لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

اعتراض گروهی از طلاب زن مشهد به «عدم تفکیک جنسیتی» در سند سازمان ملل برای ایران


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

گروهی از طلبه‌های زن در مشهد در ادامه مخالفت‌ها با اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ سازمان ملل در ایران٬ با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند این سند متناسب با «ارزش‌های اسلامی» نیست و اجرای آن منجر به «سلطه بیگانه» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین منتشر شده٬ «برابری جنسیتی» در این طرح را «نمود عینی ظلم و خشونت علیه زنان» ارزیابی کرده است.

در این بیانیه آمده که یکی از دستاورد‌های این سند «عدم تفکیک جنسیتی در محیط آموزشی و تغییر کتب درسی با حذف نقش‌های مادری و همسری» است.

«افزایش بحران در خانواده و ایجاد تخاصم میان زن و مرد و کاهش کارآمدی خانواده» از دیگر ادعاهای مطرح شده در این بیانیه درباره نتایج سند مذکور است.

زنان طلبه در بخش دیگری از بیانیه خود آورده‌اند که اجرای شاخص‌های ۱۸‌گانه سند۲۰۳۰ یونسکو در ایران «موجب سلطه بیگانه» خواهد شد.

این بیانیه همچنین با «مبهم» خواندن عنوان این برنامه اعلام کرده که متن آموزشی فوق با «اسناد بالادستی نظام» همخوانی ندارد و ادعای در نظر گرفتن «رهنمود‌های» روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای در آن «فقط حفظ ظواهر است».

طلبه‌های زن در پایان بیانیه خود از مقام‌های مسئول خواسته‌اند تا «در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران حرکت نمایند و از قبول هر تعهدی نسبت به سازمان‌های بین‌المللی پرهیز نمایند».

انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به سند آموزش ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد از آذرماه سال ۱۳۹۵ و پس از رونمایی از آن در تهران از سوی محافظه‌کاران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سند آموزش ۲۰۳۰ هدف چهارم از دستور کار سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار است.

این سند با عنوان «دگرگون ساختن جهان ما»، در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این دستور کار شامل ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که نقشه راه جامعه بین‌المللی را در زمینه توسعه پایدار برای ۱۵ سال آینده ترسیم می‌کند.

روزنامه کیهان و برخی از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران پس از رونمایی از این سند٬ گزارش‌ها و گفت‌وگو‌های انتقادی قابل توجهی در مخالفت با آن منتشر کرده‌اند که این رویکرد آنها همچنان نیز ادامه دارد.

۲۹ دی ماه سال گذشته نیز سهراب صلاحی٬ رییس سازمان بسیج استادان مدعی شده بود که «جاسوسان آمریکایی» در قالب پروژه آموزش «یونسکو ۲۰۳۰» مسئولان «ساده‌لوح» را فریب داده‌اند.

صلاحی در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس نوشته بود که پروژه آموزش «یونسکو ۲۰۳۰» را مانند منشور حقوق شهروندی «از شوخی‌های ایام انتخابات [ریاست جمهوری ۹۶]» می‌داند.

وی مدعی شده بود که «جاسوسان آمریکایی» در قالب برنامه آموزشی «یونسکو ۲۰۳۰ از بی‌خبری و نادانی» برخی از «مسئولین ساده‌لوح» استفاده می‌کنند «تا ظرفیت عظیم فرهنگی» را در اختیار آمریکا قرار دهند.

پیش از این نیز رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری تسنیم «سند ملی آموزش ۲۰۳۰» را پروژه‌ای برای «نفوذ آموزشی» در ایران خوانده بودند.

روزنامه کیهان روز ۱۱ دی پارسال در یادداشتی ابراز نگرانی کرده بود که به دلیل «محور بودن تساوی جنسیتی و حقوق بشر و سبک زندگی غربی در سند ۲۰۳۰ یونسکو» همکاری ایران با این نهاد زمینه‌ساز فشارهای بین‌المللی و تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی شود.

دور جدید این اعتراض‌ها نیز از فروردین امسال و در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر قصد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب این سند آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG