لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

مخالفت با ادغام وزارت ارتباطات؛ «مقابله با دست درازی حامیان احمدی نژاد»


«ستاد کل نيروهای مسلح» و «سازمان پدافند غيرعامل» با ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مخالفت کرده است.

اين ستاد با ارسال نامه هايی جداگانه به شورای نگهبان و شورای عالی امنيت ملی گفته ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه های ديگر ممکن است از نظر امنيتی مشکلاتی ايجاد کند.



راديو فردا در گفت و گو با رضا فانی يزدی، مدير IT وزارت بهداشت و درمان آمريکا و فعال سياسی، درباره علت مخالفت ستاد کل نيروهای مسلح با اين ادغام پرسيده است.

رضا فانی يزدی: يکی از دلايل اصلی مخالفت ستاد نيروهای مسلح با ادغام وزارتخانه‌ها در اين است که وزارت ارتباطات نقش اصلی را در کنترل دستگاه‌های ارتباطی و مخابراتی کشور دارد و آنجا يکی از مراکز اصلی کنترل نيروهای امنيتی و نظامی است بر جامعه.

حدود يک سال و اندی پيش بود که سپاه پاسداران مخابرات کشور را به مبلغ ۹ ميليارد دلار خريد تا کنترل ارتباطات کشور را در اختيار داشته باشد و بتواند از اين طريق تمام شنودهای لازم و کنترل بر دستگاه ارتباطی و اطلاعاتی کشور را دراختيار داشته باشد.

به نظر من می توان اين مسئله را در ادامه مقابله‌ای ديد که آقای احمدی نژاد و طرفداران او در خلع يد قدرت اطلاعاتی داشتند. ابتدا به وزارت اطلاعات هجوم آوردند تا کنترل مخالفانشان را بر دستگاه اطلاعاتی کشور محدود کنند اما آنجا با مانع مواجه شدند. اکنون از طريق ديگری می خواهند دوباره به دستگاه اطلاعاتی و امنيتی کشور دست درازی کنند که بخش قابل توجهی از آن از طريق همين وزارتخانه در جريان است.

آقای فانی! ستاد کل نيروهای مسلح نامه‌ای به شورای نگهبان و شورای عالی امنيت ملی نوشته است در راستای مخالفت با ادغام وزارت ارتباطات با دو وزاتخانه ديگر. فکر می‌کنيد اين نامه چقدر موثر باشد؟

اين نامه موثر خواهد بود. البته اين مسئله نشان می‌دهد که آنها قبلا با آقای احمدی نژاد به توافق نرسيدند و به هيچ عنوان نتوانستند او را قانع کنند که از اين اقدام خوداری کند. ولی شورای نگهبان مرجع نهايی است که می تواند بگويد اين ادغام غيرقانونی است.

چند نماينده مجلس هم تا به حال به اين مسئله اعتراض کرده اند و به نظر می رسد آنها می‌خواهند بگويند ادغام وزارتخانه ها و ايجاد وزارتخانه جديد در اختيار مجلس است و اين همان جنگ داخلی است بين قوه اجراييه کشور و دستگاه قانون گذاری و مجلس.

جدای از اين تبادل قوا می بينيم درگيری اصلی بين آقای احمدی نژاد است و طرفداران بيت رهبری، چه در مقابله کنونی و چه در درگيری‌های آينده.

آقای سبحانی نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس گفته است که علی لاریجانی تلفنی در اين مورد با سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی، صحبت کرده اما آقای جليلی نظرش را به صورت قطعی مطرح نکرده است. شما فکر می‌کنيد موضع شورای عالی امنيت ملی در اين باره چيست؟

به خاطر اين که هنوز هم طرفداران آقای احمدی نژاد در شورای عالی امنيت ملی هستند، آنها هنوز به طور جدی نمی خواهند موضع گيری کنند. چه بسا منتظر هستند ببينند رهبری چگونه موضع گيری می کند.

فکر می کنيد موضع شورای نگهبان چه خواهد بود؟

من مطمئن هستم شورای نگهبان از اين نامه استقبال کرده و ادغام وزارتخانه ها را غير قانونی اعلام می‌کند و اجازه نمی‌دهد آقای احمدی نژاد با در اختيار گرفتن وزارت مخابرات، از سيستم کنترل اطلاعاتی کشور استفاده کند برای اعمال نفوذ سياست‌های خود.

آقای فانی! بين وزارت ارتباطات و اين دو وزارتخانه ديگر چه ارتباطی وجود دارد؟

به نظر من هيچ ارتباطی بين اين سه وزارتخانه وجود ندارد و اين حربه و بهانه‌ای است که آقای احمدی نژاد دارد استفاده می کند، چون وزارت ارتباطات هيچ ربطی به وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ندارد و اينها نهادهای جداگانه ای است و در ديگر کشورهای دنيا هم جداگانه است، چرا که حوزه کاری متفاوتی دارند و تخصص‌های متفاوتی آنجا هست. آقای احمدی نژاد به عنوان ادغام در واقع می‌خواهد کنترل آن را به دست خود بگيرد و اعمال نفوذ کند.
XS
SM
MD
LG