لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

نویسنده کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم» دریافت نشان لژیون دنور را رد کرد


بیش از یک و نیم میلیون نسخه از کتاب توماس پیکتی فروش رفته است.
بیش از یک و نیم میلیون نسخه از کتاب توماس پیکتی فروش رفته است.

توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی، که اثر وی با عنوان «سرمایه در قرن بیست و یکم»، بحث برانگیز‌ترین اثر سال ۲۰۱۴ در حوزه اقتصاد سیاسی بود، از دریافت نشان لژیون دنور خودداری کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «من این جایزه را رد می‌کنم چرا که به حکومت مربوط نیست بگوید چه کسی لیاقت دارد. آن‌ها بهتر است روی رونق اقتصادی در فرانسه و اروپا وقت بگذارند».

توماس پیکتی همراه با جین تیرول، اقتصاددان، و پاتریک مودیانو، نویسنده، که هر دو برنده جایزه نوبل هستند، روز چهارشنبه ۱۰ دی در فهرست دریافت کنندگان نشان لژیون دنور قرار گرفت که از سوی رییس جمهوری فرانسه اهداء می‌شود.

لژیون دنور عالی‌ترین نشان فرانسه است که به مشاهیر و چهره‌های برجسته این کشور اهداء می‌شود.

کتاب پیکتی که درباره تئوری‌های مربوط به نابرابری‌های رشد اقتصادی است مدت‌ها در صدر فهرست پرفروش‌های سایت آمازون قرار داشت و بیش از یک و نیم میلیون نسخه از آن فروش رفته است.

پل کروگمن، ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، از کتاب آقای پیکتی به عنوان تغییر دهنده بازی یاد کرده که به گفته او، افسانه «سزاوار بودن کسب ثروت زیاد» را نابود می‌کند.

بیشترین خوانندگان کتاب وی در آمریکا بوده‌اند و او بار‌ها با مشاوران باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ملاقات کرده است.

اثر آقای پیکتی در خود فرانسه با توجه کمتری روبرو شده است چرا که وی یکی از منتقدان سرسخت فرانسوا اولاند، رییس جمهوری سوسیالیست این کشور است.

انتقاد وی از آقای اولاند این است که به وعده خود مبنی بر اصلاحات اقتصادی از جمله تغییر در نظام مالیاتی که در زمان مبارزات انتخاباتی قول آن را داده بود پشت کرده است.

XS
SM
MD
LG