لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر جدید پاکستان شد


شاهد خاقان عباسی با کسب ۲۲۱ رای از مجلس پاکستان به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شد.
شاهد خاقان عباسی با کسب ۲۲۱ رای از مجلس پاکستان به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شد.

مجلس پاکستان روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با اکثریت آرا، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پیشین این کشور را جایگزین نواز شریف کرد که به اتهام دست داشتن در پرونده فساد مالی با حکم دیوان عالی از مقام خود برکنار شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دقایقی پس از انتخاب عباسی به سمت نخست‌وزیری، وی در نطقی در مجلس گفت که نواز شریف، نخست‌وزیر مردم پاکستان است.

او گفت: «ان‌شاءلله یک روز نخست‌وزیر واقعی این کشور به این جایگاه باز می‌گردد».

نمایندگان طرفدار نواز شریف که در مجلس حاضر بودند با سر دادن شعار و تکان دادن تصاویر بزرگی از آقای شریف، از این سخنان استقبال کردند. عمران خان، ورزشکار سابق که حالا رهبری حزب مخالف شریف را بر عهده دارد در این مراسم حضور نداشت. عمران خان، رهبری نیروهای مخالف را به عهده داشت که در نهایت منجر به برکناری نواز شریف شد.

آقای عباسی، که از حامیان و طرفداران قدیمی نواز شریف است و به راحتی رای اکثریت را در مجلس بدست آورد گفت: «چه ۴۵ روز یا ۴۵ ساعت، من نخست‌وزیر پاکستان هستم و برای این به اینجا آمده‌ام که کاری انجام دهم نه فقط اینکه صندلی نخست‌وزیری را گرم نگاه دارم».

اشاره آقای عباسی به مدت زمانی است که تا زمان رای‌گیری برای سمت نواز شریف در مجلس باقی مانده است. با آنکه خاقان عباسی که از سوی حزب مسلم لیگ (حزب حاکم در پاکستان) برای سمت نخست‌وزیری نامزد شده بود، توانست ۲۲۱ رای را از آن خود کند، اما این طور به نظر می‌رسد که او در صدد حفظ جایگاه نخست‌وزیری برای برادر کوچک نواز شریف، شهباز، است که ابتدا باید به مجلس ۳۴۲ نفره پاکستان راه یابد.

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی سابق دولت پاکستان و بنیانگذار سازمان هواپیمایی ایر بلو، موفق‌ترین سازمان هواپیمایی غیر دولتی پاکستان، است.

وی که در دانشگاه جرج واشینگتن آمریکا تحصیل کرده است، قبل از آنکه عضو مجلس پاکستان شود، به عنوان مهندس برق در خارج از این کشور کار می‌کرده است.

پس از کودتای سال ۱۹۹۹ به رهبری پرویز مشرف، که به برکناری نواز شریف در دور دوم نخست‌وزیری‌اش انجامید، آقای عباسی به دو سال زندان محکوم شد.

شهباز شریف، که انتظار می‌رود به زودی جایگزین عباسی شود، نیز پس از کودتای سال ۱۹۹۹ به عربستان رفت و تا سال ۲۰۰۰۷ در این کشور در تبعید به سر می‌برد.

او پس از بازگشت به پاکستان به سمت وزیر ارشد ایالت پنجاب منصوب شد. ازدواج‌ها، روابط متعدد و همین طور شایعات در خصوص ثروت انبوه شخص شهباز و خاندان شریف، از او یک شخصیت جنجالی در سیاست داخلی پاکستان ساخته است.

XS
SM
MD
LG