لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

کمک هفت ونیم میلیارد دلاری جامعه جهانی به بازسازی لبنان


دیدار شیراک و رایس در حاشیه کنفرانس پاریس
دیدار شیراک و رایس در حاشیه کنفرانس پاریس

ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه اعلام کرد که کشورها و نهادهای بين المللی حاضر در اجلاس پاريس وعده دادند که معادل هفت ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار کمک مالی و وام به بازسازی لبنان اختصاص دهند.


سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی ، روز پنج شنبه دراين نشست يک روزه قول داد که اين کشور کمک هايی را به ارزش يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار به لبنان اهدا کند.


پيشتر هم آمريکا ، فرانسه و اتحاديه اروپا قول پرداخت کمک های مالی و وام هايی را به ارزش يک ميليارد و نود ميليون دلار داده بودند .


با اعلام کمک های صندوق بين المللی پول و بانک جهانی مجموع کمک های وعده داده شده به چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار رسيد که از کمک های جمع آوری شده در نشست مشابهی درسال ۲۰۰۲ میلادی در پاريس، چهار صد ميليون دلار بيشتر است .



رييس جمهوری فرانسه در آغاز نشست پاریس، در سخنان خود با «حياتی» توصيف کردن کمک به کشور جنگ زده لبنان گفت: «لبنان بيش از هر زمان ديگری نيازمند کمک های يکپارچه جامعه جهانی برای بهبود اوضاع اقتصادی خود پس از درگيری های گسترده سال ۲۰۰۶ است«.


نخست وزير لبنان نيز که برای شرکت در اين کنفرانس به پاريس رفته است در سخنانی خواستار کمک های مالی جامعه جهانی برای خلاصی از زير بار بدهی های و بازسازی خسارات فراوان ناشی از جنگ ميان گروه حزب الله و اسراييل شد .



با اعلام کمک های صندوق بين المللی پول و بانک جهانی مجموع کمک های وعده داده شده به چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار رسيد که از کمک های جمع آوری شده در نشست مشابهی درسال ۲۰۰۲ در پاريس، چهار صد ميليون دلار بيشتر است .

آقای سينيوره گفت: «پس از تهاجم اسراييل به لبنان، ما در حال حاضر در دوران رکود شديد به سر می بريم.»


کنفرانس پاريس درست دو روز پس از درگيری های ميان هواداران حزب الله و نيروهای پليس لبنان در بيروت رخ می دهد که در جريان آن سه نفر کشته و ۱۰۰ نفر مجروح شدند .


گروه حزب الله، دولت سينيوره را متهم می کند که خواسته های غرب را نمايندگی می کند. روزنامه الاخبار که هوادار مخالفان دولت است در شماره روز پنج شنبه خود برگزاری کنفرانس پاريس را طرحی برای کمک به دولت دانست و نه لبنان .


دراين کنفرانس علاوه بر نمايندگان بيش از ۴۰ کشور جهان، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا و بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز شرکت کرده اند .


لبنان در حال حاضر حدود ۴۰ ميليارد دلار بدهی خارجی دارد که معادل ۱۸۰ درصد توليد داخلی اين کشور است .


جنگ تابستان گذشته ميان حزب الله و ارتش اسراييل که يک ماه طول کشيد باعث تشديد مشکلات اقتصادی لبنان شد و خسارات زيادی به زير ساخت های اين کشور و روستاها و مناطق شيعه نشين آن وارد کرد.


پس از پايان جنگ لبنان، گروه حزب الله که از سوی ايران حمايت می شود تعهد کرد تا به خسارت ديدگان از جنگ کمک مالی کند و به همين منظور مبلغ ۱۲ هزار دلار به هر خانواده برای هزينه های يکسال خود اختصاص داد. اين جنبش همچنين قول داد که بدون کمک دولت اقدام به بازسازی ويرانه های برجای مانده از جنگ کند.


اين اقدام باعث نگرانی کشورهای عربی و غربی از گسترش نفوذ ايران و حزب الله در لبنان شد.


به رغم خسارات سنگين ناشی از جنگ ميان حزب الله و اسراييل بر اقتصاد لبنان و افزايش تنش در خاورميانه، نبرد گروه حزب الله سبب شد تا مسلمانان منطقه از اين جنبش به عنوان سمبل مقاومت در برابر اسراييل ياد کنند.


XS
SM
MD
LG