لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

قطر در صدد توسعه پارس جنوبی «با هدف افزایش ۱۰ درصدی تولید گاز است»


در حالی که ایران در تلاش است بعد از سال‌ها تولید خود از میدان گازی مشترک پارس جنوبی را به سطح تولید قطر برساند، سعد الکعبی رییس شرکت دولتی «نفت قطر» اعلام کرد که بعد از ۱۲ سال توقف، دوباره این کشور درصدد توسعه پارس جنوبی با هدف افزایش ۱۰ درصدی تولید است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه گفت که این موضوع ارتباطی به طرح افزایش تولید گاز ایران از این میدان مشترک ندارد.

میدان پارس جنوبی میان ایران و قطر مشترک است. بخش قطری پارس جنوبی ۲۵ تریلیون و بخش ایرانی آن حدود ۱۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دارد. ایران ۱۰ سالی دیرتر از شریک خود توسعه این میدان را آغاز کرد و تاکنون حدود یک تریلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده و قطر ۲.۵ برابر ایران تولید گاز داشته است. قطر این میدان را «گنبد شمالی» می‌نامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کعبی اعلام کرد که قرار است طی پنج تا هفت سال روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز افزوده شود.

ظرفیت تولید گاز قطر هم اکنون کمی بالاتر از ۵۴۰ میلیون متر مکعب در روز است، اما تولید واقعی آن در سال گذشته میلادی حدود ۵۰۵ میلیون متر مکعب در روز بود.

ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی نیز هم اکنون حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و وزیر نفت ایران گفته که این رقم تا اردیبهشت ماه به ۵۴۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مراحل مطالعاتی و حفاری چاه‌های اکتشافی میدان گنبد شمالی در سال ۲۰۰۵ متوقف شده بود، اما قطر می‌گوید که می‌خواهد طی چند ماه آینده این پروژه را دوباره آغاز کند.

در همین زمینه شرکت مشاوره انرژی «وود مکنزی» مستقر در لندن بلافاصله بعد از اظهارات آقای کعبی، در سایت رسمی خود با اشاره به تولید سالانه بیش از ۷۷ میلیون تن گاز مایع و صادرات آن توسط قطر اعلام کرد که به رغم تولید مازاد کنونی گاز مایع در سطح جهانی، به نظر می‌رسد تقاضای بین‌المللی برای افزایش تولید گاز مایع قطر در پنج تا هفت سال آینده وجود داشته باشد.

در همین زمینه، ویلیام پاول مسئول سابق بخش انرژی روزنامه فایننشال تایمز و سردبیر کنونی نشریه تخصصی «گاز طبیعی جهان» در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که با توسعه گنبد شمالی، مشتریان آسیایی گاز مایع می‌توانند مطمئن باشند که قیمت‌های پایین گاز طی چند سال آینده می‌تواند ادامه داشته باشد.

«با این حال، این موضوع می‌تواند خبر بدی برای ایران باشد، چرا که قرار است فشار مخزن در بخش ایرانی این میدان در اوایل دهه آینده افت کند و افزایش تولید قطر به منزله شتاب گرفتن آهنگ افت فشار مخزن است».

مقامات ایران تاکنون چند بار اعلام کرده‌اند که قرار است فشار مخزن پارس جنوبی در سال ۲۰۲۳ افت کند و برای جبران کاهش تولید گاز بایستی سکوهای حفاری با وزنی ۱۰ برابر سکوهای فعلی ۲۰۰۰ تنی به همراه دهها پمپ عظیم در فازهای پارس جنوبی نصب شود. ایران سال گذشته با شرکت فرانسوی توتال پیرامون مطالعه نحوه مواجهه و پیشگیری از افت فشار مخزن پارس جنوبی توافقنامه امضا کرد.

بخش قطری این میدان چند سال پیش با افت فشار (اصطلاحا نقطه شبنم) مواجه شد و تمام تلاش این کشور طی چند سال گذشته بر روی جلوگیری از افت تولید گاز بوده است. قطر از سال ۲۰۱۳ تاکنون تولید گاز خود را افزایش نداده است، اما ایران بیش از ۲۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه خود از این میدان مشترک افزوده است.

خبرگزاری رویترز ر همین زمینه می‌نویسد که قیمت‌های جهانی گاز مایع از سال ۲۰۱۴ تاکنون که بازار با نفت و گاز مایع مازاد مواجه شد، حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ دوباره قیمت‌ها افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، ۶۰ درصد از کل درآمد صادراتی قطر از محل فروش گاز مایع است.

XS
SM
MD
LG