لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

افزایش دوباره تولید نفت اوپک در ماه ژانویه به رغم کاهش قیمت‌ها


تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در ماه ژانویه ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به رقم ۳۰ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسید.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی که روز جمعه ۱۰ بهمن منتشر کرد، می‌گوید که ۱۲ عضو اوپک در حالی که در نشست آذرماه بر سر کاهش سقف تولید این سازمان به تفاهم نرسیدند، تولید کنونی اوپک حتی روزانه ۳۷۰ هزار بشکه بیشتر از سقف تولید است.

قیمت سبد نفتی اوپک که در خردادماه بشکه‌ای حدود ۱۰۸ دلار بود، اکنون به نصف کاهش یافته و عدم تفاهم اعضای این سازمان بر کاهش سقف تولید، شتاب این افت را افزایش داد، به طوری که اوایل ژانویه قیمت نفت اوپک به نزدیک ۴۲ دلار سقوط کرد.

هر بشکه نفت خام اوپک در روز جمعه بشکه‌ای ۴۹ دلار معامله شد.

عبدالله البدری مدیرکل اوپک روز دوشنبه در لندن از عدم کاهش تولید نفت اوپک به رغم وجود نفت مازاد حمایت کرد.

یک منبع عربی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به رویترز گفته است که قیمت‌ها در حال تثبیت هستند، اما رشد اقتصادی جهانی هنوز قوی نیست و شوک قیمت بسیار بالا است.

بیشترین عامل افزایش دوباره تولید نفت اوپک در ماه جاری، اوج گرفتن تولید الجزایر به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز است که مربوط به تاخیر در ارسال محموله‌های نفتی است که از ماه گذشته باقی مانده بود.

یک منبع به رویترز گفته است که تولید عربستان افزایش نیافته است. مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت عربستان، آرامکو، روز سه شنبه گفت که تولید کنونی نفت این کشور ۹.۸ میلیون بشکه در روز است، اما نگفت که این رقم مربوط به متوسط تولید در ماه جاری است، یا روز سه شنبه.

افزایش ۲۰ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا در سال ۲۰۱۴

رویترز روز جمعه همچنین طی گزارشی جداگانه از افزایش ۱۹.۸درصدی صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی خبر داد.

ایران در سال گذشته میلادی روزانه یک میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی صادر کرده است که رقمی بی‌سابقه طی سه سال گذشته است.

ایران به غیر از این چهار کشور، به ترکیه نیز صادرات نفت دارد، اگرچه آماری تاکنون منتشر نشده است. اما صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که می‌گوید ایران در سال گذشته مجموعا روزانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است.

با این حال بانک جهانی روز پنج شنبه گزارش داد که اگر قیمت‌های کنونی نفت ادامه یابد و ایران نتواند تا نیمه اول سال جاری میلادی با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش به توافق جامع دست یابد، ارزش کل صادرات نفت آن برای سال جاری ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه بود.

XS
SM
MD
LG