لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

مایک پنس: مرگ جمال خاشقجی بدون واکنش نخواهد ماند


معاون رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر نشد بگوید که آیا مدرکی در اثبات دخالت ولیعهد عربستان سعودی در این قتل دیده است یا نه.
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر نشد بگوید که آیا مدرکی در اثبات دخالت ولیعهد عربستان سعودی در این قتل دیده است یا نه.

​معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اول آبان در یک جلسه مطبوعاتی که به ابتکار روزنامه واشینگتن‌پست برگزار شد گفت مرگ جمال خاشقجی «بدون واکنش نخواهد ماند» و مدیر سیا برای بررسی شواهد این پرونده در ترکیه است.

مایک پنس حاضر نشد توضیح دهد که دولت آمریکا در واکنش به این حادثه چه اقدامات تنبیهی انجام خواهد داد.

وی افزود سخنان رجب طیب اردوغان در مورد «طراحی و برنامه‌ریزی برای این قتل وحشتناک»، ادعاهای اولیه عربستان سعودی در مورد چگونگی وقوع این حادثه را زیر سوال می‌برد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه «قتل وحشیانه یک روزنامه‌نگار و یک مرد بی‌گناه از سوی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند»، گفت که به احتمال فراوان یک واکنش بین‌المللی نیز صورت خواهد گرفت.

در پاسخ به این سئوال که در صورت اثبات دخالت اعضای خاندان سلطنتی در این قتل آیا آنها تحریم خواهند شد، مایک پنس گفت این تصمیم به عهده رئیس‌جمهوری آمریکاست.

او گفت دونالد ترامپ بر اساس ارزش‌ها و منافع امنیت ملی آمريکا تصمیم‌گیری و تضمین خواهد کرد که جهان از حقیقت این ماجرا مطلع شود.

آقای پنس افزود فارغ از اینکه واکنش دولت آمریکا چه باشد رئیس‌جمهوری مناسبات ویژه واشینگتن و ریاض را در نظر خواهد گرفت.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر نشد بگوید که آیا مدرکی در اثبات دخالت ولیعهد عربستان سعودی در این قتل دیده است یا نه، ولی اظهار داشت: «پس از بازگشت مدیر سیا این نکته را خواهیم فهمید. او پس از بازگشت به واشینگتن گزارش خود در مورد نتایج تحقیقات ترکیه را به رئیس‌جمهوری، من و سایر مقامات ارائه خواهد کرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرد. آقای ترامپ روز دوشنبه در مصاحبه‌ با روزنامه «یو اس تودی» گفت: «او می‌گوید در این ماجرا دخالتی نداشته است».

یو اس تودی اضافه کرد که دونالد ترامپ حاضر نشد بگوید که ادعای ولیعهد عربستان سعودی را باور می‌کند یا نه. آقای ترامپ در این مصاحبه افزود: «اگر دخالت آنها ثابت شود من بسیار ناراحت خواهم شد. باید منتظر شد و دید».

گروهی از اعضای کنگره و مقامات سابق دولت آمریکا، ریاض را متهم کرده‌اند که سعی کرده است حقایق مربوط به مرگ جمال خاشقجی و دخالت حکومت و بخصوص ولیعهد کشور در این قتل را پنهان کند.

پل رند، سناتور جمهوریخواه که طرفدار توقف فروش اسلحه به عربستان است روز دوشنبه گفت ادعای مربوط به عدم دخالت ولیعهد در قتل جمال خاشقجی «مضحک» است.

اما دونالد ترامپ گفته است واکنش آمریکا به این حادثه نباید روی معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی تاثیر بگذارد.

فارغ از اینکه واکنش نهایی آمریکا به این حادثه چه باشد به نظر می‌رسد که قتل جمال خاشقجی حداقل در حال حاضر مناسبات ویژه جرد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ اکنون تلاش می‌کند این مناسبات را کم اهمیت جلوه دهد و می‌گوید: «آنها دو مرد جوان هستند.» ولی این مناسبات بویژه مایه نگرانی بسیاری از مقامات و سیاستمداران آمریکایی است که معتقدند کاخ سفید بیش از حد روی ولیعهد عربستان سعودی حساب باز کرده بود.

دیدار سلمان‌ بن عبدالعزیز پادشاه (نفر اول از راست) و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با خانواده جمال خاشقجی
دیدار سلمان‌ بن عبدالعزیز پادشاه (نفر اول از راست) و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با خانواده جمال خاشقجی

دیدار پادشاه و ولیعهد سعودی با فرزند خاشقجی

در همین حال، شبکه دولتی سعودی گزارش داد سلمان‌ بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با خانواده روزنامه‌نگار کشته شده سعودی دیدار کردند.

با این حال روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از منابع خود گزارش داده که سه فرزند خاشقجی همراه با همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده است.

تلویزیون سعودی تصاویری از دیدار صلاح خاشقجی با پادشاه و ولیعهد سعودی را پخش کرده است.

پیدا کردن «وسایل جمال خاشقجی» در خودرو کنسولگری

همزمان شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» روز سه‌شنبه گزارش داد که بازرسان جنایی در یکی از خودروهای کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دو چمدان و وسایل شخصی دیگری پیدا کرده‌اند که حدس زده می‌شود متعلق به جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مقتول باشد.

یک شاهد هم به خبرگزاری رویترز گفته است: در جریان بازرسی این خودرو که روز دوشنبه در محله سلطان‌غازی استانبول شناسایی شد ماموران عربستان سعودی بازرسان ترکیه را همراهی می‌کردند.

سی‌ان‌ان ترک در وبسایت خود نوشت بازرسان یک کامپیوتر و تعدادی مدرک در این خودرو پیدا کرده‌اند که تصور می‌شود متعلق به جمال خاشقجی است.

مقامات ترکیه می‌گویند به احتمال زیاد این روزنامه‌نگار منتقد سعودی روز دوم اکتبر داخل کنسولگری عربستان سعودی توسط ماموران آن کشور به قتل رسیده است.

اما ویدئوی دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که او هنگام ورود به کنسولگری هیچ وسیله‌ای همراه خود نداشت. بازرسی‌های بیشتر از این خودرو روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG