لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

اوباما احداث خط لوله نفتی «کی‎استون» از کانادا به آمریکا را رد کرد


رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۵ آبان طرح احداث خط لوله نفتی «کی‌استون ایکس‌ال» از کانادا به ایالت نبراسکا در ایالات متحده را رد کرد. احداث این خط لوله نخستین بار هفت سال پیش مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما اظهار داشت: «وزارت امور خارجه به این نتیجه رسیده است که خط لوله کی‌استون ایکس‌ال تامین کننده منافع ایالات متحده نیست. من نیز با نظر آن‌ها موافقم».

بر اساس این طرح، قرار بود خط لوله‌ای دو هزار کیلومتری احداث شود تا با استفاده از آن، منابع نفت خام سنگین از ایالت «آلبرتا» در شمال شرق کانادا به خط لوله موجود در «نبراسکا» متصل شود.

این خط لوله، شرکت انرژی «ترانس کانادا» را قادر می‌ساخت تا روزانه ۸۳۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه‌های موجود در تگزاس و مناطق مرکزی آمریکا برساند.

هواداران محیط زیست بهره‌برداری و استخراج ذخایر نفت خام سنگین را مخرب محیط زیست می‌دانند.

کنگره آمریکا اوایل سال جاری میلادی رای به احداث این خط لوله داده بود ولی باراک اوباما روز پنجم اسفند پارسال آن را وتو کرد.

لغو این طرح به باراک اوباما اجازه خواهد داد تا در حوزه مسائل زیست محیطی با قاطعیت بیشتری عمل کرده و در مذاکرات بین‌المللی مربوط به کنترل گرمایش زمین نیز موضع برتری خواهد داشت.

آقای اوباما امیدوار است پیشرفت‌های او در این زمینه به یکی از میراث‌های مهم ریاست جمهوری‌اش بدل شود.

اما در عین حال این تصمیم باعث خواهد شد که مخالفت جمهوریخواهان و مدافعان صنعت انرژی با باراک اوباما تشدید شده و بحث در مورد این موضوع به کارزار انتخابات ریاست جمهوری کشیده خواهد شد.

هر چند رییس جمهوری آمریکا با اجرای این طرح مخالفت کرده ولی این پایان پروژه خط لوله کی‌استون نخواهد بود.

حامیان این طرح قصد دارند از تصمیم باراک اوباما به مراجع قضایی شکایت کنند و کنگره آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است ممکن است تلاش کند تصمیم رییس جمهوری را لغو کند. هر چند تلاش‌های مشابه در گذشته عقیم مانده‌اند.

اگر جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شوند به احتمال زیاد این طرح را مجددا مورد بررسی قرار خواهند داد.

نکته دیگر این است که آیا شرکت بزرگ انرژی ترانس کانادا خواهد توانست دو میلیارد دلاری را که مدعی است تاکنون برای این طرح هزینه کرده احیا کند. اوایل سال جاری این شرکت اعلام کرده بود که ممکن است از دولت آمریکا به خاطر این دو میلیارد دلار شکایت کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید طرح این خط لوله ۱۹۰۰ کیلومتری هفت سال در ابهام بوده و بررسی آن توسط ادارات دولتی حدود پنج سال که خیلی طولانی‌تر از حالت معمولی است طول کشیده است. اجرای این طرح که از مرز کانادا و آمریکا عبور می‌کند به اجازه ریاست جمهوری نیاز دارد.

در این مدت خط لوله کی‌استون به یکی از عرصه‌های نمادین نبرد بین طرفداران انرژی و حامیان محیط زیست بدل شده بود. هر چند باراک اوباما می‌گوید هر دو طرف در اهمیت این طرح اغراق می‌کنند ولی تاخیر او در تصمیم گیری طرح کی‌استون را به یک موضوع سیاسی جنجالی بدل کرده است.

شرکت انرژی «ترانس کانادا» که در سراسر آمریکای شمالی فعالیت گسترده‌ای دارد در سال ۲۰۰۸ و مدت کوتاهی قبل از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما تقاضای اجرای این طرح را به دولت آمریکا داد.

دمکرات‌ها و طرفداران محیط زیست روی این خط لوله به عنوان یک نمونه بزرگ از طرح‌های مربوط به انرژی فسیلی تمرکز کرده‌اند که از نگاه آن‌ها به مرور باید حذف شوند. مخالفان این طرح در حرکت‌های اعتراضی، خود را به تاسیسات این شرکت و یا نرده‌های کاخ سفید زنجیر کرده و می‌گویند احداث این خط لوله برخلاف وعده‌های باراک اوباما برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

اما جمهوری خواهان، سیاستمداران کانادایی و صنعت انرژی مدعی‌اند که اجرای این طرح فواید اقتصادی فراوانی خواهد داشت از جمله ایجاد هزاران فرصت شغلی و تزریق حجم زیادی پول نقد به اقتصاد آمریکا.

آن‌ها مدعی‌اند که انتقال نفت خام از طریق خط لوله از گزینه‌های دیگر مثل قطارهای نفتکش امن‌تر و سالم‌تر است و باراک اوباما را به دو رویی متهم می‌کنند که با وجود شکایت از کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت‌های کشور حاضر نیست این طرح هشت میلیارد دلاری را تصویب کند.

در عین حال باید در نظر داشت که با توجه به کاهش چشمگیر بهای نفت خام در دو سال اخیر احتمالا از اهمیت این طرح کاسته شده است. ولی مدیر عامل شرکت ترانس کانادا تاکید می‌کند که چنین نیست.

XS
SM
MD
LG