لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

پرز: ایران به دروغ و فریبکاری درباره برنامه اتمی اش ادامه می دهد


شیمون پرز برای دریافت نشان آزادی از دست باراک اوباما به آمریکا سفر کرده است.
شیمون پرز برای دریافت نشان آزادی از دست باراک اوباما به آمریکا سفر کرده است.
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل دوشنبه شب در آستانه مذاکرات هسته ای ايران و شش قدرت جهانی به وزير دفاع آمريکا گفت که ايران در زمينه فعاليت های هسته ای خود «همچنان به فريبکاری و دروغگويی» ادامه می دهد.

آقای پرز که برای دريافت نشان ويژه «آزادی» از دست باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به واشينگتن سفر کرده است، دوشنبه شب در پايتخت آمريکا با لئون پانه تا، وزیر دفاع این کشور ديدار کرد.

به گفته آقای پرز، «نبايد گذاشت که ايران کنترل خاورميانه را در دست بگيرد» زيرا ايران «تنها کشوری است که جاه طلبی های امپرياليستی زير پوشش مذهب دارد و هيچ کشور ديگری در جهان نمی تواند به خود اجازه دهد که خاورميانه قربانی هژمونی ايرانی شود».

به گزارش «وای.نت» تارنمای خبری روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت، رييس جمهوری اين کشور در ديدار با وزير دفاع آمريکا افزود: «برای روند مذاکرات ميان جامعه جهانی با ايران ارزش قائل است اما زمان در حال از دست رفتن است و ايرانی ها با سرعت و در حالی که دروغ می گويند و فريبکاری می کنند، دارند بمب اتم می سازند».

شيمون پرز از دولت اوباما به خاطر «نشان دادن قاطعيت در رسيدگی به معضل ايران» و «تعهد سازش ناپذير» در جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی «قدردانی» کرده است.

آقای پرز می گوید که قرار است پیرامون مناسبات راهبردی آمریکا و اسرائيل و نيز پرونده هسته ای ايران با مقام های واشینگتن گفت و گو کند.

لئون پانه تا به رييس جمهوری اسرائيل گفت که همکاری نظامی آمريکا با اسرائيل قوی تر از هر زمان ديگر و به صلابت يک «صخره استوار» است و «آمريکا تعهدی گسست ناپذير به امنيت اسرائيل دارد».

در ديدار پرز با وزير دفاع آمريکا ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا نيز حضور داشت.

شيمون پرز به بلندپايگان دفاعی و نظامی آمريکا گفته بود که «ملت اسرائيل قدردان ارتش آمريکا و تعهد آمريکا به امنيت اسرائيل است».

مقامات آمريکا از جمله لئون پانه تا در هفته های اخير تاييد کرده اند که ارتش آمريکا طرح های لازم را برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران، در صورت نياز به گزينه نظامی، تکميل کرده است.

ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، نيز در هفته های اخير گفته است که کشورهای ديگری در جهان غير از اسرائيل برای عملی کردن گزينه نظامی در برابر ايران آماده هستند.

اسرائيل مدعی است که ايران در صدد توليد بمب اتمی است.

جامعه جهانی که دور ديگری از مذاکرات سياسی با ايران را برای شفاف سازی فعاليت های هسته ای ايران پيگيری می کند، روزهای بيست و نهم و سی ام خرداد ماه، گفت و گوهای بيشتری با نمايندگان ايران، اين بار در مسکو، برگزار خواهد کرد.

شيمون پرز که بخش زيادی از ملاقات های خود در سفر به آمريکا را به پيشبرد نظرات کشورش در مورد برنامه هسته ای ايران اختصاص داده است، روز سه شنبه نيز با هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا ديدار می کند و همراه با او در موسسه مطالعات برای خاورميانه به نام «سابان» در واشينگتن سخنرانی خواهد کرد.

مقامات آمريکا برای شيمون پرز ۸۸ ساله که سابقه ای هفتاد ساله در صحنه سياست اسرائيل و منطقه و حتی پيش از تشکیل کشور اسرائيل دارد، احترام زيادی قائل هستند.

به خاطر اين احترام ويژه است که اوباما روز چهارشنبه در آيينی جداگانه با حضور تمامی روسای جمهوری پيشين آمريکا که در قيد حيات هستند، نشان آزادی را به شيمون پرز خواهد داد؛ آقای اوباما نشان ساير شخصيت های برگزيده شده برای دريافت نشان امسال آزادی آمريکا را پيشتر در مراسمی دسته جمعی به ديگران داده بود.

لئون پانه تا گفته است که «انتخاب شيمون پرز برای دريافت اين نشان، فرود آوردن سر تحسين جامعه جهانی به يک عمر با برکت و تلاش های او در صلح، احترام انسانی و آزادی است و آمريکا آقای پرز را مورد ستايش قرار می دهد».
XS
SM
MD
LG