لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

پاتریک شاناهان از نامزدی برای وزارت دفاع آمریکا «انصراف داد»


پاتریک شاناهان (سمت راست) تا پیش از تصدی مقام معاونت وزارت دفاع آمریکا هیچ تجربه‌ای در امور امنیتی نداشت.
پاتریک شاناهان (سمت راست) تا پیش از تصدی مقام معاونت وزارت دفاع آمریکا هیچ تجربه‌ای در امور امنیتی نداشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که پاتریک شاناهان، نامزد پست وزارت دفاع ایالات متحده، تصمیم گرفته است که از نامزدی برای این سمت انصراف دهد.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، که کارش را عالی انجام داده تصمیم گرفته است مسیر تاییدش را طی نکند تا وقت بیشتری را با خانواده خود بگذراند».

وی افزوده است:‌ «قدردان پاتریک به خاطر خدمات فوق‌العاده‌اش هستم و مارک اسپر را به عنوان سرپرست جدید معرفی می‌کنم. من مارک را می‌شناسم و تردید ندارم که کارش را عالی انجام خواهد داد».

اعلام خبر این از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه «یواس‌ای تودی» در گزارشی نوشت که پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، یک دعوای ۹ ساله خانوادگی که شاناهان و همسرش درگیر آن بوده‌اند را در جریان بررسی سوابق نامزد وزارت دفاع پیگیری کرده است.

این روزنامه گزارش داده بود شاناهان گفته که «هرگز دست خود را روی» همسر سابقش بلند نکرده است. ولی این یواس‌ای‌ تودی» می‌گوید که شاناهان و همسرش هر دو ادعا کرده‌اند که هدف مشت طرف دیگر قرار گرفته‌اند.

پاتریک شاناهان دوم دی‌ماه پارسال و در پی استعفای جیم میتس از وزارت دفاع، به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد.

دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود در معرفی وی نوشت: «پاتریک در دوران معاونت (پنتاگون) و پیش از آن در بوئینگ فهرستی بلندبالا از موفقیت با خود دارد. او بسیار عالی خواهد بود!»

آقای شاناهان در ماه‌های گذشته مواضع انتقادی متعددی علیه رفتار جمهوری اسلامی ایران در منطقه اتخاذ کرده بود.

او ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در صفحه توئیتر خود نوشته بود اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج‌فارس به دنبال نشانه‌هایی از تهدید جدی نیروهای نظامی ایران صورت گرفت و از تهران خواست تا به گفته وی، از «اقدامات تحریک‌آمیز» دست بردارد.

وی تهدیدهای ایران را «قابل اعتنا» دانست و تاکید داشت که حکومت ایران «مسئول هر نوع حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع» این کشور است.

با این حال، سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا مانند سایر مقام‌های این کشور در موضع‌گیری‌های متعددی تصریح کرد که دنبال بازدارندگی و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران است و «دنبال جنگ» نیست.

او در آخرین موضع‌گیری‌اش که روز ۲۷ خرداد منتشر شد، ضمن اعلام موافقت با اعزام هزار نیروی جدید به خاورمیانه گفت اعزام نیروهای تازه در راستای حصول اطمینان از امنیت و سلامت نیروهای نظامی آمریکایی است که در سراسر منطقه جهت حفاظت از منافع ملی آمریکا حضور دارند.

منتقدان ترامپ پیشتر گفته بودند که آیا شاناهان، بدون تایید سنا، این قدرت را دارد تا اگر دیدگاه متفاوتی از ترامپ درباره راهبرد نظامی دارد به زبان بیاورد.

وی پیش از اینکه به عنوان معاون پنتاگون منصوب شود از هیچ تجربه‌ای در امور امنیت ملی برخوردار نبود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ر.ح- ک.ر
XS
SM
MD
LG