لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

معاون اول رييس جمهوری ايران: وزير بهداشت برکنار نمی شود


به دنبال بروز مشکلات ارزی برای ايران، مرضيه وحید دستجردی از نحوه تخصيص ارز از سوی دولت برای واردات دارو انتقاد کرده است.
به دنبال بروز مشکلات ارزی برای ايران، مرضيه وحید دستجردی از نحوه تخصيص ارز از سوی دولت برای واردات دارو انتقاد کرده است.
معاون اول رييس جمهوری ايران می گويد که مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، از سمت خود برکنار نمی شود. چند نماينده مجلس گفته اند که دولت قصد دارد وزير بهداشت را به دليل انتقاد از عدم تخصيص ارز به بخش دارو از کار برکنار کند.

محمدرضا رحيمی روز يکشنبه، ۲۶ آذرماه، اخبار مربوط به تغيير وزير بهداشت را «شايعه» خوانده و گفته است که «دولت و شخص رييس جمهوری از وزير فعلی رضايت کامل دارند و اين شايعات درباره ايشان صحت ندارد.»

اظهارات آقای رحيمی واکنشی است به گفته های برخی از نمايندگان مجلس از جمله نادر قاضی پور، نماينده اروميه، که روز يکشنبه در جريان رسيدگی به طرح اصلاح ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه از تغيير احتمالی مرضيه وحدی دستجردی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، آقای قاضی پور گفته است: «خبردار شديم که خانم دستجردی را می خواهند تغيير دهند چون که ايشان گفته بود پول ارز واردات صرف واردات لوازم آرايشی شده است.»

حسينعلی شهرياری، رييس کميسيون بهداشت مجلس نيز با اشاره به اخبار مربوط به احتمال برکناری وزير بهداشت گفته است: «نبايد با برکناری وزيری که در حوزه بهداشت و درمان عملکرد خوبی داشته است، مشکلات جدی را برای حوزه بهداشت و درمان در جامعه به وجود بياوريم.»

مرضيه وحید دستجردی که تنها زن عضو دولت محمود احمدی نژاد است در ماه های اخير و به دنبال بروز مشکلات ارزی برای ايران، از نحوه تخصيص ارز از سوی دولت برای واردات دارو انتقاد کرده بود.

وی در آخرين انتقادهای خود که روز جمعه بيان کرد گفت که «از نظر ما دارو و ملزومات پزشکی بايد اولويت های ۲ و ۳ باشند ولی هم اکنون اولويت های ۷ و ۸ را دارند و متاسفانه برخی کالاها مانند زين اسب در اولويت های بالاتر مثلا اولويت ۵ يا ۴ قرار داده شده اند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنين گفته بود که مسئولان بانک مرکزی و اختصاص ارز بايد توضيح دهند که چگونه ارز اختصاص يافته برای دارو، «صرف واردات لوازم آرايشی شده است.»

وزير بهداشت ايران می گويد که در شش ماهه اول سال هيچ ارزی برای واردات دارو به وزارت بهداشت اختصاص داده نشده است، اين در حالی است که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی روز يکشنبه گفته که «بانک مرکزی... از ابتدای سال تا پايان ۲۲ آذرماه معادل ۱.۴ ميليارد دلار برای واردات دارو و اقلام دارويی به نرخ مرجع پرداخت کرده است.»

صمد کريمی در گفت و گو با ايسنا پيش بينی کرده است که «ارز پرداختی به گروه دوم کالايی (دارو و اقلام دارويی) با توجه به عملکرد ۹ ماهه سال جاری به حدود ۳.۳ ميليارد دلار تا پايان سال جاری برسد که حدود ۳۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.»

اخبار مربوط به برکناری وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران با واکنش خود وی نيز روبرو شده و او روز يکشنبه در حاشيه «همايش مجمع خيرين امدادگران عاشورايی» گفت: «هر آمدنی يک رفتنی دارد دير يا زود بايد رفت مهم اين است که آمدن‌ و رفتن‌ها چه تاثيری در زندگی افراد دارد.»

يکی از سايت های نزديک به اصولگرايان نيز خبر داده که «سونامی تغييرات در کابينه به دستور مشايی به راه افتاده» و آن طور که این سایت ادعا کرده است، مرضيه وحيد دستجردی، مصطفی محمد نجار، وزير کشور، و قاسم رستمی، وزير نفت، در آستانه برکناری از دولت هستند.

سايت «نامه نيوز» می نويسد که موتور تغييرات انتخاباتی دولت دهم از «چندماه پيش و در رده های ميانی مديران يعنی استانداران و فرمانداران» آغاز شده است تا جايی که «به فاصله ای کوتاه، ۱۱ استاندار برکنار و چندين فرماندار نيز از سمت خود عزل شدند تا جای خود را به نزديکان رييس دولت و البته رييس در سايه دولت، اسفنديار رحيم مشايی بدهند.»

اين سايت، رضا تقی پور، وزير سابق ارتباطات در يازدهم آذرماه را «نخستين قربانی سونامی تغييرات انتخاباتی دولت» دانسته و از مرضيه وحيد دستجردی به عنوان دومين قربانی نام برده است. وزير کشور و نفت از ديگر افرادی هستند که به نوشته سايت «نامه نيوز»، در «تيررس تغييرات رييس دولت و يار غار او مشايی قرار دارند.»

از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان نامزد مورد نظر محمود احمدی نژاد برای انتخابات روز ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ نام برده می شود.
XS
SM
MD
LG