لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

مذاکره تلفنی ترامپ و پوتین درباره ویروس کرونا، نفت و کنترل تسلیحاتی


ولادیمیر پوتین (راست) و دونالد ترامپ، روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا
ولادیمیر پوتین (راست) و دونالد ترامپ، روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا

کاخ سفید و کاخ کرملین اعلام کردند دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه، روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت در مکالمه‌ای تلفنی درباره پیشرفت در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا، کنترل تسلیحاتی و بهای نفت گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید گفت آقای ترامپ به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز پیروزی بر آلمان نازی با رهبر روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای گفت رهبران دو کشور در آستانه فرا رسیدن شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم با یکدیگر گفت‌وگو کرده و «بر اهمیت تاریخی اتحاد دو ملت در جنگ جهانی دوم که امکان شکست دشمن مشترک را فراهم کرد تاکید کردند».

کاخ کرملین افزود اگر روسیه و آمریکا اتحاد دوران جنگ را ادامه دهند می‌توانند در زمینه مسائلی مثل ثبات استراتژیک، نبرد با تروریسم، حل بحران و جنگ‌های منطقه‌ای و مبارزه با اپیدمی‌ها نیز موفقیت کسب کنند.

کاخ سفید هم در بیانیه خود نوشته که رهبران دو کشور در مورد «پیشرفت‌ها در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا» گفت‌وگو کرده و آقای ترامپ تاکید کرد که «دولت آمریکا به شدت تلاش می‌کند از مردم اين کشور محافظت کند ولی در عین حال حاضر است به هر کشور دیگری که نیاز دارد از جمله روسیه در این زمینه کمک کند».

کاخ کرملین مشخص نکرد که آیا ولادیمیر پوتین این پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا را پذیرفته است یا نه، ولی در گذشته گفته بود که روسیه از پیشنهاد کمک آمریکا قدردانی می‌کند.

روسیه ماه گذشته مقداری تجهیزات پزشکی به آمریکا فرستاد.

کاخ سفید افزود در زمینه کنترل تسلیحاتی «آقای ترامپ تاکید کرد که آمریکا به کنترل تسلیحاتی موثر که نه فقط روسیه بلکه چین را نیز شامل شود متعهد است و برای مذاکره با هدف جلوگیری از یک مسابقه تسلیحاتی پر هزینه در آینده آماده است».

تنها معاهده تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا که هنوز معتبر است معاهده موسوم به «نیو استارت» است که باراک اوباما و دمیتری مدودف، روسای‌جمهوری وقت آمریکا و روسیه، در سال ۲۰۱۰ امضاء کردند.

این معاهده سقف کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی دو کشور را به هزار و ۵۵۰ فروند و موشک‌های بالستیک و بمب‌افکن‌ها را به ۷۰۰ فروند محدود کرده و در عین حال بازرسی‌های گسترده از مراکز و پایگاه‌های تسلیحاتی با هدف حقیقت‌یابی را تضمین می‌کند.

دولت روسیه پیشنهاد تمدید این معاهده که در فوریه ۲۰۲۱ منقضی خواهد شد را مطرح کرده ولی دولت دونالد ترامپ طرفدار یک معاهده جدید در زمینه کنترل تسلیحاتی است که چین را هم شامل شود.

روسیه توافق در مورد چنین معاهده‌ای را عملی نمی‌داند چون معتقد است چین با هرگونه توافقی که هدف آن کاستن از قدرت هسته‌ایش باشد مخالفت خواهد کرد. قدرت هسته‌ای چین بسیار کوچکتر از روسیه و آمریکاست.

کاخ کرملین گفت دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در مورد وضعیت بازار جهانی نفت نیز گفت‌وگو کردند و در ادامه بيانيه خود تاثیر مثبت توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان بر ثبات بازار نفت را یادآوری کرد که به گفته کاخ کرملین اقدامات رهبران دو کشور در آن نقش مهمی داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG