لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

چه تدابیر امنیتی برای سفر اوباما به اسرائیل تدارک دیده شده؟


در آستانه سفر باراک اوباما به اسرائيل و کرانه باختری، شديدترين تدابير امنيتی در اسرائیل برای محافظت از جان رييس جمهوری آمريکا به اجرا در آمده است.

وب سايت خبری «وای.نت» وابسته به روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت روز يکشنبه، بيست و هفتم اسفند، گزارشی در باره نحوه مراقبت از اوباما در اين سفر منتشر کرده و آن را «سختگيرانه ترين اقدامات امنيتی در طول تاريخ اسرائيل برای يک ميهمان خارجی» توصیف کرده است، به گونه‌ای که اين وب سايت آن را «درخواست‌های قاطع آمريکايی که گويی با خون نوشته شده» ناميده است.

سختگيرانه‌ترين بخش تدابير برای ساعاتی است که باراک اوباما در کرانه باختری خواهد بود.

باراک اوباما ظهر روز چهارشنبه سی ام اسفند از راه فرودگاه بين‌المللی بن گوريون وارد اسرائيل می‌شود و روز جمعه به سوی اردن خواهد رفت، لذا سه روز اقامت او در اسرائيل و کرانه باختری دردسر بزرگی برای تشکيلات امنيتی اسرائيل است که سیا و اف.بی.آی آمريکا نيز در آن فعالانه مشارکت دارند.

«وای.نت» می‌نويسد: ليموزينی که باراک اوباما با آن در خيابان‌های بیت‌المقدس (اورشليم) حرکت خواهد کرد با نام «بيست» (حيوان) در واقع يک «تانک با ظاهر خودرو» است و خودروی ديگری نيز دقيقاً با همان شکل و مختصات، برای گمراه کردن تروریست‌های احتمالی که بخواهند به جان اوباما دراين سفر سوء قصد کنند، همراه کاروان خواهد بود.

درهای فولادی اين ليموزين که دربرابر حملات خمپاره‌ای، بمب‌های کنار جاده‌ای و راکت‌ها و هر نوع آتش و حتی در برابر حملات شيميايی و بيولوژيک مقاوم است، مانند در هواپيماهای بوئينگ است و ديواره‌های داخلی خودرو، گلوله‌های احتمالی را شکار می‌کنند و مانع از شکسته شدن شيشه‌های خودرو خواهند شد.

در اطراف خودرو «بيست» رادارهای کوچک و شاخک‌های حسی و ديد در شب مثل دوربين‌ها و تجهيزات شليک گاز اشک‌آور نصب شده است و حتی اگر لاستيک‌های آن پنجر و خراب شود خودرو همچنان قادر به حرکت خواهد بود و برای مقابله با هر احتمال ديگری، انواع تجهيزات لازم مانند کپسول اکسيژن،بسته‌های خون از نوع خون اوباما و تجهيزات اطفای حريق نصب شده است.

ليموزين «بيست» از زمانی که اوباما در بيستم ژانويه ۲۰۰۹ برای نخستين بار در مقام رياست جمهوری آمريکا وارد کاخ سفيد شد، در خدمت وی و همسرش بوده است.

هزاران محافظ رسمی و غير رسمی در این سه روز دائما اين کاروان را همراهی خواهند کرد که به نوشته «وای.نت»، به نظر می‌رسد که شمار آنها پنج هزار نفر باشد.

از دهه هشتاد و زمان رياست جمهوری رونالد ريگان که به جان وی سوء قصد شد، نيروهای امنيتی و اطلاعاتی آمريکا همواره از حمله به روسای جمهوری هراس داشته‌اند. گزارش‌ها حاکی است اسلحه اسرائيلی «یوزی» که محافظان رهبران آمريکايی با خود حمل می‌کردند اکنون جای خود را به سلاح‌های سبک بسيار دقيق‌تر داده است.

حال سلاح‌های ليزری و کلت‌های موسوم به پی-۹۰ و پی-۲۲۹ که بسيار دقيق‌تر است از سوی محافظان روسای جمهوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. محافظان همچين مجاز هستند از ليزرهايی که می‌تواند موقتاً مهاجمان و ساير افراد خطرناک احتمالی را کور کند استفاده کنند.

تهیه پرچم‌های آمریکا و اسرائیل برای سفر اوباما
تهیه پرچم‌های آمریکا و اسرائیل برای سفر اوباما
آشيانه بالگردهايی نيز که در اين سفر اوباما به کار خواهد رفت تا او را جا به جا کند، پذيرای بالگردهای ويزه آمريکايی خواهد شد که از مقر دائمی خود در جنوب واشينگتن به اسرائيل آورده شده‌اند؛ دستکم پنج فروند بالگرد مشابه سفيد رنگ برای رد گم کردن در هر پرواز او به کار برده می‌شود اما اوباما تنها در يکی از آنها خواهد بود.

از روزها قبل، نيروهای امنيتی، پليس و ارتش اسرائيل با مشارکت فعالانه نيروهای امنيتی آمريکايی، هر احتمالی را تمرين کرده‌اند؛ از حمله به خودروی باراک اوباما گرفته تا تظاهرات احتمالی فلسطينی‌ها، و به گفته يک مقام ارشد امنيتی، «جای هيچ خطايی نمی‌تواند وجود داشته باشد و بايد همه چيز تا آخرين جزييات دقيقاً برنامه ريزی شده باشد».

سرهنگ نيسيم مور، فرمانده واحد عملياتی پليس اسرائيل، می‌گويد که ما در تهيه همه تدارکات امنيتی تنها به خود اعتماد می‌کنيم و هيچ کسی را حتی اگر تجارب بسيار داشته باشد، قبول نداريم و اين مسئوليت در نهايت، بر دوش ماست.

سرهنگ مور تاکيد دارد که سخت‌ترين بخش تدابير امنيتی برای ساعتی است که اوباما در ميان مردم حاضر شود؛ چند دايره امنيتی با هزاران نفر، مراقب سپری شدن اين دقايق خواهند بود.

باراک اوباما در مصاحبه ای که شامگاه آدينه گذشته از شبکه دوم تلويزيون اسرائيل پخش شد، گفته بود که بيش از هر چيز آرزو می‌کرد که مانند گذشته که فردی شناخته شده نبود، می‌توانست در خيابان‌های تل آويو آزادانه قدم زده و هنگام خوردن فلافل، با مردم کوچه و خيابان گپ بزند.

اوباما به شوخی اين را نيز گفت «با خود فکر کردم شايد اگر سبيل بگذارم، کسی مرا نشناسد و خواسته‌ام را عملی کنم».

دقيقه به دقيقه حضور سه روزه باراک اوباما در اسرائيل برنامه ريزی شده است اما تنها يک امر است که باراک اوباما و هيچ يک از دواير اطلاعاتی و امنيتی آمريکا نمی‌توانند در تعيين رويه آن دخالت کنند و آن غذايی است که به اوباما در اين سفر داده می‌شود.

اوباما ناچار است که تنها غذای کاملاً «کاشر» ميل کند. مقررات غذای «کاشر» يهوديان در روزهای قبل از عيد پسح به اوج خود می رسد و هتلی که اوباما در آن اقامت می‌کند، کاملاً اين مقررات را به خاطر عيد «پسح» رعايت می‌کند و اوباما حق دخالت در اين رويه را ندارد.

مديرهتل «کينگ ديويد» به رسانه‌های اسرائيل گفت مقررات «کاشر» بی هيچ ترديدی رعايت می‌شود و اوباما هم بايد اين غذا را ميل نمايد.

تمامی حدود سيصد اتاق اين گرانترين هتل اسرائيل برای اقامت مهم‌ترين افراد کاروان اوباما اجاره شده است و بقيه کارمندان او در اين سفر در برخی ديگر از هتل‌های اسرائيل خواهند بود.

اما از آنجا که اکثريت کارمندان و کارگران هتل «کينگ ديويد» و ساير هتل‌های اورشليم، فلسطينی‌ها هستند، مراقبت از جان اوباما بسيار دشوارتر شده است.

اوباما در حالی به اسرائيل می‌رود که يهوديان اين کشور در آستانه عيد مهم خود «پسح»، جشن فطير و بهار هستند ولی به خاطر حضور اوباما در هتل «کينگ ديويد» و حرکت کاروان اتومبيل‌های او در مرکز اورشليم برای رفتن به اقامتگاه رياست جمهوری و دفتر نخست وزيری و غيره، تمامی مرکز اورشليم زير تدابير سختگيرانه امنيتی خواهد بود.

این وضعیت، زندگی را برای صدها هزار نفر از ساکنان اورشليم و گردشگران خارجی بسياری که برای عيد پسح به اسرائيل رفته‌اند دشوار خواهد کرد و مراکز عمده خريد نيز در مرکز اورشليم از هم اينک گلايه می‌کنند.

اوباما زمانی که تازه سناتور ايالت ايلينوی شده بود، به اسرائيل سفر کرد که در آن زمان، حتی کسی از نمايندگان مجلس اين کشور به ديدار او نرفت به گونه‌ای که رييس وقت کنست به يک نماينده بنام يوسف تومی لاپيد تلفن کرده و گفته بود يک تازه سناتور آمده تو را به خدا برو چند دقيقه با او وقت بگذران.

لاپيد گفته بود که در همان زمان کوتاه پی برد که اين سناتور جوان و جويای نام به فرد بزرگی در تاريخ آمريکا مبدل خواهد شد.

لاپيد در آن سال درگذشت اما پسر او يائير لاپيد در دولتی که از اين هفته در اسرائيل روی کار آمد، وزير دارايی شده است و با اوباما از زمان آن ديدار که تازه سناتور بود، آشنايی دارد.

اوباما در تابستان سال ۲۰۰۸ نيز که تازه نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آن سال شد، به اسرائيل آمد و چون سران اسرائيل احساس می‌کردند که او رييس جمهوری خواهد شد برای ملاقات با او صف کشيدند اما از آن زمان به بعد، اوباما ديگر به اسرائيل نيامده بود.

اوباما اين بار در حالی به اين سفر اقدام می‌کند که دولت جديد بنيامين نتانياهو کار خود را از روز سه شنبه پس از گرفتن رای اعتماد در روز دوشنبه آغاز می کند.
XS
SM
MD
LG