لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

کاخ کرملین: ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روز جمعه با هم ملاقات می‌کنند


دونالد ترامپ (راست) و ولادیمیر پوتین
دونالد ترامپ (راست) و ولادیمیر پوتین

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز جمعه هفته جاری ۱۶ تیرماه برای نخستین بار در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش دیدار می‌کند.

یوری اوشاکف از مشاوران کاخ کرملین روز سه‌شنبه ۱۳ تیر در مسکو به خبرنگاران گفت که دیدار رهبران دو کشور برای روز جمعه قطعی شده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس‌جمهوری روسیه نیز گفت این مناسبت نه یک دیدار کوتاه بلکه یک ملاقات برنامه‌ریزی شده و طولانی برای مذاکره در مورد جنبه‌های مختلف مناسبات دو کشور است.

این ملاقات اولین دیدار رو در روی دو رهبر از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه خواهد بود.

دیدار رهبران دو کشور در شرایطی انجام می‌شود که تحقیق از اعضای کمپین دونالد ترامپ به خاطر تماس‌های‌شان با مقامات روسیه در زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ در جریان است.

نهادهای امنیتی آمریکا چند ماه پیش اعلام کردند که ولادیمیر پوتین شخصا دستور حملات سایبری و جهت دادن به افکار عمومی رای‌دهندگان به شيوه‌های مختلف را صادر کرده و هدف از آن کمک به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده است.

دولت روسیه این اتهامات را تکذیب کرده است.

کاخ سفید نیز قبلا دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ را تایید کرده بود ولی زمان انجام این ملاقات را دقیقا مشخص نکرده بود.

زنرال اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا روز ۲۹ ژوئن گفت برای ملاقات دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین هنوز دستور جلسه خاصی وجود ندارد.

او گفت دونالد ترامپ بر هر آنچه که از نظر رییس‌جمهوری مهم باشد، تاکید خواهد کرد.

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه گفته است موضوع جنگ در سوریه در این مذاکرات بسیار مهم خواهد بود.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها ولادیمیر پوتین را ستایش کرد و وعده داد که تلاش خواهد کرد تا مناسبات با روسیه بهبود یابد.

اما طی ماه‌های اخیر امیدهای مسکو به بهبود مناسبات با آمریکا کاهش یافته است.

در اجلاس سران گروه ۲۰ رهبران کشورهای صاحب اقتصادهای بزرگ جهان در مورد مبارزه با تروریسم، محیط زیست، تجارت آزاد و سایر مسائل گفت‌وگو خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG