لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۲

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از کاهش اولیه افزایش یافت


قیمت نفت پس از کاهش روز دوشنبه سوم خرداد و ادامه سقوط آن در اوایل روز سه‌شنبه، روند افزایشی به خود گرفت. این تغییر قیمت به غير از عدم تمايل ايران به فريز نفتی، به این دلیل صورت گرفت که سرمایه گذاران انتظار داشتند ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا باعث کاهش عرضه به بازار این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت برنت پس از کاهش ۳۷ سنتی در روز دوشنبه، با ۲۶ سنت افزایش به ۴۸.۳۴ دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام آمريكا كه روز دوشنبه با ۳۳ سنت کاهش معامله شد امروز با ۱۴ سنت افزایش به ۴۸.۴۹ دلار در هر بشکه رسید.

ذخایر تجاری نفت خام در آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ مه حدود ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۵۳۸.۸ میلیون بشکه رسید.

سازمان انرژی آمریکا قرار است روز چهارشنبه آمار موجودی ذخیره نفتی را اعلام کند.

رويترز از قول «اندی سومر» تحلیلگر ارشد انرژی در سوییس می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازار آماده دریافت اطلاعات مربوط به ذخایر نفت خام آمریکاست».

سومر همچنین گفت این افزایش قیمت احتمالا کوتاه مدت خواهد بود و در هفته‌های آینده دوباره کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به توقف عرضه نفت در نیجریه به دلیل اعتراضات و در کانادا به دلیل آتش‌سوزی گسترده، گفت: «روند عرضه رو به افزایش است. روند عرضه که به دلایل برنامه‌ریزی نشده در نیجریه و کانادا مختل شده بود احتمالا به شرایط عادی باز می‌گردد».

قیمت نفت پیش از این به دنبال انتشار گزارشی در مورد اینکه تولید نفت عراق به ۴.۷ میلیون بشکه درروز و صادراتش به رکورد ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است، وضعیت با ثباتی داشت.

با وجود این، فلاح العمری، نماینده عراق در اوپک، در کنفرانسی در لندن گفت تصمیم برای توقف تولید ۱۷۰ هزار بشکه‌ای در منطقه کرکوک، همچنین شرایط نامساعد آب و هوا و تعمیر و نگهداری میزان تولید نفت را کاهش داده است.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از جمله شامل ایران، قرار است روز دوم ژوئن جلسه‌ای برگزار کنند.

در نشست ۱۷ آوریل در دوحه قطر، شانزده کشور عضو و غیرعضو اوپک نتوانستند بر سر توقف تولید به توافق برسند. ایران و لیبی، دو عضو اوپک، در اجلاس شرکت نکردند. عربستان سعودی، شکست مذاکرات را به عدم توافق در مورد شرکت ایران و دیگر تولید کنندگان در بحث فریز نفتی نسبت داد.

ايران روز دوشنبه بار دیگر اعلام كرد كه حاضر به فريز نفتي نيست، موضوعی كه واكنش بازار نفت را به دنبال داشت و قيمت نفت را كاهش داد.

XS
SM
MD
LG