لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

اوباما: اگر اقدامات روسیه در اوکراین ادامه یابد تحریم‌ها تشدید خواهد شد


باراک اوباما در نشست آمریکا و اتحادیه اروپا
باراک اوباما در نشست آمریکا و اتحادیه اروپا
باراک اوباما پس از مذاکره با سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت اگر مقامات روسیه به اقدامات فعلیشان ادامه دهند، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد. وی می‌گوید که روسیه در عرصه جهانی تنها مانده است.

آقای اوباما در نشست مطبوعاتی‌اش با رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپایی گفت تحریم‌های وضع شده علیه روسیه سخت‌ترین تحریم‌هایی است که علیه این کشور پس از جنگ سرد اعمال شده است.

او گفت آمریکا در حفظ و تامین امنیت اروپا متعهد است و افزود اقدامات روسیه در اوکراین مربوط به تنها یک کشور نیست بلکه به نوعی به اروپا و دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم مربوط می‌شود.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت وقتی آمریکا و اروپا با یکدیگر متحد باشند جهان امن‌تر خواهد بود. وی همکاری میان دو طرف علیه روسیه را عالی خواند.

به گفته آقای اوباما، رهبری روسیه دچار خطای محاسبه خواهد شد اگر فکر کند که جهان توجی به اقدامات آن‌ها در قبال اوکراین ندارد.

وی افزود: روسیه در اشتباه خواهد بود اگر فکر کند که می‌تواند بین آمریکا و اتحادیه اروپا شکاف ایجاد کند.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که روسیه در سازمان ملل و صحنه‌های جهانی در زمینه دفاع از اقداماتش در اوکراین تنها مانده است.

در تحولی دیگر پیرامون اوکراین، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه، ششم فروردین اعلام کرد که اوکراین می‌تواند ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز از اروپا وارد کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، تنوع بخشی به منابع انرژی اوکراین یکی از محورهای اصلی مذاکرات میان هیات کمیسیون اروپایی با مقامات دولت جدید کی‌یف است.

یاتسنیوک اظهار داشت: «بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ما می‌توانیم ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز از اتحادیه اروپا وارد کنیم».

به گفته نخست وزیر موقت اوکراین، قیمت گاز وارداتی از اتحادیه اروپا ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از گاز وارداتی از روسیه خواهد بود.

با این حال، گزارش‌ها حاکی است که اوکراین روز چهارشنبه موافقت کرد تا قیمت گاز را برای مصرف داخلی تا ۵۰ درصد افزایش دهد که این اقدام بخشی از شرایط صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به این کشور است. احتمالا این افزایش قیمت از اول می‌ اعمال خواهد شد.

دولت جدید کی‌یف که ماه گذشته و در پس سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ بر سر کار آمده است می‌گوید که نیاز به کمک فوری ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری دارد تا کسری بودجه خود پوشش شده و وام‌های خارجی را پرداخت کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هیاتی از صندوق بین المللی پول روز چهاشنبه با نخست‌وزیر موقت اوکراین دیدار کرد و مقام‌های این کشور امیدوارند که این آخرین دور از مذاکرات میان طرفین بوده و ماه آینده کشورهای غربی بسته کمک‌های خود به اوکراین را تصویب کنند.
XS
SM
MD
LG