لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

اعتراض به سفر رییس جمهوری چین به هنگ کنگ


نيروهای پليس با ايجاد ديوارهای انسانی در اطراف محل اقامت رييس جمهوری چين از نزديک شدن تظاهرکنندگان به محل سخنرانی وی جلوگيری کردند.
نيروهای پليس با ايجاد ديوارهای انسانی در اطراف محل اقامت رييس جمهوری چين از نزديک شدن تظاهرکنندگان به محل سخنرانی وی جلوگيری کردند.

خو جين تائو، رييس جمهوری چين، شامگاه روز جمعه برای شرکت در دهمين سالروز بازگشت هنگ کنگ به سرزمين چين، پکن را به مقصد هنگ کنگ ترک کرد.


وی عصر روز شنبه، پيش از شرکت در مراسم شامی که به افتخار ورود وی ترتيب داده شده بود، از صفوف طولانی نيروهای مسلح ارتش چين در هنگ کنگ سان ديد و در سخنرانی قبل از شام خود از رهبران هنگ کنگ خواست نسل جوان هنگ کنگی را با مفاهيم ميهن پرستی آشنا کنند.


رييس جمهوری چين در ادامه سخنانش خطاب به رهبران هنگ کنگ گفت: همه مردم هنگ کنگ بايد در زير بيرق عشق به هنگ کنگ و عشق به سرزمين چين متحد شوند تا منافع ملی سرزمين ما در امان بماند.



از زمان بازگشت هنگ کنگ به چين، پکن متعهد شده است نظام سرمايه داری رايج در اين منطقه را محترم شمارد اما اين تعهد تا بدين لحظه در عمل رعايت نشده است.

از اول ژوئيه سال ۱۹۹۷ ميلادی که هنگ کنگ پس از ۱۵۶ سال از مستعمره دولت بريتانيا خارج شد و بار ديگر به چين پيوست، پکن همواره در تلاش بوده است تا مفاهيمی نظير ميهن پرستی را در اين سرزمين ترويج کند و به نسل جوان هنگ کنگی بياموزد که خود را بخشی از سرزمين چين بدانند.


گزارش های رسيده از هنگ کنگ حاکی است حدود صد تن از شهروندان هنگ کنگی در خيابان های اطراف هتلی که رييس جمهوری چين در حال ايراد سخنرانی بود تجمع کردند و با سر دادن شعارهايی نظير «ما خواستار چين دمکراتيک هستيم» و «قدرت را به مردم واگذار کنيد» اعتراض خود را نسبت به نظام تک حزبی کمونيستی در اين کشور ابراز داشتند.


بر اساس اين گزارش ها، نيروهای پليس با ايجاد ديوارهای انسانی در اطراف محل اقامت رييس جمهوری چين از نزديک شدن تظاهرکنندگان به محل سخنرانی وی جلوگيری کردند و آنها را تا خيابان های اطراف هتل عقب راندند.


بسياری از تظاهرکنندگان، فعالان و حقوقدانان هنگ کنگی در نظر دارند بعد از ظهر روز يکشنبه نيز با برپايی راهپيمايی ديگری اعتراض خود را نسبت به انتصاب رهبران هنگ کنگی از سوی حکومت مرکزی پکن به نمايش گذارند.


از زمان بازگشت هنگ کنگ به چين، پکن متعهد شده است نظام سرمايه داری رايج در اين منطقه را محترم شمارد اما اين تعهد تا بدين لحظه در عمل رعايت نشده و پکن همواره با انتصاب افراد مورد نظر خود به عنوان رهبران هنگ کنگ رای حکومت مرکزی را بر مردم اين ناحيه تحميل کرده است.


XS
SM
MD
LG