لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

فیلم «سخنرانی پادشاه» جوایز اصلی اسکار را درو کرد


از راست: کالین فرث، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد، ملیسا لئو، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، ناتالی پورتمن، بهترین بازیگر اصلی زن و کریسیتن بیل، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
از راست: کالین فرث، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد، ملیسا لئو، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، ناتالی پورتمن، بهترین بازیگر اصلی زن و کریسیتن بیل، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
فیلم «سخنرانی پادشاه» ساخته «تام هوپر» در مراسم سال ۲۰۱۱ اسکار چهار جایزه اصلی را از آن خود کرد و فیلم سرآغاز نیز چهار جایزه را در بخش های فنی به خود اختصاص داد.

فیلم «سخنرانی پادشاه» (The King's Speech) که در ۱۲ رشته نامزد اسکار شده بود، جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای تام هوپر و بهترین فیلمنامه را برای دیوید سیدلر به دست آورد.

علاوه بر این «کالین فرث» بازیگر سخنرانی پادشاه نیز برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

این فیلم که بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده به داستان لکنت زبان جرج ششم، پادشاه سابق بریتانیا و پدر ملکه فعلی این کشور پرداخته است.

کالین فرث در این مراسم که در سالن «کداک تیاتر» لس آنجلس برگزار می شد در سخنانی گفت: «احساس می کنم که کار من به آخر رسیده است. باید به شما هشدار بدهم که یک جاهایی بالای شکمم به هیجان در آمده است که باعث می شود به رقص در بیایند.»

«ناتالی پورتمن»، بازیگر مطرح هالیوود نیز همان گونه که انتظار می رفت، برای بازی در نقش یک بالرین در فیلم «قوی سیاه»(Black Swan)، جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت کرد.

آنت بنینگ برای ایفای نقش در فیلم «بچه ها همه رو به راه هستند» رقیب اصلی ناتالی پورتمن بود ولی وی که تاکنون چهار بار نامزد جایزه اسکار شده است این بار نیز نتوانست برنده شود.


ناتالی پورتمن در مراسم هشتاد و سومین جایزه اسکار در حالی که هیجان زده به نظر می رسید از برگزار کنندگان این مراسم تشکر کرد و گفت: «این حماقت است و من حقیقتا آرزو می کردم که این جایزه به سایر نامزدها می رسید. من وامدار شما هستم.»

در این مراسم همچنین فیلم «سرآغاز» (Inception) ساخته «کریستوفر نولان» که در هشت بخش نامزد دریافت جایزه شده بود، چهار جایزه را در بخش های فنی شامل جلوه های ویژه، فیلمبرداری، تدوین صدا و درهم آمیزی صدا را از آن خود کرد.

فیلم «شبکه اجتماعی» (Social Networking) ساخته «دیوید فینچر» که از جمله آثار پر سر و صدا در سال ۲۰۱۰ بود تنها سه جایزه اسکار را در زمینه فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی و بهترین تدوین فیلم به خود اختصاص داد

فیلم مشت زنی «جنگجو» (The Fighter) نیز دو اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای کریستین بیل و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای ملیسا لئو به ارمغان آورد.

فیلم «شغل داخلی» (Inside Job) که بحران اقتصادی آمریکا در سه سال گذشته را محور خود قرار داده بود جایزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد.

در بخش آثار خارجی، فیلم «در جهانی بهتر» (In a Better World) ساخته سوزان بیر، کارگردان دانمارکی جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.

فیلم انیمشن «داستان اسباب بازی سه» (Toy Story 3) که سال گذشته به موفقیت زیادی دست یافت و از کاندیداهای دریافت جایزه بهترین فیلم بود، جایزه بهترین انیمشن را برای کمپانی دیسنی به ارمغان آورد.

اجرای مراسم اسکار امسال را آنا هاتاوی و جیمز فرانکو، بازیگران جوان سینمای هالیوود به عهده داشتند.
XS
SM
MD
LG