لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

روسیه خواستار اصلاحات در قانون اساسی اوکراین شد


پوتین روز دوشنبه با خانم مرکل تلفنی گفت‌وگو کرد.
پوتین روز دوشنبه با خانم مرکل تلفنی گفت‌وگو کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز دوشنبه، ۱۱ فروردین، خواستار اصلاحات در قانون اساسی اوکراین برای ایجاد اطمینان از «حقوق مشروع و منافع مردم مناطق مختلف این کشور» شد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، آقای پوتین این درخواست را در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیان کرد. وی در این تماس تلفنی، «جنبه‌های مختلف بحران اوکراین» از جمله همکاری بین المللی برای اعاده ثبات در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

کاخ کرملین در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده است که پوتین همچنین خواستار اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به آنچه که «محاصره» منطقه روس نشین ترانسدنیسترا در مولداوی و هم مرز با اوکراین خوانده، شده است.

این گزارش می‌افزاید که پوتین و مرکل با ادامه تماس دو جانبه و در سطوح مختلف موافقت کردند.

در همین حال، دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، که به منطقه الحاقی کریمه سفر کرده است، گفته که این منطقه برای جلب سرمایه گذاران به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل خواهد شد.

وی افزوده است: هدف مسکو این است که کریمه بتواند برای توسعه‌اش، درآمد کسب کند.

مدودیف عالیترین مقام روس است که از زمان الحاق کریمه به این منطقه سفر می‌کند. وزارت امور خارجه اوکراین سفر نخست وزیر روسیه به کریمه را «نقض فاحش قوانین بین المللی» خوانده است.

روسیه به اعتراض وزارت امور خارجه اوکراین واکنش نشان داده و گفته است: «معلوم نیست چرا وزارت خارجه اوکراین چنین یادداشتی را فرستاده است، آن هم در حالی که کریمه بخشی از سرزمین روسیه است».

کریمه، در پی برگزاری یک همه پرسی که اوکراین و بسیاری دیگر از کشور‌ها آن را غیر قانونی خواندند، ضمیمه خاک روسیه شده است.

از سوی دیگر، فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست تا از بازگشت به دوران جنگ سرد جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی اظهار داشت: «ما نباید در قرن بیست و یکم به جنگ سرد باز گردیم. اما بروز این وضعیت هنوز منتفی نشده است».
XS
SM
MD
LG