لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

۶۳ سال و هفت ماه سلطنت؛ الیزابت دوم ملکه ویکتوریا را پشت سر گذاشت


الیزابت دوم در سال ۱۹۵۲ و پس از مرگ پدرش جورج ششم به تخت نشست.
الیزابت دوم در سال ۱۹۵۲ و پس از مرگ پدرش جورج ششم به تخت نشست.

دوران سلطنت الیزابت دوم ملکه بریتانیا روز چهارشنبه ۱۸ شهریور از ۶۳ سال و هفت ماه گذشت و از زمامداری ملکه ویکتوریا نیز طولانی‌تر شد. به این ترتیب ملکه الیزابت دوم طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ پادشاهی بریتانیا را دارد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت میلیون‌ها بریتانیایی این لحظه تاریخی را جشن خواهند گرفت.

او افزود: «ملکه الیزابت دوم طی ۶۳ سال سلطنت در جهانی متحول و در حال تغییر صخره ثبات بوده و از خودگذشتگی او در این مقام نه تنها مورد ستایش مردم بریتانیا بلکه مردم سراسر جهان است».

ملکه بریتانیا و همسرش شاهزاده فیلیپ در این روز در یک مناسبت عمومی، افتتاح یک خط آهن جدید در جوار مرز اسکاتلند، شرکت کردند.

ملکه الیزابت در بخشی از سخنرانی کوتاه خود در این مراسم گفت: «من از همه مردم چه در کشور و چه در خارج به خاطر پیام‌های مهربانانه‌ای که ارسال کرده‌اند تشکر می‌کنم».

ملکه ۸۹ ساله بریتانیا که در این مراسم لباس و کلاه آبی رنگ پوشیده بود، اشاره کرد که آرزوی او سلطنتی طولانی‌تر از ملکه ویکتوریا نبوده و طولانی شدن این دوران نتیجه طبیعی عمر طولانی است.

این مراسم کوچک بود و اهمیت چندانی نداشت و ملکه الیزابت دوم با لبخندهای مکرر از حضور چند صد نفر از مردم در این اجتماع قدردانی کرد.

قبل از آغاز این برنامه، او در ایستگاه قطار شهر ادینبورگ نیز هنگام سوار شدن بر قطار برای جمعیت مشتاق دست تکان داد. به دلیل هوای مه آلود و دید ضعیف در اسکاتلند هلی کوپتر حامل او تاخیر داشت.

قانونگذاران بریتانیا نیز در پارلمان این کشور این روز را گرامی داشته و روزنامه‌ها نیز مطالب تاریخی و خاطرات فراوانی در مورد دوران سلطنت الیزابت دوم چاپ کردند.

در کشورهای مشترک المنافع نیز این مناسبت مورد توجه قرار گرفته و ملکه الیزابت دوم را ستودند.

تونی ابوت نخست وزیر استرالیا در جلسه پارلمان این کشور گفت ملکه بریتانیا در دوران زمامداری خود خدمات ارزنده‌ای داشته و مردم این کشور برای او احترام و محبت فراوانی قائل هستند.

او افزود: «زندگی طولانی او از نظر خدمت به کشورش و کشورهای مشترک المنافع بسیار غنی است. ما فداکاری او در راه انجام وظایفش را می‌ستاییم و برای او و همسرش سلامت و شادی آرزو می‌کنیم».

قصر باکینگهام، دفتر خاندان سلطنتی بریتانیا، به این مناسبت یک عکس رسمی جدید از ملکه الیزابت منتشر کرده است. این عکس توسط مری مک کارتنی دختر پل مک کارتنی عضو سابق گروه بیتلز گرفته شده است.

الیزابت دوم در سال ۱۹۵۲ و پس از مرگ پدرش جورج ششم به تخت نشست.

XS
SM
MD
LG