لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

باراک اوباما بار دیگر با تشکیل یک جانبه کشور فلسطین مخالفت کرد


باراک اوباما (راست) رییس جمهوری آمریکا در حال گفت و گو با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی- سپتامبر سال ۲۰۱۱.
باراک اوباما (راست) رییس جمهوری آمریکا در حال گفت و گو با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی- سپتامبر سال ۲۰۱۱.
در حالی که فلسطينی ها آخرين اقدامات را برای ارائه درخواست به سازمان ملل جهت ارتقای جايگاه سياسی خود در مجمع عمومی انجام داده اند، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا اين اقدام را «يک جانبه» دانسته و با آن مخالفت کرده است.

در تماس تلفنی شامگاه يکشنبه، ۲۱ آبان ماه، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان با باراک اوباما پس از انتخاب دوباره او به مقام رياست جمهوری آمريکا، آقای اوباما گفته است که آمريکا اين تلاش فلسطينی ها را با ديده مثبت نمی نگرد و از آن حمايت نخواهد کرد.

در همين حال، محمود عباس که همراه با همرزمان سياسی خود مدت های طولانی برای تنظيم درخواست حقوقی جهت ارتقای جايگاه تشکيلات فلسطينی در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرده است، به باراک اوباما گفته است که با وجود ناخشنودی آمريکا، فلسطينی ها اين کوشش خود را پيگيری خواهند کرد.

اين نخستين بار پس از ابقای باراک اوباما در کاخ سفيد است که آمريکا بار ديگر با ايستادن عملی در کنار اسرائيل، فلسطينی ها را نااميد می کند.

گزارش های منابع فلسطينی و اسرائيلی می گويد که مکالمه تلفنی شامگاه يکشنبه آقای عباس با باراک اوباما مفصل و طولانی بوده است و ابو مازن همه دلايل و انگيزه های فلسطينی ها را برای دست زدن به اين اقدام شرح داده و تاکيد کرده است که اسرائيل به شهرک سازی در مناطق اشغالی فلسطينی ادامه می دهد و سياست های تبعيض آميز عليه فلسطينی ها را لحظه ای رها نکرده است؛ اما گوش آقای اوباما بدهکار نبوده است.

دولت اوباما در چهار سال گذشته در پيشبرد گفت وگوهای سياسی ميان اسرائيل و فلسطينی ها به شدت ناکام شد و از تلاش عملی بازماند؛ جرج ميچل که چهار سال پيش به عنوان مامور صلح منصوب شده بود، پس از مدتی تلاش ناکام، نظر به لجاجت دولت اسرائيل در تداوم به خانه سازی ها در يهودی نشين های کرانه باختری، از اين سمت کناره گيری کرد و پيشبرد گفت و گوها را در اين وضعيت، محال دانست.

در سه سال گذشته نه تنها هيچ تماس سياسی ميان دولت بنيامين نتانياهو با تشکيلات فلسطينی صورت نگرفته است، بلکه مهره هايی افراطی مانند آويگدور ليبرمن وزير خارجه اين دولت، آشکارا درصدد ساقط کردن حکومت فلسطينی و برکنار کردن محمود عباس هستند.

ناکامی تلاش های صلح در حالی است که باراک اوباما وعده کرده بود که کشور فلسطين تا پاييز سال ۲۰۱۱ به استقلال برسد و اين امر رسماً در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شود.

محمود عباس که هيچ اميدی برای تحقق اين هدف در چشم انداز سياسی منطقه نمی ديد، در پاييز ۲۰۱۱ در سخنرانی پرشوری از تريبون مجمع عمومی سازمان ملل خواهان به رسميت شناختن استقلال کشور فلسطين شد.

با وجود حمايت های بسيار از اين درخواست، اما در صحنه عمل، آراء لازم برای عملی کردن اين هدف به دست نيامد.

يکسال بعد، فلسطينی ها در نظر داشتند که در مجمع عمومی سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۲ تنها خواهان ارتقای جايگاه خود به عنوان کشور ناظر غير عضو شوند؛ اما باز مخالفت های شديد آمريکا مانع از ارائه اين درخواست شد.

محمود عباس در هفته های اخير ضمن رايزنی با کشورهای عرب و ساير حاميان فلسطينی ها در جهان، تاکيد کرده است که اين درخواست را به زودی به مجمع عمومی ارائه خواهد کرد.

فلسطينی ها که تا پس از انتخابات رياست جمهوری آمريکا شکيبايی نشان داده بودند، اين اميدواری را بيان می کردند که اکنون حمايت روشن يا حتی ضمنی باراک اوباما را به دست آوردند؛ با وجود اين مکالمه تلفنی يکشنبه نشان داده است که نظر آقای اوباما تغييری نکرده است و او به قولی، آب پاکی را دوباره به روی دست فلسطينی ها ريخته است.

سران اسرائيل به شدت با اين درخواست مخالفت کرده و از حمايت آمريکا از خود، ابراز خشنودی می کنند.

آمريکا و اسرائيل می گويند که استقلال فلسطين تنها بايد نتیجه مذاکرات دوجانبه صلح و ميوه پيمان نهايی صلح باشد؛ اما فلسطينی ها می گويند که در نبود هيچ چشم اندازی برای صلح، چاره ديگری در برابر خود نمی بينند.

باراک اوباما در حالی فلسطينی ها را نااميد کرده ست که روزنامه اسرائيلی هاآرتص روز دوشنبه، بيست و دوم آبان، خبر داده است که اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز در روزهای گذشته با ساخت پانصد واحد مسکونی ديگر برای شهرک نشين ها در يهودی نشين «ايتامار» در حومه بيت المقدس (اورشليم) موافقت کرده است.

در آستانه انتخابات مجلس اسرائيل که سوم بهمن ماه خواهد بود، هفته گذشته نيز از ساخت صدها واحد مسکونی تازه در چند منطقه مورد اختلاف در اطراف بيت المقدس مانند گيلو و پيسگات زئو خبر رسيد و بنيامين نتانياهو نخست وزيراسرائيل خود به گيلو رفت و در آنجا گفت که دولت آمريکا در محاسبه خود در مورد اورشليم اشتباه می کند و «گيلو بخشی از پايتخت اسرائيل است».

سازمان آزاديبخش فلسطين به رای موافق بيش از ۱۳۰ کشور از ميان ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل جهت قبولاندن فلسطين به عنوان کشور غير عضو ناظر، نياز دارد.

با وجود مخالفت های آمريکا، فلسطينی ها که حمايت بسياری از کشورهای جهان، بويژه از آسيا و آمريکای لاتين را دارند، در روزهای گذشته دولت های اروپايی را نيز به حمايت از خود فراخوانده و اميدوارند که اين رای گيری بيست و پنجم آبان/ پانزدهم نوامبر انجام شود.

اما ممکن است که اعلام مخالفت علنی اوباما با درخواست فلسطينی ها، آنها را درپيشبرد اين درخواست، بار ديگر به شدت مردد کند تا مبادا مورد خشم آمريکا قرار گيرند.
XS
SM
MD
LG