لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

یادواره عمران صلاحی در «بررسی کتاب» لس آنجلس


عمران صلاحی چندی پیش در تهران و در سن ۵۹ سالگی درگذشت.
عمران صلاحی چندی پیش در تهران و در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

فصلنامه بررسی کتاب چاپ لس آنجلس ويژه ادبيات بخش سی صفحه ای از مطالب آخرين شماره خود را به يادواره ای از عمران صلاحی طنزنويسی که چندی پيش در ۵۹ سالگی در ايران درگذشت اختصاص داده است.


يکی از ويژگي های اين يادواره درج مطالبی است که توسط ياران و دوستداران عمران صلاحی در خارج از کشور نوشته شده است. اين فصلنامه سالهاست که توسط مجيد روشنگر ناشر سابق انتشارات مرواريد تهران در شهر لس آنجلس به چاپ می رسد و منعکس کننده جنبش های ادبی ايران در برون مرز و معرف بخش هايی از ادبيات مهاجرت در اين سوی مرزهاست.


دوستی و همکاری مجيد روشنگر و عمران صلاحی به سال ۱۳۴۹ و زمان انتشار کتاب « طنز آوران امروز ايران» گزيده ای از بهترين آثار طنز نويسان ايرانی در« انتشارات مرواريد » تهران باز مي گردد . در آن زمان اين کتاب با مشارکت بيژن اسدی پور طراح و طنزنويسی که در روزنامه توفيق آن زمان با عمران صلاحی همکاری ودوستی نزديکی داشت نوشته شده بود اما دستگاه سانسور آن دوران اجازه چاپ نام بيژن اسدی پور را بر روی کتاب نداد و اين دو همکار که آثار آنها در توفيق آن زمان با نام های مستعار « برگ چغندر» و « ابوطياره » به معروفيت زيادی رسيده بود ناچار به توصيه عمران صلاحی روی جلد کتاب نوشتند: « طنزيم ! از عمران صلاحی و يک نفر ديگر!»


آقای روشنگر در اين مورد مي گويد: « از همان دوران آشنايی در دهه ۴۰ اين حس را داشتم که عمران در قلمرو طنز و شعر از استعدادی سرشار برخوردار است . موضوعی که بعدها و در طول ساليان به خوبی به اثبات رسيد اما مرگ او غم سنگينی در دل من به جای گذاشت و اين را وظيفه خودم مي دانستم تا بخشی ازاين شماره از بررسی کتاب را به يادمان او اختصاص بدهم.»


يکی از مطالب مندرج در اين شماره بررسی کتاب، نامه ای است که بيژن اسدی پور طراح و طنزنويس ساکن استاکتون در شمال کاليفرنيا به پيشنهاد مجيد روشنگر برای دوست ديرين و از دست رفته خود عمران صلاحی نوشته است و با اين جمله آغازمي شود که : « عمران عزير مي دانم اين نامه را هرگز نخواهی ديد اما چند خطی برايت به دلتنگی مي نويسم .»


مجيد روشنگر در مورد اين نامه مي گويد: « از طريق نثری زيبا و دلنشين مي توان به خوبی به درجه و عمق عواطف و احساساتی که بين اين دو دوست وجود داشته است پی برد.»


در اين شماره از نشريه « بررسی کتاب ويژه ادبيات» چاپ لس آنجلس همچنين آخرين عکس زنده ياد عمران صلاحی که چند روز پيش از درگذشت او در فرودگاه «پکن» و در پايان يک گردهم آيی ادبی در چين توسط يک استاد آمريکايی از دانشگاه براون « رودآيلند» گرفته شده نيز به چاپ رسيده است.


علاوه بر اين عکس که از طريق دوست داستان نويس عمران صلاحی « شهريار مندنی پور» در اختيار فصلنامه گذاشته شده شعر من « بچه جواديه » ام، خاطرات منظومی از بخش هايی از کودکی زنده ياد عمران صلاحی اثر خود او و شعر دست نوشته ای از پوران فرخزاد نيز در رثای اين هنرمند طنزآور برای نخستين بار به چاپ رسيده است .


XS
SM
MD
LG