لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

محورهای اظهارات اوباما در آخرین سخنرانی سالانه‌اش در کنگره آمریکا


باراک اوباما غروب سه‌شنبه در آخرین سخنرانی خود در جلسه مشترک مجالس قانونگذاری آمریکا قبل از پایان ریاست جمهوری، خطوط کلی سیاست‌هایش در سال آخر زمامداری و دیدگاه‌های کلی‌اش برای تغییرات طولانی مدت در آمریکا را تشریح خواهد کرد.

او تلاش خواهد کرد با وجود نگرانی‌های مربوط به مهاجرت، تروریسم و نابرابری اقتصادی در کشور در مجموع تصویر مثبتی از آمریکا ترسیم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنرانی یکی از معدود فرصت‌های باقیمانده برای جلب توجه میلیون‌ها آمریکایی قبل از پایان ریاست جمهوری و رفتن زیر سایه سیاستمداری است که در کاخ سفید جایگزین او خواهد شد.

تردیدی نیست که بخش عمده این سخنرانی مسائل سیاسی خواهد بود. آقای اوباما مسلما به موضوعاتی خواهد پرداخت که جوهره میراث دوران هشت ساله ریاست جمهوری اوست و سعی خواهد کرد از پرداختن به طرح‌ها و پیشنهادات نامزدهای دمکرات برای مقام ریاست جمهوری پرهیز کند.

سخنرانی باراک اوباما ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا (۲ بامداد به وقت گرینویچ) ایراد خواهد شد. او تلاش خواهد کرد در مورد موضوعات مورد نظرش مثل پیمان همکاری‌های تجاری منطقه اقیانوس آرام، قوانین سختگیرانه‌تر مالکیت اسلحه در آمریکا و برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو حمایت‌ها را جلب کند.

مشاوران رییس جمهوری گفته‌اند او تلاش خواهد کرد که در مقابل ارزیابی‌های منفی و بدبینانه نامزدهای جمهوریخواه از وضعیت کشور، تصویر مثبتی از موقعیت و مواضع آمریکا ترسیم کند.

آقای اوباما روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای، از مواضع دونالد ترامپ در مورد مسئله مهاجرت به شدت انتقاد کرد.

او به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «من کاملا مطمئنم که اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا خواهان سیاست‌هایی هستند که نه هراس بلکه امیدواری به وجود می‌آورد، سیاست‌هایی که هدف آن همکاری است و نه تفرقه، سیاست‌هایی که به دنبال پاسخ‌های ساده و یا عذر و بهانه آوردن نیست».

در این مصاحبه از آقای اوباما سئوال شد آیا می‌تواند تصور کند که یک روزی دونالد ترامپ به مقام ریاست جمهوری برسد و در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند؟

او در پاسخ گفت: «به نظرم شبیه برنامه‌های کمدی تلویزیونی شنبه شب‌ها خواهد بود». وی سپس افزود: «البته هر چیزی امکانپذیر است و ما نباید در این مورد منفعل باشیم».

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت دلیل اینکه اکثریت آمریکایی در نظرسنجی‌های اخیر از وضعیت کشور اظهار نارضایتی می‌کنند، «تهاجم تبلیغات منفی» جمهوریخواهان است.

به احتمال زیاد آقای اوباما در این سخنرانی از توافق هسته‌ای با ایران و بهبود مناسبات دیپلماتیک با کوبا به عنوان دستاوردهای مثبت یاد خواهد کرد و از اعضای کنگره خواهد خواست تا از طرح مربوط به اصلاحات در قوانین کیفری، پیمان همکاری‌های تجاری منطقه اقیانوس آرام و برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو حمایت کنند.

قاعدتا او در مورد نحوه مبارزه دولت آمریکا با گروه «حکومت اسلامی» نیز صحبت خواهد کرد که به نظر جمهوری‌خواهان بسیار ضعیف بوده است.

کاخ سفید سعی دارد نشان دهد که حتی در کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، این باراک اوباما است که محورهای اصلی مباحث را تعیین می‌کند. یک نمونه آن مسئله کنترل مالکیت اسلحه است که در تمام سال‌های ریاست جمهوری او مطرح بوده و باراک اوباما هفته پیش مقررات جدیدی برای اعمال کنترل شدید‌تر در این زمینه را در یک حکم ریاست جمهوری صادر کرد.

طبق معمول هر سال در این نطق ریاست جمهوری خطاب به جلسه مشترک کنگره آمریکا همسر آقای اوباما از میهمانان جلسه استقبال و پذیرایی خواهد کرد.

ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت مایکروسافت و یک پناهنده سوری که اکنون در ایالت میشیگان زندگی می‌کند از جمله میهمانان دعوت شده امسال خواهند بود.

XS
SM
MD
LG