیز تاکید کرد.
باراک اوباما در نشست خبری روز جمعه با خبرنگاران بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین نیز تاکید کرد.

رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که متحدان کلیدی واشنگتن در ناتو آماده پیوستن به این کشور برای مقابله با نیروهای گروه خودخوانده «حکومت اسلامی» در عراق هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما روز جمعه ۱۴ شهریورماه در حاشیه نشست ناتو در ولز گفت: واشینگتن همان گونه که به جنگ با شبه نظامیان القاعده که حمله تروریستی یازده سپتامبر را انجام داده بودند، رفت، این حرکت را نیز نابود خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد رهبران کشورهای عضو ناتو به اتفاق نظر معتقدند که مبارزان سنی افراطگرا خطری جدی برای غرب به شمار می‌روند و آماده حمایت از آمریکا در عملیات نظامی عراق هستند.

وزرای ده کشور عضو ناتو در حاشیه اجلاس ولز جلسه ویژه‌ای برگزار کردند تا به گفته اوباما یک «ائتلاف مرکزی» تشکیل دهند.

رییس جمهوری آمریکا پس از این جلسه گفته بود: «متحدان اصلی ما در ناتو از راه حمایت‌های نظامی، اطلاعاتی و اجرای قانون و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک آماده مقابله با تهدید تروریست‌ها هستند».

وی افزود: «متحدان ما در عراق به ما پیوسته‌اند. ما جلوی پیشروی نیروهای داعش (حکومت اسلامی عراق و شام) را گرفته‌ایم، نیروهای عراقی را تجهیز کرده‌ایم و به آن‌ها کمک کرده‌ایم که حملات خود را آغاز کنند».

آمریکا امیدوار است که با تشکیل دولت جدید عراق در هفته آینده و تشکیل این ائتلاف، حملات لازم را به منظور نابودی نیروهای «خلافت اسلامی» ادامه دهد.

گروه سنی داعش کنترل بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را به دست گرفته است و تهدیدی بزرگ برای حکومت مرکزی عراق محسوب می‌شود و اخیرا اعلام کرده که در بخش‌های تحت تسلط خود «خلافت اسلامی» برقرار کرده است.

نیروهای داعش اخیرا موفق به پیشروی‌هایی در مناطق کردنشین شمال عراق شدند و چندین شهر، میدان نفتی و بزرگ‌ترین سد عراق را به تصرف خود درآوردند، اما نیروهای کرد، شیعه و ارتش عراق در سایه حمایت حملات هوایی آمریکا چندی بعد موفق به بازپس‌گیری کنترل سد موصل و بخش‌هایی از مناطق تحت تسلط افراط‌یون خلافت اسلامی شدند.

بنا به گزارش سازمان ملل تنها در ماه اوت دست کم ۱۴۲۰ نفر در عراق کشته شده‌اند. ‌

امیدواری توام با تردید نسبت به آتش بس در اوکراین

باراک اوباما همچین در خصوص امضای توافقنامه آتش بس میان دولت اوکراین و نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه که از روز جمعه به اجرا گذاشته شد، گفت: «با احترام به توافقنامه آتش بس، ما قطعا امیدوار هستیم، اما بنا بر تجربیات گذشته با تردید به اینکه جدایی طلبان توافق را رعایت کنند و روسیه دست از تجاوز به تمامیت ارضی اوکراین بردارد، نگاه می‌کنیم. باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود».

وی همچنین متحدان اروپایی واشینگتن را به اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه مسکو فراخواند که در صورت پایدار ماندن صلح تعلیق شوند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «ما پیام محکمی به روسیه فرستادیم مبنی بر اینکه هر اقدامی تبعاتی به همراه دارد. امروز ایالات متحده آمریکا و اروپا در حال نهایی کردن تحریم‌های گسترده‌تری علیه بخش‌های اقتصادی، انرژی و دفاعی روسیه هستند».

به گفته آقای اوباما، ناتو این مسئله را به وضوح نشان داده است که از تمام متحدانش دفاع می‌کند و از تمامیت ارضی اوکراین نیز در مقابل آنچه تهاجم روسی می‌داند دفاع می‌کند.

هایدی تاگلیاوینی نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام کرد که دولت اوکراین تواقفقنامه آتش بس با نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه را به امضا رسانده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آتش بس از ساعت پانزده به وقت گرینویچ اعمال شد.

مذاکرات نمایندگان اوکراین، روسیه، نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا هم اکنون در می‌سنک پایتخت بلاروس در حال انجام است.

XS
SM
MD
LG