لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

خواننده ساکن نوار غزه برنده جشنواره آوازخوانی «عرب آیدل» شد


محمد عساف، خواننده ۲۳ ساله فلسطينی.
محمد عساف، خواننده ۲۳ ساله فلسطينی.
حال و هوای اين روزهای مناطق فلسطينی، بويژه در غزه، از يک جشن ملی کمتر نيست و همبستگی ملی آنها شادمانی بزرگی را بر فضای زندگی‌شان گسترانده است.

غزه که جوانانش به داشتن اسلحه و نشانه‌های «مقاومت» مشهور بوده‌اند، اين هفته‌ها جوانان خود را در حالی می‌بيند که آنها شادمانه در خيابان‌ها می‌رقصند و کف می‌زنند.

فلسطينی‌ها پيروزی سياسی کسب نکرده‌اند بلکه از برنده شدن در يک مسابقه آوازخوانی دنيای عرب و اختصاص دادن جايگاه اول به خود، در پوست‌شان نمی‌گنجند.

اين پيروزی را محمد عساف خواننده ۲۳ ساله فلسطينی با کسب بيشترين امتياز و حمايت‌ها در رقابت آوازخوانی «عرب آيدل»، نصيب فلسطينی‌ها کرده است.

محمد، جوان خوش چهره‌ای که خنده‌ای زيبا دارد، در مسابقه «عرب آيدل» با صدای عميق اما شاد خود و رفتار جذاب، مورد توجه دهها ميليون بيننده کشورهای عربی قرار گرفت.

داستان زندگی محمد که کمتر چشمی را بی‌اشک باقی می‌گذارد، خنده هميشگی‌اش و صدايی گيرا بسيار زود صدها هزار نفر بويژه دختران در دنيای عرب را مجذوب خود کرد و دهها وبسايت و صفحه فيسبوکی و توييتری طرفدارانش در کشورهای عربی، هر روز محبوبيت بيشتری يافت.

بخش نهايی مسابقه «عرب آيدل» شنبه شب اول تير در بيروت، پايتخت لبنان، برگزار شد، که سرانجام محمد با کسب بيشترين رای، برنده شد.

ترانه‌خوانی محمد عساف پس از برنده شدن:


دهها هزارفلسطينی غزه هر آخر هفته در ماه‌های گذشته که مسابقه «عرب آيدل» به مرحله تازه‌ای می‌رسيد، آن را بر صفحات بزرگ تلويزيونی که در ساحل غزه قرار گرفته بود، با يکديگر مشاهده می‌کردند و می‌رقصيدند و به پيروزی نماينده خود اطمينان داشتند.

جمعه شب که محمد به فينال رسيد، فلسطينی‌ها احساس کردند شنبه شب، شب آنها خواهد بود. لذا، هزاران نفر شنبه شب در کنار هم گرد آمده و لحظات هيجان انگيز مسابقه را به طور همگانی تجربه کردند.

اين پيروزی در شبی رخ داد که ماه نيز با نور کامل در نزديکترين فاصله به کره زمين می‌درخشيد و فضای زيبايی در ساحل غزه ايجاد کرده بود.

صدها هزار تلفن کننده از کشورهای اردن، مصر و حتی بينندگان در ترکيه، بيشترين رای را از طريق تماس تلفنی، آن گونه که رويه اين مسابقه است، به سود محمد دادند.

مسابقه «عرب آيدل» که تقليدی از رقابت «آمريکن آيدل» است، امسال نيز از سوی شبکه تلويزيونی عربی «ام.بی.سی» پخش شد و شماری از چهره های مشهور هنری دنيای عرب، داور آن بودند.

محمد عساف زاده اهل يک خانواده پر جمعیت و فقير در محله خان يونس، يکی از پرجمعيت ترين نقاط غزه است که خود، به عنوان شهری در اين باريکه، به حساب می‌آيد.

محمد در بسياری از بخش‌های مسابقه اصرار داشت چفيه معروف فلسطينی را که ياسر عرفات رهبر فقيد سازمان آزاديبخش فلسطين آن را به جامعه جهانی شناساند، بر لباس‌های خود قرار دهد.

نه تنها سياستمداران فلسطينی بلکه بازرگانانی مانند منيب المصری برای ملاقات با محمد عساف و عکس گرفتن با او در روزهای گذشته صف کشيده و به او و خانواده‌اش قول حمايت داده‌اند.

منيب المصری برای آنکه طرفداران محمد بتوانند بدون هراس از قيمت تماس تلفنی با شماره تلفن‌های مسابقه تماس بگيرند، به شرکت‌های مخابرات کمک مالی کرد.

هم حکومت خودگردان و هم دولت حماس بيانيه‌هايی در شادباش گويی به فلسطينی‌ها در پيروزی محمد صادر کرده و گفته‌اند «به او افتخار می‌کنند».

محمود عباس، ابو مازن حتی گفت، صدای محمد مرا «ديوانه» کرده است.

حکومت خودگردان فلسطينی از روز جمعه تدارکات گسترده‌ای را برای قرار دادن صفحات بزرگ تلويزيونی در ميدان اصلی شهر رام الله، ميدان موسوم به «ساعت»، برای حضور هزاران فلسطينی کرانه باختری و مشاهده مسقتيم بخش نهايی مسابقه، انجام داده بود.

فلسطينی‌ها به شوخی و به جدی می‌گويند تنها چيزی که توانسته جناح‌های رقيب فلسطينی را متحد کند، صدای گيرای محمد عساف است.

زمانی نيز که متعصبينی مانند احمد شوباش مفتی مسلمانان نابلس عليه برنامه «عرب آيدل» موضع گرفته و به خاطر «تهاجم فرهنگی غرب به زندگی مسلمانان»، مشارکت در آن را «حرام» کردند، آنها تنها خود را در معرض واکنش‌های خشم آلود فلسطينی‌های عاشق برنامه قرار دادند.

حتی محمد الهبش وزير اوقاف و امور دينی در دولت فلسطينی در بيانيه‌ای در جواب شوباش نوشت: ديدن برنامه و مشارکت در آن هيچ منعی ندارد و حمايت از نماينده فلسطينی در اين مسابقه مفرح، مهم نيز هست.

مامورين شلاق به دست واحدهای امر به معروف و نهی از منکر وابسته به دولت حماس در غزه نيز ناچارشدند زير فشار سنگين افکار عمومی، با اين شادمانی کنار آيند و حتی جوانانی را که ضمن شادمانی و رقص، آشکارا نوشيدنی الکلی به دست داشتند، در ملاء عام به زير تازيانه‌های شلاق نگرفتند.

بدين ترتيب، در غزه که تا چندی پيش «شهيد شدن» در عمليات انتحاری الگوی بسياری از جوانان بود، اکنون «عرب آيدل» مدلی برای زندگی می‌شود.
XS
SM
MD
LG