لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

یک نظرسنجی: دغدغه تنها دو درصد از طرفداران حزب نتانیاهو، ایران بوده است


بنیامین نتانیاهو برخلاف آنچه که در رسانه‌های منتقدش مطرح می‌شود، از محبوبیت زیادی در میان عامه اسرائیلی‌ها برخوردار است.
بنیامین نتانیاهو برخلاف آنچه که در رسانه‌های منتقدش مطرح می‌شود، از محبوبیت زیادی در میان عامه اسرائیلی‌ها برخوردار است.

نظرسنجی‌های داخلی حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نشان می دهد که تنها کمی بیش از دو درصد از طرفداران این حزب موضوع ایران را مهم‌ترین مسئله برای رسیدگی از سوی دولت این کشور تلقی می کنند.

نتایج این نظرسنجی‌های داخلی لیکود که مربوط به آخرین دوره انتخاباتی اسرائیل است، روز دوشنبه ۲۹ خرداد در روزنامه «هاآرتص» انتشار یافت.

بر اساس این گزارش، بیش از ۹۷ درصد اسرائیلی‌های عضو لیکود و یا طرفدار این حزب، موضوعات دیگری غیر از مسئله ایران را امور ضروری برای رسیدگی از سوی دولت می‌دانستند.

هاآرتص نوشته است: بنیامین نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ میلادی که وارد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل شد، بخش بزرگی از وقت خود را به مسئله اتمی ایران اختصاص داد؛ هر چند که نتوانست مانع از دستیابی به برجام، توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، شود.

به نوشته هاآرتص، در کارزارهای انتخاباتی حزب لیکود، طرفداران نتانیاهو پیوسته دیدگاه‌های او را در مورد ایران می شنیدند اما نتیجه نظرسنجی همین حزب نشان می‌داد که مسئله ایران برای طرفداران او در پایین‌ترین رده اولویت قرار دارد.

تنها ۲.۴ درصد از حامیان لیکود، «مسئله ایران» را فوری‌ترین موضوع برای قرار گرفتن در دستور کار دولت اسرائیل توصیف کرده بودند.

دستکم ۴۹ درصد از هواداران لیکود خواستار آن شده بودند که مسائل اقتصادی و بویژه مسئله مسکن در صدر دستور کار دولت نتانیاهو باشد.

حادترین قضیه از نظر حامیان لیکود، افزایش هزینه زندگی بوده است؛ ۳۸ درصد کاهش قیمت‌ها را اولویت نخست معرفی کرده‌اند.

در همین حال،‌ ۲۸ درصد از رای دهندگان لیکود توجه دولت به امور امنیتی را ضروری دانسته‌اند. همچنین ۱۲ درصد، گفت‌وگوهای راکد مانده صلح میان اسرائیل و فلسطینی را فوری‌ترین مسئله برای رسیدگی از سوی دولت ذکر کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، ۱۱ درصد از آقای نتانیاهو خواسته بودند به مسئله دامنه‌دار و هنوز حل نشده گرانی مسکن رسیدگی کند.

مسئله مسکن معضلی جدی بویژه برای جوانان اسرائیل است. بهای خانه‌ها یا اجاره مسکن مرتب رو به افزایش بوده و دولت کمترین توفیق را در تحقق این هدف داشته است.

چهار درصد از اسرائیلی‌ها خواهان آن شده‌اند که دولت، تغییر نظام و عوض کردن شیوه تشکیل دولت را در اولویت دستور کارش قرار دهد.

هاآرتص یادآور شده که نتانیاهو پس از آخرین انتخابات در بهار ۲۰۱۵ با انتصاب موشه کاخلون به وزارت دارایی تلاش کرد به خواسته‌های اقتصادی رای‌دهندگان توجه نشان دهد و خود نیز قول رسیدگی شخصی به مسئله گرانی مسکن را داده بود.

با وجود این، به نوشته هاآرتص، پانزده نظرسنجی داخلی حزب لیکود و نظرسنجی‌های فیسبوکی این حزب، خیال نتانیاهو را آسوده کرده بود که هیچ‌یک از سیاستمداران رقیب وی بختی برای نخست‌وزیر شدن نداشتند.

۸۱ درصد گفته بودند، یائیر لاپید رهبر حزب مخالف «یش آتید» (آینده‌ای هست) شایسته نخست‌وزیری نیست و همچنین ۶۳ درصد نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «بیت یهودی» (خانه یهود) را فاقد ظرفیت‌های لازم برای نخست‌وزیری دانسته بودند.

با وجود اهمیت اندکی که حامیان و رای‌دهندگان لیکود برای «مسئله ایران» قائل بودند، آقای نتانیاهو در مذاکرات دوره‌های اخیر با رهبران جهانی، از جمله با ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ،‌روسای جمهوری روسیه و آمریکا هنوز «خطر ایران» را برای کشورش جدی توصیف می‌کند.

از سوی دیگر، برخی سیاستمداران همواره گفته‌اند برای یک رهبر سیاسی، تامین امنیت و بقای کشور باید در صدر امور باشد و نه آنکه صرفا دنباله‌رو خواسته‌های توده‌ها – حتی از میان حامیان خود او – شود.

نظرسنجی‌های دوره اخیر نشان داده است در هر انتخابات احتمالی زودهنگام، حزب لیکود بیشتر تقویت می‌شود و اگر تحقیقات کنونی پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو در مورد دریافت سیگار برگ از دوستانش در مرحله گمانه‌زنی بماند، او مسند نخست‌وزیری را حفظ خواهد کرد.

آقای نتانیاهو برخلاف آنچه که در رسانه‌های منتقدش مطرح می‌شود، از محبوبیت زیادی در میان عامه اسرائیلی‌ها برخوردار است و با وجود برخی کاستی‌ها، اکثریت رای‌دهندگان او را لایق‌ترین سیاستمدار برای اداره امور پیچیده و حساس این کشور می‌دانند.

XS
SM
MD
LG