لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

پومپئو: ایران درباره کاهش تعهداتش در برجام «عامدانه مبهم» حرف زده است


مایک پومپئو (راست) وزیر خارجه آمریکا همراه با جرمی هانت، همتای بریتانیایی‌اش
مایک پومپئو (راست) وزیر خارجه آمریکا همراه با جرمی هانت، همتای بریتانیایی‌اش

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که ایران درباره کاهش تعهداتش در برجام «عامدانه مبهم» حرف زده است.

آقای پومپئو روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری مشترک با جرمی هانت، همتای بریتانیایی‌اش، گفت: قبل از هرگونه پاسخ، منتظر می‌مانیم ببینیم ایران در عمل چه گام‌هایی برخواهد داشت.

وی افزود:‌ «ایران چند موضوع مطرح و ادعا کرده است که آنها را به اجرا می‌گذارد. ایالات متحده منتظر خواهد ماند تا ببیند آنها واقعا چه اقدامی انجام می‌دهند و بعد از آن می‌توان تصمیمات بهتری گرفت».

با این حال، تیم موریسون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا و مدیر ارشد امور سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی و دفاع بیولوژیکی، همزمان در یک کنفرانس گفت که کار واشینگتن با تحریم‌های ایران «تمام نشده است».

وی اظهار داشت: «انتظار می‌رود به زودی تحریم‌های بیشتری در راه باشد. خیلی زود».

آقای هانت نیز اعلام کرد تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام «اقدامی ناخوشایند» است و بریتانیا از آن استقبال نمی‌کند.

پومپئو می‌گوید مطمئن است، در حالی که آمریکا فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارد، بریتانیا و دیگر شرکای اروپایی آن تلاش خواهند کرد تا اطمینان یابند تهران در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

وی درباره سازوکار مالی تجارت اروپا با ایران موسوم به «اینس‌تکس» نیز گفت آمریکا با بریتانیا، آلمان و فرانسه مذاکراتی داشته و در چشم‌انداز تحریم‌ها نیز موضوع تجارت اقلام انسان‌دوستانه با ایران در نظر گرفته شده‌ است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، «مادامی که اینس‌تکس در چارچوب محدود تجارت اقلام انسان‌دوستانه باشد، هدف تحریم آمریکا واقع نخواهد شد، اما اگر فراتر از آن رود، غیرقابل قبول است و اگر بعد از بررسی متوجه شویم، کسانی که در این سیستم با ایران تعامل داشته‌اند مورد تحریم قرار خواهند گرفت».

در همین حال، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه اعلام کرد تصمیم روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهداتش در برجام برخلاف «قواعد بین‌المللی» است.

وی اظهار داشت: «تصمیم امروز رژیم ایران مغایر روندهای بین‌المللی است و همچنین تلاشی است تا دنیا را به گروگان بگیرد».

آقای هوک افزود: «مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد و به هرگونه حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا متحدین آن، شدیدا پاسخ داده خواهد شد، اگرچه آمریکا خواهان جنگ با جمهوری اسلامی نیست».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از جامعه بین‌المللی خواست که ایران را در زمینه «توسعه برنامه هسته‌ایش» مسئول بداند و گفت:‌ «ایران در برجام بیشتر از آنچه داد دریافت کرد و اگر گزارش‌ها تایید کننده پایبندی این کشور به تعهدات است به خاطر این است که سقفی که برایش تعریف شده بود بسیار کوتاه بود».

ایران روز چهارشنبه به طور رسمی از کاهش «برخی» تعهداتش ذیل توافق شش قدرت جهانی با تهران موسوم به «برجام» خبر داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در این زمینه گفت: «از امروز فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را متوقف می‌کنیم؛ این‌اعلام ما برای ۶۰ روز است؛ اگر پنج کشور پای میز مذاکره آمدند و به منافع‌مان رسیدیم و مخصوصا نفت و بانک دست یافتیم به نقطه ‌اول باز می‌گردیم».

وی افزود: «اگر در ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر را شروع می‌کنیم و سطحی در غنی‌سازی‌ برای ما مطرح نخواهد بود و راکتور اراک که قرار بود با کشورهای برجام نوسازی شود، بعد از ۶۰ روز تصمیم خواهیم گرفت که برنامه پیش از برجام درباره اراک را از سر بگیریم و راکتور اراک را تکمیل کنیم».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG