لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

پلیس تظاهرات هواداران نماينده اخراجی مجلس افغانستان را درهم شکست


سیمین بارکزای از دو هفته پیش در اعتراض به اخراج او از پارلمان در اعتصاب غذا به سر می برد.
سیمین بارکزای از دو هفته پیش در اعتراض به اخراج او از پارلمان در اعتصاب غذا به سر می برد.
پليس افغان تظاهرات همراه با اعتصاب غذای يک زن سياستمدار و هواداران او را در هم شکست و او را به بيمارستان منتقل کرد.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، پليس چادری را که سيمين بارکزای در برابر کاخ رياست جمهوری اين کشور برپا کرده بود و ۱۲ روز گذشته را در اعتصاب غذا در اعتراض به اخراج او از پارلمان در آن به سر برده بود، برچيد.

هواداران بارکزای که از آغاز هفته در پشتيبانی از او به اعتصاب غذا پيوسته بودند به راديو اروپای آزاد گفتند که پليس با توسل به زور وی را به بيمارستان داودخان منتقل کرده و او را تحت مداوا قرار داده است.

هواداران او مدعی اند پليس ها در لباس پزشکان چادر معترضان را برچيدند و به آنها دستبند زدند و با ضرب و شتم، آنها را به پاسگاه پليس بردند و پس از يک شب بازداشت آزادشان کردند.

صديق صديقی، سخنگوی وزارت کشور ضمن تاييد انتقال بارکزای به بيمارستان، هر گونه بدرفتاری پليس با نماينده پيشين و هوادارانش را تکذيب کرد. صديقی گفت: «پليس بارکزای را به بيمارستانی در کابل اسکورت کرد. زيرا وضع سلامت او نگران کننده بود.»

وی با تاکيد بر اينکه پليس رفتار سويی از خود نشان نداده گفت: اطلاعاتی دريافت شده بود مبنی بر اينکه دشمنان بارکزای قصد آسيب زدن به وی را دارند. وی توضيح بيشتری در اين زمينه نداد.

بارکزای ۳۰ ساله نيز در ميان ۹ قانونگذاری بود که در ماه اوت در پی اعتراض به تقلب انتخاباتی از پارلمان اخراج شدند.

بارکزای که در پی اعتصاب غذا در وضعيت نامطلوب جسمانی به سر می برد سوگند خورده بود که تا لغو حکم اخراج اش و بازگشت به پارلمان به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

نيلوفر ابراهيمی و شماری از فعالان مدنی و دانشجويان دانشگاه کابل برای نشان دادن پشتيبانی خود از روز يازده اکتبر به اين اعتصاب پيوسته بودند.

بارکزای و هشت قانونگذار ديگر توسط يک کميسيون مستقل انتخاباتی در ماه اوت برای پايان دادن به اختلاف نظر بر سر مقدار رای از پارلمان کنار گذاشته شدند.

يک سال از انتخابات پارلمانی افغانستان می گذرد و هنوز شماری بر اين باورند که تقلب گسترده ای صورت گرفته است.

۶۲ نماينده ای که در انتخابات شکست خورده بودند، نتايج رای گیری ها را در دادگاهی ويژه به چالش کشيدند.

اوايل تابستان دادگاه رای داد که ۶۲ نماينده معترض محق اند و نتيجتا بايد ۶۲ نماينده ديگر از مجلس برکنار شوند. اما کميسيون مستقل انتخابات در ماه اوت تصميم گرفت تنها ۹ نماينده را برکنار کند.
XS
SM
MD
LG