لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

مشروب مسموم در پایتخت مذهبی ایران


به گفته ناظران، تایيد ديرهنگام اخبار مربوط به مصدومان استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در قم، ناشی از موقعيت اين شهر در ميان مقامات حکومت ايران است.
به گفته ناظران، تایيد ديرهنگام اخبار مربوط به مصدومان استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در قم، ناشی از موقعيت اين شهر در ميان مقامات حکومت ايران است.

خبر کشته شدن ۱۲ نفر و مصدوميت ۱۰۴ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در قم پس از دو هفته به تاييد مقام های پليس ايران رسيد.


روز يکشنبه ۲۶ فروردين، خبرگزاری ايسنا به نقل از نيروی انتظامی گزارش کرد که فوت ومسموميت اين افراد ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم بوده و تا کنون در جريان تحقيقات به عمل آمده، ۲۴ تن نيز در اين باره دستگير شده اند که ۲۱ تن آنها مرد و سه تن نيز زن هستند.


مقام های انتظامی گفته اند که تحقيقات پليس از دستگير شدگان ادامه دارد.


۱۱۶کشته و مصدوم


از پايان تعطيلات نوروزی تاکنون اخباری در رسانه های غير رسمی ايران مبنی بر توزيع گسترده مشروبات الکلی مسموم در شهر قم پايتخت مذهبی ايران منتشر شد. اين اخبار حاکی از آن بود که مصرف اين مشروبات سبب کشته شدن بين ۱۰ تا ۴۰ نفر و نابينايی بيش از ۱۰۰ نفر شده است.



توزيع و مصرف مشروبات الکلی از زمان پیروزی انقلاب در ايران ممنوع است، اما روزانه گزارش های بسياری از سوی مقامات نيروی انتظامی در خصوص کشف محموله های قاچاق مشروبات الکلی در خبرگزاري ها منتشر می شود.

در اين خبرها آمده بود که شدت و تعداد مسمومان به حدی گسترده است که بيمارستان کامکار در قم، بخش اورژانس و دياليز خود را کاملا به مصدومان ناشی از الکل تقلبی اختصاص داد.


چند سايت خبری نزديک به مقام های انتظامی و نظامی در ايران نيز هفته گذشته اين اخبار را تاييد کردند. با اين حال رسانه ها و مقام های رسمی روز يک شنبه ۲۶ فروردين با گذشته دو هفته از اين حادثه سرانجام خبر آن را اعلام کردند.


خبرگزاری دانشجويان ايران در همين زمينه به نقل از بخش اطلاع رسانی نيروی انتظامی، تعداد کشته شدگان را ۱۲ نفر اعلام و گزارش کرد که ۱۰۴ تن ديگر مصدوم شده اند. بخش اطلاع رسانی نيروی انتظامی نوع مشروب توزیع شده در قم را «مشروبات الکلی دست ساز» عنوان کرده است.


به گفته مقام های پليس، ۲۴ نفر شامل ۲۱ مرد و سه زن در ارتباط با توزيع اين مشروبات مسموم دستگير شده اند و تحقيقات پليس از آنها ادامه دارد.


سايت رسمی پليس ايران وجود متانول در مشروبات الکلی دست ساز را عامل حادثه اخير اعلام کرد. اين سايت به نقل از دکتر يزدان خواه، يک پزشک، نسبت به عوارض جبران ناپذير و مرگ آور استفاده از مشروبات الکلی دست ساز و مسموم به علت وجود متاليک يا متانول هشدار داد.


به گفته وی، اين مصرف کنندگان در کنار مشروبات الکلی، مواد مخدر و ترکيبات آمفتامين را نيز مصرف مي کنند که اين مواد درصد بروز عوارض را تشديد مي کند.


اين اولين بار نيست که مصرف مشروبات الکلی مسموم چندين کشته برجا می گذارد.


ارديبهشت ماه ۸۵ نيز روزنامه کيهان خبر داد که در اثر مصرف مشروبات الکلی دارای ماده سمی متانول ، پانزده نفر در جنوب ايران جان خود را از دست داده اند. سال ۸۴ نيز در اتفاقی مشابه بيش از ۲۰ تن در شهر شيراز کشته شدند.


مشروب «مسموم» در پايتخت مذهبی


تایيد ديرهنگام اخبار مربوط به مصدومان استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در قم اما به گفته ناظران ناشی از موقعيت اين شهر در ميان مقامات حکومت ايران است.


سايت بازتاب، از سايت های خبری نزديک به بخشی از حکومت اسلامی ايران، پيش از انتشار رسمی این خبر، موضوع را منتشر کرده بود.


این سایت در گزارش خود کشته شدگان را لاابالی توصيف و در گزارش خود نوشت: « در روزهای منتهی به ۱۳ فروردين امسال، يک محموله بزرگ مشروبات الکلی موسوم به عرق سگی در قم توزيع شده که تعدادی از افراد لاابالی، با مصرف آن روانه بيمارستان شده و برخی از آنها نيز جان خود را از دست دادند.»


اين سايت خبری در عين حال دليل اقبال گسترده به مشروبات دست ساز يا « عرق سگی» را رشد مبارزه با مشروبات الکلی خارجی توسط نيروی انتظامی ذکر کرد.



به رغم آنکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر توليد و کنترل مصرف غيرمجاز الکل سفيد، کارخانه داران را ملزم به افزودن ماده تلخ کننده (دتاتونيوم بنزوات) کرده است، اما اين نظارت مختص توليدکنندگان دولتی بوده و نظارت کمتری بر شرکت های خصوصی در اين زمينه اعمال مي شود، از اين رو اقدام موردنظر تاثير چندانی بر کاهش تقاضا نداشته است.
مديرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا

سايت خبری آفتاب نزديک به حسن روحانی، دبير سابق شورای امنيت ملی جمهوری اسلامی، نیز در گزارشی از نگرانی روحانیون بلندپایه این شهر نسبت به وضعيت فرهنگی قم خبر داد.


در اين گزارش، « يکی از روحانيون مستقر در شهر مقدس قم »، از« وجود بي بند و باري ها و ناهنجاري ها در قم » خبر داده و گفته است که « اگر کسی منکر آنها شود، منکر واقعيت شده است.»


وی در عين حال گفته که « به علت گوش ناشنوا و انجام ندادن اقدامی عاجل از سوی مسئولين اين شهر برای رفع مشکلات اجتماعی و بي بند و باري های گسترده در اين شهر، علما، روحانيون و حضرات آيات قم از پيگيری و تذکر اين مشکلات خسته شده اند.»


متقاضيان بی شمار مشروبات الکلی


توزيع و مصرف مشروبات الکلی از زمان پیروزی انقلاب در ايران ممنوع است، اما روزانه گزارش های بسياری از سوی مقامات نيروی انتظامی در خصوص کشف محموله های قاچاق مشروبات الکلی در خبرگزاري ها منتشر می شود.


يک هفته قبل از تایید حادثه اخير و مرگ دست کم ۱۲ نفر براثر مسموميت ناشی از مشروبات دست ساز، نيروی انتظامی از انهدام ۴۶ هزار بطری و قوطی انواع مشروبات الکلی خارجی در تهران خبر داد.


به گفته معاون مطالعات نيروی انتظامی، « در سال ۸۴ حدود ۲.۵ ميليون ليتر مشروبات الکلی و ۱.۵ ميليون قوطی از انواع مشروبات الکلی از سوی ماموران انتظامی کشف شده است.»


اين درحالی است که به دليل غير رسمی بودن توزيع مشروبات الکلی حجم مشروبات الکلی مصرف شده در کشور نامشخص است .



فرمانده نيروی انتظامی ایران اخيرا قوه قضائيه را به کوتاهی در مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی متهم کرد.

فرمانده نيروی انتظامی کل کشور نيز اخيرا قوه قضائيه را به کوتاهی در مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی متهم کرد.


آقای احمدی مقدم در اظهاراتی گفت: « قاچاق مشروبات الکلی زمينه ساز ارتکاب بسياری از جرايم است که دشمنان با اتکا بر آن سعی در تباه کردن اخلاق جامعه ايران دارند، بر همين اساس نيروی انتظامی انتقادی جدی در زمينه برخورد با قاچاقچيان مشروبات الکلی به دستگاه های قضايی دارد.»


در اوايل فروردين ماه جاری، نيز خبرگزاری ها اظهارات فرمانده نيروی انتظامی را منتشر کردند که وی در آن مشکلات ناشی از مصرف مشروبات الکلی برای نيروی انتظامی را بزرگتر و گسترده تر از مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر اعلام کرد .


روز يکشنبه، ۲۶ فروردين ماه ، نيز سرهنگ بيات، مديرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا از تقاضای بيشمار جوانان برای خريد مشروب در کشور خبر داد و گفت: « طی سال های اخير به نظر مي رسد داروخانه های شهر تهران با تقاضای بي شماری از سوی افراد جوان برای خريد الکل سفيد مواجه شده اند، تقاضايی که شايد غيرطبيعی و فراتر از نيازهای دارويی و بهداشتی بوده و نگران کننده است.»


وی در خصوص فروش الکل سفيد در داروخانه ها گفت: « نتيجه يک بررسی محدود و مصاحبه با برخی داروخانه داران سطح تهران نشان مي دهد که اخيرا توليد الکل سفيد در کشور به دليل تقاضای بيشمار افراد، افزايش يافته و در مقياس وسيع توزيع مي شود.»


اين مقام نيروی انتظامی از« فعاليت شبکه وسيعی از کانال های توزيع الکل سفيد در کشور به صورت علنی و رسمی» خبر داد و گفت: «حتی برخی فروشگاه ها، الکل سفيد را همراه با کالاهای ديگر در بسته بندی ويژه عرضه مي کنند.»


به گفته سرهنگ بيات، « به رغم آنکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر توليد و کنترل مصرف غيرمجاز الکل سفيد، کارخانه داران را ملزم به افزودن ماده تلخ کننده (دتاتونيوم بنزوات) کرده است، اما اين نظارت مختص توليدکنندگان دولتی بوده و نظارت کمتری بر شرکت های خصوصی در اين زمينه اعمال مي شود، از اين رو اقدام موردنظر تاثير چندانی بر کاهش تقاضا نداشته است.»


مديرکل مطالعات معاونت اجتماعی نيروی انتظامی در عين حال گفت: « شرکت های خصوصی همچنان به توليد الکل هايی اقدام مي کنند که حاوی اسانس های خوراکی و با طعم های مختلف است.»


وی بالابودن قيمت مشروبات الکلی خارجی و همچنين مشکل دستيابی به آنها را موجب گسترش سودجويی از قبل مشروبات الکلی عنوان کرد و گفت همين امر« باعث شده که افراد سودجو در سطح کشور نسبت به تهيه و ساخت و توزيع مشروبات دست ساز اقدام کنند و در اين رابطه کشف و انهدام بيش از ۵۰۰ کارگاه توليد مشروبات الکی دست ساز در سال ۸۴ مويد اين واقعيت است.»


XS
SM
MD
LG