لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه کارگزاران، در گزارشی با عنوان «رای مثبت مجلس هفتم به افزايش عمر خود» خبر از تصويب کليات طرح تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوری داده است.


به نوشته اين روزنامه، روز گذشته و به رغم يادآوری رييس مجلس مبنی بر اين که چنين طرحی خلاف قانون اساسی است، اعضای مجلس طرحی را به تصويب رساندند که بر اساس آن عمر مجلس هفتم با افزايش يک ساله به پنج سال خواهد رسيد. در صورت تصويب نهايی اين طرح، انتخابات دوره بعدی رياست جمهوری و مجلس با هم و در سال ۸۸ برگزار خواهد شد .


تورم ۳۰ درصدی


روزنامه سرمايه، پيش بينی کارشناسان اقتصادی درباره پيامد رشد نقدينگی در کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته که بايد در انتظار تورم ۳۰ در صدی بود.


اين روزنامه با اشاره به سخنان وزير امور اقتصادی و دارايی، رييس کل بانک مرکزی و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزی در کميسيون برنامه و بودجه مجلس و اعلام رشد ۳۶ در صدی نقدينگی از سوی آنها نسبت به سال گذشته، به نقل از کارشناسان اقتصادی کشور نوشته که تورم با رشد ۳۰ در صدی مواجه خواهد شد .


فیلترینگ سایت ها


روزنامه اعتماد، به نقل از وزير ارتباطات نوشته که فيلترينگ سايت هاضروری است. به نوشته اين روزنامه در پی سئوال اکبر اعلمی از وزير ارتباطات درباره فيلترينگ ده ميليون سايت علمی، فنی، خبری و تحليلی در ايران، محمد سليمانی، وزير ارتباطات، فيلترينگ را يک بحث علمی دانسته و گفته که هيچ مجموعه ای را نمی توانيد پيدا کنيد که فيلتر نداشته باشد.


آقای سليمانی همچنين گفته که «اگر گوش من و شما فيلتر نباشد، نمی توانيم يک لحظه زندگی کنيم.»


آقای اعلمی در طرح سوال خود گفته بود که قانون اساسی بر آزادی اطلاعات و حق دسترسی به اطلاعات تاکيد دارد و حق برخورداری از اطلاعات آزاد به عنوان اکسيژن دموکراسی ياد می شود و در واقع اين آزادی سنگ بنای تمام آزادی ها است.


به گفته نماينده تبريز، در دولت نهم کاربران ايرانی اينترنت با سانسور و فيلتر مواجه شده، و در مراجعه به هر سايتی با عبارت «مشترک گرامی دسترسی به اين سايت مقدور نيست» مواجه می شوند .


«برخورد با مفاسد اجتماعی»


روزنامه رسالت، از نامه ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس به رئيس قوه قضائيه برای برخورد با مفاسد اجتماعی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، در اين نامه از هاشمی شاهرودی خواسته شده تا با اعدام چند تن از متهمان پرونده فيلم های غير اخلاقی جلوی فساد را بگيرد. امضاء کنندگان اين نامه اعلام آمادگی کرده اند تا قوانين لازم برای آنچه که نمایندگان، برخورد قاطع با فساد سازمان يافته ناميده اند را در مجلس تصويب کنند .


همزمان روزنامه اعتماد ملی ، از تذکر سازمان صدا و سيما به بازيگران خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، در پی پخش سي دي های غيراخلاقی برخی بازيگران، سازمان صدا و سيما اخيرا تذکراتی جدی و گسترده به عوامل و بازيگران و چهره های صداوسيما داده است.


اعتماد ملی نوشته که در اين تذکرها از بازيگران خواسته شده تا علاوه بر رعايت شئونات اسلامی از شرکت در ميهماني ها و پخش عکس ها و فيلم های خانوادگی و محتويات موبايل خودداری کنند. اين روزنامه همچنين نوشته که برخی شبکه های تلویزيون کشور، همکاری خود را با برخی چهره ها و بازيگران به همين علل قطع کرده اند .


پرواز شی نورانی در ایران


به دنبال انفجار هفته گذشته در کرمان که سر انجام بدون اعلام منشاء آن مسکوت ماند، روزنامه کيهان، در شماره امروز از پرواز شی نورانی در آسمان کهکيلويه و بويراحمد خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، شاهدان عينی در روستای سپيدار گفته اند که اين شی نورانی زردرنگ را در سطح پايين زمين از ساعت نوزده عصر شب دوشنبه به مدت يک ساعت مشاهده کرده اند.


کيهان، همچنين از قول يکی از مقامات بسيج اين روستا نوشته که اين شی با ستارگان آسمان فرق داشت، بسيار درخشان بود و نور بيشتری از آن ها منتشر می کرد.


اين فرمانده بسيج با اشاره به اين که پنج تن از سربازان نيز اين شی نورانی را ديده اند، گفته که به خاطر فاصله زياد امکان شليک به آن را نداشته است .


تعطیلی کارگاه های تولید کفش


روزنامه خراسان، به نقل از رييس اتحاديه کفاشان اصفهان، از تعطيلی پانصد کارگاه توليد کفش در اين استان خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، محمد نايب پور با انتقاد از واردات بی رويه کفش به کشور، گفته که در اصفهان که يک سال پيش سه ميليون دلار کفش به خارج از کشور صادر کرده بود، پانصد کارگاه توليد کفش تعطيل، و بيش از دو هزار نفر بیکار شده اند .


وزیر رفاه بدنبال حذف همه یارانه ها


روزنامه جمهوری اسلامی، پيشنهاد وزير رفاه برای حذف همه يارانه ها را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، عبدالرضا مصری به دولت پيشنهاد کرده تا يارانه کليه کالاها و خدمات کشور را قطع کند و به جای آن ماهانه به هر نفر ۲۵ هزار تومان پول نقد پرداخت شود. وزير رفاه گفته که از اين ۲۵ هزار تومان هر فردی می تواند به گونه ای استفاده کند؛ بعضی ها با آن بنزين بخرند و بعضی ها هم کفش .
XS
SM
MD
LG