لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

اعتراض به مراسم بزرگداشت آيت الله خمينی در دانشگاه کارلتون کانادا


آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
برگزاری مراسمی در بزرگداشت نقش مذهبی و سياسی آيت الله خمينی در دانشگاه کارلتون در اتاوا کانادا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می گويند آيت الله خمينی رهبر و بنيانگذار يک نظام ديکتاتوری است که در زمينه حقوق بشر عملکرد بسيار بدی داشته و دارد.

به گزارش روزنامه «اوتاوا سيتيزن»، گروهی از دانشگاهيان ايرانی ساکن کانادا با ارسال نامه ای به رييس دانشگاه کارلتون از اين اقدام انتقاد کرده اند. گروه ديگری از شخصيت های ايرانی تبار ساکن کانادا از جمله نازنين افشين جم ملکه زيبايی سابق و همسر فعلی وزير دفاع کانادا نيز در نامه جداگانه ای به خاطر جلوه دادن چهره مثبتی از آيت الله خمينی ابراز نگرانی کرده اند.

اين برنامه توسط گروهی از دانشجويان ايرانی دانشگاه کارلتون و با همکاری مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی و به مناسبت بيست و سومين سالروز درگذشت آيت الله خمينی برگزار شده است. طبق گزارش مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی هر سه سخنران اين برنامه چهره کامل و دقيقی از بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران ارائه دادند.

اما نويسندگان نامه های انتقادی می گويند که در اين سخنرانی ها به عملکرد آيت الله خمينی در زمينه حقوق بشر هيچ اشاره ای نشده است. طبق مدارک سازمان ملل متحد و نهادهای معتبر مدافع حقوق بشر مثل عفو بين الملل، رژيم جمهوری اسلامی در دوران آيت الله خمينی چندين هزار زندانی سياسی را به جوخه های اعدام سپرده و نظامی را در ايران پايه ريزی کرد که هيچ گونه حقی برای مخالفان سياسی و عقيدتی و يا اقليت های قومی و مذهبی و جنسيتی قائل نيست.

در بخشی از نامه دانشگاهيان ايرانی چنين آمده است: «به اعتقاد ما نهادهای دانشگاهی معتبر از منظر اخلاقی نمی توانند و نبايد سرکوب و کشتار روشنفکران و دانشگاهيان در کشورهای ديگر را ناديده بگيرند».

در بخشی از نامه شخصيت های ايرانی تبار کانادا نيز چنين گفته می شود: «دانشگاه کارلتون که يکی از مراکز دانشگاهی مهم و معتبر کانادا است، متاسفانه اجازه داده است که از اين محل برای ستودن از نقض حقوق بشر، بی عدالتی جنسيتی و يهودی ستيزی سوء استفاده شود.»

روزنامه «اوتاوا سيتيزن» می افزايد که رياست دانشگاه کارلتون در يک ای ميل بسيار کوتاه به اين اعتراضات پاسخ داد و نوشت: «از نامه شما و همکاران تان متشکرم. دانشگاه کارلتون نه مبتکر، نه حامی و نه برگزار کننده اين مراسم بوده است.»

يک سخنگوی دانشگاه کارلتون نيز بعدا اعلام کرد که اين دانشگاه مثل بسياری از مراکز دانشگاهی ديگر کانادا ميزبان مراسم گوناگون و گاه بحث برانگيزی است و مباحث فرهنگی و آزادی بيان را تشويق می کند.

نويسندگان نامه های اعتراضی ضمن پذيرش اهميت مباحث آزاد و سالم تاکيد می کنند در مراسم بزرگداشت آيت الله خمينی واقعيت های عملکرد او مطرح و يا بررسی نشده و همه چيز در ستايش از او بوده است.

پيام اخوان استاد دانشگاه و از امضای کنندگان اين نامه می گويد: «مثل اين است که برنامه ای برای مرور زندگی و نوشته های آدولف هيتلر برگزار شود ولی به کشتار يهوديان هيچ اشاره ای نشود.»

روزنامه «اوتاوا سيتيزن» در بخش ديگری از اين گزارش يادآوری می کند که گزارشی از اين برنامه در شبکه انگليسی زبان «پرس تی وی» که متعلق به حکومت ايران است پخش شد.

يکی از سخنرانان در توصيف آيت الله خمينی می گفت که وی از طرفداران سرسخت برابری انسانها و برابری بين زنان و مردان بوده است.

احسان محمدی مسئول گروه دانشجويی که اين برنامه را برای بزرگداشت آيت الله خمينی ترتيب داده است می گويد: «اعتراض نويسندگان اين نامه ها غير منطقی است و برخلاف موازين چند فرهنگی، منشور حقوق و آزادی و حق آزادی بيان است که همگی از اصول مهم قانون اساسی کانادا هستند.»

اما پيام اخوان خاطر نشان می کند که جمهوری اسلامی ايران و طرفداران آن از حس نيت و گاه ساده لوحی مردم و مسئولان در کانادا سوء استفاده می کنند و خود را چند فرهنگی و اهل تساهل جا می زنند. در صورتی که همين رژيم هر گونه دگر انديشی را به شدت سرکوب می کند و دانشجويان و دانشگاه های ايران هميشه قربانی شديدترين سرکوب های حکومتی بوده اند.

علی طباطبايی يکی از فعالان گروه های مخالف جمهوری اسلامی نيز که تحت عنوان نهادهای حمايت از جنبش سبز فعاليت می کند، می گويد قصد داشت به نشانه اعتراض تصاويری از زندانيان سياسی را با خود به اين جلسه ببرد اما ماموران انتظامی دانشگاه مانع ورود وی به محل جلسه شدند.
XS
SM
MD
LG