لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

باراک اوباما: نیروهای آمریکایی در عراق ماموریت رزمی نخواهند داشت


یک روز پس از مطرح شدن احتمال استفاده از نیروهای آمریکایی در عملیات زمینی علیه گروه «حکومت اسلامی»، باراک اوباما اعلام کرد که نیروهای این کشور در عراق ماموریت رزمی نخواهند داشت.

رییس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در مقر ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در فلوریدا خطاب به سربازان این کشور گفت: «نیروهای آمریکایی که به عراق اعزام شده‌اند، ماموریت رزمی ندارند و نخواهند داشت».

آقای اوباما بار‌ها تاکید کرده است که به رغم دستور حمله هوایی به مواضع گروه حکومت اسلامی در عراق، او نیروهای آمریکایی را برای ورود به جنگ زمینی دیگری در منطقه اعزام نخواهد کرد.

وی در دوران ریاست جمهوری‌اش در عین حال تلاش کرده است که نیروهای آمریکایی را از باتلاق‌های خارجی دور نگهدارد.

به نظر می‌رسد اظهارات رییس جمهوری ایالات متحده واکنش به سخنان ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، در روز سه شنبه ۲۵ شهریور باشد.

ژنرال دمپسی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود: هدف مشاوران آمریکایی کمک به نیروهای عراقی در زمینه برنامه ریزی، تدارکات و هماهنگی تلاش‌های نظامی با شرکای عضو ائتلاف ضد گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) برای بیرون راندن اعضای این گروه است.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «اگر به این نتیجه برسیم که مشاوران ما باید نیروهای عراقی را در حملات علیه اهداف خاص داعش همراهی کنند من آن را به رییس جمهوری پیشنهاد خواهم کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اما کاخ سفید تاکید کرده که ایده استفاده از نیروهای آمریکایی برای عملیات زمینی یک «سناریوی کاملا فرضی است».

آمریکا در حال حاضر بیش از هزار مشاور نظامی را به عراق اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG