لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

زلزله‌ای به قدرت ۶.۲ ریشتر افغانستان و پاکستان را لرزاند


یک مقام پاکستانی می‌گوید که زلزله‌ای قوی اواخر روز جمعه منطقه را به لرزه در آورد و باعث تکان شدید ساختمان‌ها و فراری دادن ساکنان خانه‌های اسلام‌آباد، پایتخت، شد که در خواب بودند.

غلام رسول به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که قدرت این زمین لرزه ۶.۹ درجه در مقیاس ریشتر بوده و مرکز آن نیز تاجیکستان در مرز با افغانستان بوده است. این زلزله ۵۹ ثانیه طول کشیده است.

این زلزله همچنین در شهر پیشاور و منطقه کشمیر پاکستان حس شد. در اسلام‌آباد به رغم سردی هوا، برخی از ساکنان از بیم پس لرزه‌ها در بیرون از خانه‌هایشان به سر می‌برند.

صاحب خان، دانشجوی ۱۸ ساله، گفته است: وقتی زلزله آمد من در حال مطالعه بودم. تمام اعضای خانواده‌ام بلند شدند و اقدام به تلاوت سوره‌هایی از قرآن کردند.

کاربران توئیتر در کابل، پایتخت افغانستان، نیز گفته‌اند که این زلزله را حس کرده‌اند.

با این حال مرکز زلزله‌نگاری آمریکا گفته که قدرت این زمین لرزه ۶.۲ درجه ریشتر و مرکز آن هم کوه‌های هندوکش در افغانستان بوده است. به گفته این مرکز، زلزله یاد شده در عمق ۲۰۳ کیلومتری زمین رخ داده است.

در اکتبر امسال نیز زمین لرزه‌ای به قدرت ۷.۵ ریشتر این دو کشور را به لرزه در آورد که در نتیجه آن، ۴۰۰ نفر جان باختند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برای بسیاری از پاکستانی‌ها زلزله ماه اکتبر یادآور زمین‌لرزه مشابهی در اکتبر ۲۰۰۵ بود که در آن ۷۵ هزار نفر کشته و سه و نیم میلیون نفر بی‌خانمان شدند.

افغانستان مرتبا شاهد زمین‌لرزه است که بویژه در رشته کوه‌های هندوکش رخ می‌دهد. این منطقه در نزدیکی گسل‌های اوراسیا و هند قرار دارد.

زلزله‌ای نیز در ماه آوریل و می‌ امسال در نپال رخ داد که ۸۹۰۰ قربانی برجای گذاشت.

هنوز گزارشی از میزان خسارت و تلفات برجای مانده در نتیجه زلزله پاکستان و افغانستان منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG