لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

پاپ بنديکت شانزدهم از مقام خود کناره‌گيری می‌کند


يک سخنگوی واتيکان روز دوشنبه، ۲۳ بهمن ماه، اعلام کرد که پاپ بنديکت شانزدهم قرار است روز ۲۸ فوريه از مقام خود به عنوان رهبر کاتوليک‌های جهان کناره‌گيری کند. اين نخستين بار ظرف ۶۰۰ سال گذشته است که يک پاپ از مقامش استعفاء می دهد.

پاپ بنديکت شانزدهم در بيانيه ای که صادر کرده است، گفته که «بارها با خدای خود خلوت کرده و به اين نتيجه رسيدم که به دلايل جسمی و سن بالا ديگر قادر نيستم تا به وظايفم به طور کامل عمل کنم.»

پاپ افزوده است: «به همين دليل و با وجود آگاهی کامل از عواقب چنين تصميمی و همچنين با اختيار کامل از مقام خود به عنوان اسقف اعظم رم، جانشين سن پيتر، کناره گيری می‌کنم.»

وی گفته که انجام وظيفه در اين مقام نيازمند داشتن «توان فکری و جسمی» است.

پاپ بنديکت شانزدهم از مقام خود کناره‌گيری می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده است که تصميم پاپ در نشست کاردينال ها و به زبان لاتين اعلام شد که اين خبر حتی نزديکترين افراد به وی را غافلگير کرد.

پاپ پيشتر گفته بود اين احتمال وجود دارد که در صورت کهولت سن يا اينکه نتواند از عهده مقام خود بر بياييد از مقامش کناره گيری کند.

وی در بيانيه روز دوشنبه خود تاکيد کرد که انتخاب وی، «تصميمی بسيار مهم در حيات کليسا» بوده است.

واتيکان می‌گويد که به سرعت درباره جانشينی وی تصميم‌گيری خواهد شد. انتظار می‌رود که پاپ جديد تا پيش از عيد ايستر و روز ۲۴ مارس از سوی کاردينال‌های واتيکان انتخاب شود.

نامزدهای مختلفی برای تصدی مقام پاپی مطرح هستند ولی مشخص نيست که کداميک از آنها از بخت بيشتری برای کسب اين مقام برخوردارند. اين وضعيت در همان زمان انتخاب پاپ بنديکت شانزدهم در سال ۲۰۰۵ و پس از درگذشت پاپ ژان پل دوم نيز رخ داد.

پاپ بنديکت شانزدهم ۸۵ ساله است و گزارش‌های قبلی حاکی از اين بود که سلامتی وی در وضعيت نامناسبی قرار دارد. جرج راتزينگر، برادر پاپ، که خودش ۸۹ ساله است روز دوشنبه به خبرگزاری «د.پ.آ» آلمان گفته که برادرش به دلايل جسمی و سن بالا از مقامش کناره‌گيری کرده است.

وی افزود: پزشکان اخيرا به برادرش توصيه کرده بودند که از انجام سفرهای بين قاره اروپا و آمريکا پرهيز کند. برادرم مایل است که در اين سن استراحت کند.

ولی مقام‌های واتيکان تاکيد دارند که مشکلات جسمی در اتخاذ اين تصميم نقشی نداشته است.

پاپ بنديکت شانزدهم که پيش از برگزيده شدن به اين سمت در سال ۲۰۰۵ با نام «ژوزف راتزينگر» فعاليت می‌کرد، رهبری نزديک به يک ميليارد نفر از کاتوليک‌های جهان را به عهده دارد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين نخستين بار ظرف ۶۰۰ سال گذشته است که يک پاپ از مقام خود کناره گيری می‌کند.

آخرين پاپی که از مقام خود استعفا داد گريگوری دوازدهم بود که در سال ۱۴۱۵ از مقامش کناره‌گيری کرد. يکی از مشهورترين استعفاء ها در کليسای رم، کناره‌گيری پاپ سلستين پنجم است که در سال ۱۲۹۴ صورت گرفت. دانته، نويسنده ايتاليايی، به همين دليل وی را در قعر جهنم جای داد.
XS
SM
MD
LG