لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ایران بخشی از مناطق اقلیم کردستان عراق را «گلوله‌باران کرد»


گزارش‌های منتشره حاکی است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه،۱۲ تیر، بخشی از مناطق اقلیم کردستان عراق در نزدیکی مرز ایران را گلوله‌باران کرده‌اند که در این حملات یک زن مجروح شده است.

تلویزیون کردی «روداو» در اقلیم کردستان عراق، ظهر روز دوشنبه خبر داد که این گلوله‌باران از ساعت پنج صبح آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، دامنە کوه هلگورد در منطقه بالکایتی در نزدیکی شهر چومان (چُمان) در اقلیم کردستان عراق از سوی نیروهای جمهوری اسلامی گلوله‌باران شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

احمد قادر، شهردار چومان، اعلام کرده که برخی مناطق کوهستانی در روستاهای کونری و کیفارستان مورد حمله قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از مزارع این منطقه براثر اصابت خمپاره آتش گرفته است.

تلویزیون کردی «روداو» همچنین به نقل از یک کشاورز در این منطقه، شدت گلوله‌باران را «سنگین» توصیف کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، هدف از این حملات مواضع نیروهای احزاب مسلح مخالف ایران بوده است، اما حزب کومله اعلام کرده که هیچ یک از نیروهای این گروه در حملات روز دوشنبه آسیب ندیده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

گلوله‌باران این مناطق حدود دو هفته پس از درگیری نیروهای حزب کومله با نیروهای سپاه پاسداران انجام شده است.

این حزب اعلام کرده بود که روز دوم تیر در این درگیری سه نفر از نیروهایش و چند نفر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

پیش از آن نیز حزب دمکرات کردستان ایران روز چهارم مرداد ۹۵ اعلام کرده بود که حضور نیروهای نظامی خود را در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران «در سطحی وسیع‌تر و در راستای یک تاکتیک دفاعی»‌ افزایش دادە است.

در ماه‌هایی ابتدایی پارسال نیز استان‌های غربی ایران شاهد تشدید درگیری نیروهای امنیتی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و گروه پژاک بود.

پس از این درگیری‌ها گزارش‌هایی درباره گلوله‌باران مناطق مرزی بین «اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران» منتشر شد و نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، «نگرانی عمیق» خود را از اقدام ایران ابراز کرد.

پس از گلوله باران این مناطق، دو هیات از کردستان عراق به ایران سفر و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی دیدار کردند.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کردند، به احزاب اپوزیسیون کُرد اجازه نخواهند داد که از خاک اقلیم کردستان، برای جمهوری اسلامی چالش امنیتی ایجاد کنند.

پس از آن یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، در آبان ۹۵ با متهم کردن کنسولگری عربستان سعودی در اقلیم کردستان عراق به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی، مقام‌های این اقلیم را تهدید کرد که اگر «وارد این بازی سیاسی شوند»، ایران دیگر کمک‌شان نخواهد کرد.

احزاب کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی اما ادعای دریافت کمک از سوی عربستان سعودی را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG