لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

معاون حقوقی پرسپوليس؛ «ناقض حقوق بشر» و در فهرست تحريم اتحاديه اروپا


محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران در امور زندان ها.
محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران در امور زندان ها.
ماه گذشته اتحاديه اروپا فهرست تحريم تازه ای متشکل از ۲۹ نفر را منتشر کرد که به نقض جدی حقوق بشر در ايران از جمله اعدام، شکنجه و صدور احکام قضايی ناعادلانه متهم شده اند.

در اين فهرست، مسئولين سياسی و نظامی سرشناسی مثل حيدر مصلحی وزير اطلاعات، فيروزآبادی رييس ستاد کل نيروهای مسلح، يدالله جوانی رييس اداره سياسی سپاه پاسداران و صادق محصولی وزير کشور پيشين جمهوری اسلامی ايران حضور دارند.

محمود سالارکيا معاون دادستان تهران در امور زندان ها نيز يکی از ۲۹ نفری است که اتحاديه اروپا ضمن وارد کردن اتهامات بالا به آن ها، تصميم گرفته از صدور ويزای ورود به کشورهای عضو اتحاديه خودداری و دارايی های احتمالی آنها را مسدود کند.

جالب آن که سالارکيا از جمله منصوبين محمد رويانيان مديرعامل جديد باشگاه پرسپوليس، برای خروج اين باشگاه از بحرانی است که از ابتدای يازدهمين دوره ليگ برتر در آن گرفتار شده است.

محمودسالارکيا به عنوان معاونت حقوقی و رییس کميته انضباطی باشگاه پرسپوليس منصوب شده است.

سالارکيا که معاون دادستان تهران در امور زندان ها بوده؛ پس از انتخابات رياست جمهوری در خرداد ۸۸ و شکل گيری اعتراضات خيابانی، مسووليت «رسيدگی و پاسخگويی» در خصوص دستگير شدگان در تظاهرات را برعهده داشت که او آن ها را «سران اغتشاشات» می ناميد.

سالارکيا که سابقه معاونت قاضی مرتضوی را هم دارد، در دادستانی تهران از مدافعان طرح امنيت اجتماعی بود. حمايت او از طرح نصب دوربين های مداربسته در مدارس نيز با انتقادهای بسياری مواجه شد.

«گشت‌های ارشاد تعطيل بردار نيست» و جملات تندی در خصوص برخورد با «بدحجاب ها» در متن اغلب مصاحبه های او ديده می شود.

اين معاون جديد در تيم پر طرفدار پرسپوليس، معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور نيز هست.

او نيز فردی تازه وارد به عرصه ورزش است و در حکم صادر شده توسط رويانيان، از او به خاطر «تعهد، تجارب و سوابق درخشان در دستگاه قضايی» تجليل شده است.

ساير انتصابات رويانيان

نکته قابل تامل در هيات مديره باشگاه پرسپوليس، وارونه شدن سازوکار فعاليت و روابط متقابل اعضای هيات مديره، با مديرعامل نظامی اين باشگاه است.

به جای آن که اعضای هيات مديره، مصوبات خود را به مديرعامل باشگاه ابلاغ کنند، اين شخص رويانيان است که تصميمات خود را به اعضای هيات مديره ديکته می کند.

او در آخرين مصاحبه خود نيز گفته است: «در کار مصاحبه ها آب پاکی را روی دست دوستان {اعضای هيات مديره} ريختم و از اين پس نه پروين، نه پنجعلی، نه فروزنده و نه نژادفلاح مصاحبه‌ در رابطه با پرسپوليس نخواهند داشت.»

اين لحن رويانيان درباره اعضای هيات مديره، در ساير مصاحبه های او نيز ديده می شود که می توان نمونه هايی مانند امر کردن به علی پروين برای انصراف از هيات مديره و رفتن به محل تمرينات يا تذکر به محمد پنجعلی برای نوع اظهاراتش در رسانه ها اشاره کرد.

سردار رويانيان غير از انتصاب علی پروين به عنوان مدير راهبری، محمود سالارکيا به عنوان معاونت حقوقی و رييس کميته انضباطی، احکام ديگری را نيز صادر کرده. فهرست ديگر منصوبين رويانيان در باشگاه پرسپوليس، در ادامه آمده است:

قائم مقام: جمشيد زارع به عنوان قائم مقام باشگاه منصوب شده. رويانيان در جکم او مدعی شده است که زارع شناخت خوبی از فوتبال دارد و دارای «سوابقی ارزشمند» در ورزش ايران است.

زارع، مدير کل حفاظت مرکز حراست سازمان صدا و سيما بوده است. ذيل سوابق او به عناوينی مثل عضويت در هيات ریيسه فدراسيون کشتی اشاره شده است اما اهالی کشتی چنين پيشينه ای را از او به ياد نمی آورند.

از ديگر مسئوليت های قيد شده در فهرست فعاليت های او می توان به «بازرسی، ارزيابی و رسيدگی به شکايات سازمان تربيت بدنی» اشاره کرد.

رييس دفتر: سجاد نجفی به عنوان مشاور، رییس دفتر مدير عامل و رییس دبيرخانه هيات مديره اين باشگاه منصوب شد.

مانند خود رويانيان، مشاور او نيز پيشينه ای در ورزش ندارد و در حکم صادر شده از مدير عامل باشگاه پرسپوليس نيز هنگام اشاره به سوابق نجفی، فقط از مواردی مثل «تعهد، تجارب و سوابق ارزنده» ياد شده است.

روابط عمومی: حميدرضا غريب به سمت سرپرستی روابط عمومی باشگاه پرسپوليس منصوب شده است.

جالب آن که در حکم صادر شده برای او، بر خلاف ساير منصوبين، اشاره ای به «تعهد، تجارب و سوابق درخشان» نشده است.

رضا رياضتی نيز به عنوان مدير رسانه ای باشگاه معرفی شده است. او تنها چهره شناخته شده ورزشی در جمع منصوبين رويانيان است.
XS
SM
MD
LG