لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

پاپ فرانسیس: نمی‌توان به اعتقادات دیگران توهین کرد


پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید که آزادی بیان مطلق نیست به ویژه اگر موجب توهین و یا تمسخر اعتقادات دیگران باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس روز پنج شنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در جریان سفر به فیلیپین و در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در هواپیما، با اشاره به حملات پاریس گفت آزادی بیان نه تنها حق بنیادی بشر است بلکه انسان وظیفه دارد با بیان افکار خود به خیر جامعه و عموم کمک کند.

پاپ به عنوان مثال با اشاره به یکی از همراهانش که در کنارش ایستاده بود گفت: «مثلا اگر دوست خوب من دکتر گاسپاری، به مادرم دشنام بدهد از من یک مشت خواهد خورد».

پاپ به شوخی مشتش را به سوی او برد و گفت: «این طبیعی است. نمی‌توان دیگران را تحریک کرد. نمی‌توان به اعتقادات دیگران توهین کرد. نمی‌توان اعتقادات دیگران را مسخره کرد».

او در مورد حمله شارلی ابدو افزود: چنین جنایت هولناکی به نام خدا نمی‌تواند قابل توجیه باشد و آن را «انحراف» توصیف کرد. با این حال پاپ فرانسیس گفت این نوعی واکنش قابل انتظار بود.

به دنبال حمله به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس و یک فروشگاه یهودیان که ۱۷ قربانی به جا گذاشت، بسیاری از شخصیت‌ها و افکار عمومی بین المللی از حق آزادی بیان این مجله طنز برای چاپ کاریکاتور جنجالی از پیامبر اسلام دفاع کردند.

با این حال عده دیگری نیز اشاره کرده‌اند که آزادی بیان اصولا در تمام کشور‌ها محدودیت‌های ویژه خود را دارد. به عنوان مثال در برخی از کشورهای دمکراتیک و آزاد جهان تکذیب هولوکاست، غیرقانونی و در برخی دیگر نفرت پراکنی بر اساس تعصبات نژادپرستانه ممنوع است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد که واتیکان و چهار رهبر مسلمان سر‌شناس فرانسه اخیرا با صدور یک بیانیه مشترک ضمن محکوم کردن حمله پاریس، از رسانه‌ها خواستند با مذاهب با احترام رفتار کنند.

پاپ فرانسیس در عین حال از رهبران مسلمانان خواست افراطی‌گری را محکوم کنند.

او در جواب یک خبرنگار فرانسوی در باره رابطه آزادی بیان و آزادی مذهب گفت: «بسیاری به طور کلی به مذاهب و یا مذهب دیگران توهین می‌کنند. آن‌ها تحریک کنندگان هستند. بر سر آن‌ها‌‌ همان می‌آید که ممکن است به سر دکتر گاسپاری بیاید، البته اگر به مادر من دشنام بدهد. محدودیت‌هایی وجود دارد».

پس از حمله پاریس، واتیکان گزارش‌ها مبنی بر حمله احتمالی به واتیکان را بی‌اهمیت دانست. مقامات واتیکان گفتند هیچ تهدید مشخصی دریافت نکرده‌اند اما هوشیار هستند.

پاپ فرانسیس افزود او بویژه نگران سلامت کسانی است که در جمعیت‌های انبوه به دیدار او می‌آیند و افزود در باره به کار بستن «اقدامات احتیاطی و ایمنی» با مقامات امنیتی واتیکان گفت‌وگو کرده است.

او افزود: «نگران هستم. ولی من یک نقطه ضعف دارم و آن کمی بی‌احتیاطی است. من نسبت به این گونه امور کمی بی‌احتیاط هستم». پاپ اما اذعان کرد که در دعا‌هایش از خداوند خواسته که اگر قرار است اتفاقی برای او بیفتد، دردناک نباشد.

او افزود: «من در مواجهه با درد شجاع نیستم. خیلی ترسو هستم».

رهبر کاتولیک‌های جهان افزود: «سرنوشت من در دست خداست».

XS
SM
MD
LG