لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

قالیباف با اشاره به پلاسکو: در دمای ۲۰۰ درجه رفتم تا اگر کسی زنده بود پیدا کنم


شهردار تهران مسوول پلمب ساختمان پلاسکو به دلیل ایمن نبودن را وزارت کار معرفی کرده است.
شهردار تهران مسوول پلمب ساختمان پلاسکو به دلیل ایمن نبودن را وزارت کار معرفی کرده است.

با وجود درخواست تعدادی از اعضای شورای شهر برای عذرخواهی شهردار تهران از حادثه پلاسکو، محمدباقر قالیباف بار دیگر انتقادها درباره عمل نکردن این نهاد به مسئولیت خود درباره پیشگیری از این حادثه و خاموش کردن به موقع آتش‌سوزی در آن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر قالیباف روز یکشنبه ۱۷ بهمن در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری تهران تنها «به دلیل رفع تخلف ساختمانی و نه ایمنی» ساختمان‌ها را پلمب می‌کند.

وی گفت که بر اساس ماده ۱۰۱ قانون کار، دستور پلمب مراکز تجاری پس از گزارش بازرسان وزارتخانه‌های کار و بهداشت و با دستور دادستانی انجام خواهد شد.

وی «ناکارآمدی در آئین‌نامه‌ها و مقررات» را از دلیل اصلی حادثه پلاسکو اعلام کرد و با اشاره به اینکه در تهران بر خلاف دیگر شهرهای کشور مدیریت بحران بر عهده شهرداری است، افزود که اگر «این ناکارآمدی حل نشود بعید نیست دوباره حادثه‌ای همچون پلاسکو تکرار شود».

آقای قالیباف همچنین در واکنش به انتقادها درباره اقدام نکردن برای یافتن افراد محبوس شده در موتورخانه ساختمان پلاسکو گفت: «شخصا از زاویه‌ای که خطر داشت وارد شدم و در دمایی حداقل ۲۰۰ درجه رفتم و آهن داغ را گرفتم تا اگر کسی زنده بود پیدا کنم».

در جلسه روز یکشنبه، تعدادی از اعضای شورای شهر از سخنان آقای قالیباف مبنی بر اینکه شهرداری اختیار پلمب کردن ساختمان‌های تجاری در معرض خطر را نداشته انتقاد و اعلام کردند که شهرداری در سال‌های گذشته حدود ۳۰۰ ساختمان از جمله تعدادی از مدارس را پلمب کرده است.

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از جمله محمد مهدی تندگویان نیز از اینکه شهردار تهران دیگر نهادها را در حادثه پلاسکو مقصر دانسته انتقاد کردند.

بر اساس تبصره بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری مسئول رفع خطر از ساختمان‌های در معرض خطر است و اگر دستور این نهاد به مالکان ساختمان‌های در معرض خطر اجرا نشود، این نهاد خود اقدام به رفع خطر خواهد کرد و هزینه مصرف شده را به اضافه ۱۵ درصد خسارت از مالکان دریافت خواهد کرد.

مالک ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان، از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، است و در روزهای گذشته برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که شهرداری تهران به همین دلیل از پلمب آن خودداری کرده است.

در همین حال برخی از اعضای شورای شهر به نقل از هیات امنای ساختمان پلاسکو اعلام کرده‌اند که سازمان آتش‌نشانی تنها «یک بار» این ساختمان را بازرسی و اعلام کرده که «تأسیسات ساختمان برای مقابله با بحران قابل قبول است، اما پلکان آتش‌نشانی ندارد».

به گفته هیات امنای ساختمان پلاسکو، هزینه ساخت این پلکان بر عهده مالک یعنی بنیاد مستضعفان بوده و به همین دلیل اخطاریه آتش‌نشانی در اختیار این بنیاد قرار گرفته است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران و امیر حسین‌آبادی، رییس کانون وکلای دادگستری، نیزعلت این حادثه را «بی‌توجهی» مالک ساختمان پلاسکو «در نگهداری، تعمیر یا اقدام نسبت به ملک» دانسته‌اند.

در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران تعدادی از اعضای شورای شهر از جمله احمد مسجد جامعی از «فقر امکانات آتش‌نشانی»، «متخصص نبودن مدیر عامل سازمان آتش نشانی» و «حضور نداشتن مدیران شهرداری در ساعات اولیه حادثه» انتقاد کرد.

وی همچنین اعلام کرد که تعداد نیروهای آتش‌نشان کشته شده در دو سال و نیم گذشته در شهر تهران از تعداد آتش‌نشان‌های کشته شده در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق در این شهر بیشتر بوده است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز اعلام کردند که آتش نشانان حاضر در این حادثه امکانات اولیه مانند بی‌سیم و ماسک نداشته‌اند.

پیش از این نیز تعدادی از اعضای شورای شهر اعلام کرده بودند که نردبان آتش‌نشانی تنها ۱۱ طبقه ارتفاع داشته، در حالی که ساختمان پلاسکو ۱۷ طبقه بوده است.

در روزهای گذشته برخی از وب سایت‌ها اعلام کرده بودند که سعید شریف‌زاده، مدیر عامل آتش‌نشانی، پیش از این از مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و تخصصی در حوزه آتش نشانی ندارد.

با این حال شهردار تهران در پاسخ به این انتقادها گفت که او ۷۵ ماه سابقه فرماندهی در جنگ ایران و عراق را داشته و سازمان آتش‌نشانی «بیشترین شباهت را به مراکز نظامی دارد».

وی تاکید کرد که مدیر عامل آتش نشانی « از نظر آمادگی جسمانی فردی شناخته شده در رشته رزمی است».

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز ۱۳ بهمن با اشاره به سخنان اعضای هیات امنای ساختمان پلاسکو گفته بود که نخستین گروه آتش‌نشانان، پنج دقیقه پس از اعلام حادثه، در محل حاضر شدند، اما به دلیل فقدان امکانات لازم، این گروه محل را ترک کرده و پس از ۱۵ دقیقه با امکانات لازم در محل حادثه، حاضر شدند.

با این حال شهردار تهران گزارش‌ها درباره کافی نبودن تجهیزات آتش‌نشانی را رد کرد.

در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران تعدادی از اعضای اصولگرای شورا در مقابل انتقادهای اعضای اصلاح طلب از عملکرد شهرداری تهران در حادثه پلاسکو دفاع و تاکید کردند که تا ارائه نشدن گزارش کمیته‌های تشکیل شده از سوی رییس شورای شهر، شهرداری تهران را نباید به ضعف مدیریت درحادثه پلاسکو متهم کرد.

XS
SM
MD
LG