لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

تظاهرات جامعه مدنی لبنان در اعتراض به جلسه گفت‌وگوی ملی


هزاران نفر در اعتراض به جلسه گفت‌وگوی ملی لبنان که با دعوت نبیه بری رییس پارلمان برگزار شد، روز چهارشنبه ۱۸ شهریور در بیروت دست به تظاهرات زدند.

با این حال، شمار حاضران در تظاهرات روز چهارشنبه به اندازه تظاهر کنندگان در روز هفتم شهریور که میدان شهدا در مرکز بیروت و خیابان‌های اطراف آن‌را پر کرده بودند، نبود.

برخی، دلیل کاهش تعداد تظاهرکنندگان را توفان شنی می‌دانند که لبنان را در نوردیده و در دو روز گذشته باعث مرگ دستکم سه تن و مراجعه صد‌ها تن دیگر به بیمارستان‌ها شده است. گروهی نیز می‌گویند به دلیل این‌که فعالان جامعه مدنی که تظاهرات هفته‌های اخیر را برگزار کردند، هدف و برنامه مشخصی ندارند، شمار کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند کمتر شده است.

جلسه گفت‌وگوی ملی

ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی بیروت، جلسه گفت‌وگوی ملی لبنان با حضور «تقریبا» همه رهبران فراکسیون‌های پارلمانی و سران احزاب و جریان‌های سیاسی در پارلمان لبنان برگزار شد.

برگزاری این جلسه با دعوت نبیه بری رییس پارلمان لبنان صورت گرفت. او این دعوت را پس از آغاز تحرکات خیابانی جامعه مدنی برای «مبارزه با فساد» مطرح کرد.

هدف از برگزاری جلسه، بحث و بررسی برخی از بحران‌هایی است که لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ از جمله خلا بیش از یک ساله مقام ریاست جمهوری، نحوه عملکرد دولت و پارلمان و قانون انتخابات.

جلسه گفت‌وگوی ملی پس از حدود سه ساعت و نیم به پایان رسید. به نظر نمی‌رسد این جلسه نتیجه‌ای داشته و تنها عدنان ظاهر دبیرکل پارلمان لبنان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت در جلسه، بر سر بند اول دستور که مسئله ریاست جمهوری است، تمرکز شد و قرار است جلسه بعدی چهارشنبه هفته آینده برگزار شود.

رسانه‌های لبنان از بحث و جدل شدید در جلسه گفت‌وگوی ملی لبنان خبر می‌دهند. این جلسه با سخنان نبیه بری آغاز شد و سپس حاضران به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

شبکه LBCI و سایت روزنامه النهار گزارش داده‌اند که در جلسه، درگیری لفظی میان فواد سنیوره و میشل فرعون، اعضای ائتلاف ۱۴ مارس از یک سو و میشل عون از سران ائتلاف ۸ مارس از سوی دیگر روی داد.

ائتلاف ۱۴ مارس از گروه المستقبل به رهبری سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان و متحدانش تشکیل شده است و ائتلاف ۸ مارس را حزب‌الله لبنان و متحدانش تشکیل داده‌اند.

اختلاف‌ها میان دو طرف باعث شده که از یکسال پیش لبنان رییس جمهوری نداشته باشد. نمایندگان ائتلاف ۸ مارس تا کنون با آبستراکسیون خود، ۲۷ جلسه پارلمان برای انتخابات رییس جمهوری را از رسمیت انداخته‌اند.

ترکیب کنونی پارلمان به گونه‌ای است که نامزد ائتلاف ۱۴ مارس با رای نصف به علاوه یک نمایندگان، به ریاست جمهوری می‌رسد. اما میشل عون نامزد ائتلاف ۸ مارس برای ریاست جمهوری است.

«جریان ملی آزاد لبنان» به رهبری میشل عون جمعه گذشته با برگزاری تظاهراتی، خواستار انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم یا برگزاری انتخابات مجلس با قانونی جدید که بر پایه «نسبیت» استوار است، شد.

طرف مقابل می‌گوید که برای هر کدام از گزینه‌ها، اصلاح قانون از سوی پارلمان لازم است اما این مصوبات تنها با امضای رییس جمهوری می‌تواند اجرایی شود، از این رو انتخاب رییس جمهوری مقدم بر تمام اقدام‌های دیگر است.

تظاهرات جامعه مدنی

هنگام جلسه گفت‌وگوی ملی، ده‌ها تن از فعالان در خیابان‌های منتهی به پارلمان حضور یافته بودند. آن‌ها با پرتاب تخم‌مرغ به سمت خودروهای حاضران در جلسه، از آن‌ها استقبال و سپس آن‌ها را بدرقه کردند.

نیروهای امنیتی لبنان تمام خیابان‌های منتهی به ساختمان‌های پارلمان و دولت را با سیم خاردار بسته بودند. همچنین صد‌ها تن از نیروهای ارتش و پلیس ضد شورش، این منطقه را که در آن ساختمان‌های مهم حکومتی قرار دارند، به محاصره خود در آوردند تا مانع از رسیدن تظاهر کنندگان به آن‌ها شوند.

سرانجام ساعت ۱۸ به وقت محلی بیروت، تظاهرات جامعه مدنی لبنان در اعتراض به جلسه گفت‌وگوی ملی و با هدف «مبارزه با فساد» برگزار شد.

تظاهرکنندگان شعارهای خود را در تظاهرات گذشته تکرار می‌کردند از جمله: «انقلاب، انقلاب»، «سرنگون باد حکومت لات‌ها»، «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند»، «۱۴ و ۸ کشور را به دکان تبدیل کردند» و «دزدان بروید».

در تظاهرات روز چهارشنبه، نمایندگانی از جامعه مدنی مناطق مختلف لبنان به صورت کوتاه سخنرانی کردند. در بیانیه پایانی هم، تظاهر کنندگان مشکلات موجود در لبنان از جمله «بحران زباله»، «قطعی‌های طولانی مدت برق»، «بی‌آبی‌» و «بی‌کاری» را ناشی از فساد و نظام فرقه‌ای در لبنان دانستند و بر ادامه حرکت خود تا مجازات تمام عاملان فساد و اصلاح کشور، تاکید کردند.

در ‌‌نهایت تظاهر کنندگان به سمت یکی از خیابان‌های نزدیک وزارت محیط زیست رفتند که از یک هفته پیش، چند نفر از فعالان در آن اعتصاب غذا کرده‌اند. تظاهرکنندگان با این فعالان اعلام همبستگی کردند.

تظاهرات اخیر در لبنان در اعتراض به بحران انباشت زباله در خیابان‌های بیروت آغاز شد. نخستین تظاهرات در نزدیکی ساختمان نخست وزیری، به زد و خورد میان معترضان و نیروهای امنیتی انجامید. پس از آن در تظاهرات بعدی، شعار‌ها و خواسته‌هایی برای «مبارزه با فساد» و «سرنگونی حکومت فاسد» مطرح شد.

تظاهرات هفتم شهریور جامعه مدنی، بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ لبنان به شمار می‌آید که احزاب سیاسی در آن نقشی نداشتند.

بعد از ظهر چهارشنبه همچنین جلسه پارلمان لبنان برای بحث بر سر بحران زباله تشکیل شد. گزارش‌ها از حصول پیشرفت‌هایی در این جلسه برای دادن نقش بیشتر به شهرداری‌ها، حکایت دارد.

جامعه مدنی خواستار حل بحران زباله با دادن نقش بیشتر به شهرداری‌ها و دادن بودجه به آن‌ها به جای تحویل وظیفه جمع آورزی زباله به شرکت‌ها است.

XS
SM
MD
LG