لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

جنجال در مجلس شورای اسلامی بر سر سخنان حسن روحانی


اعضای جبهه پایداری به سخنان حسن روحانی شدیدا انتقاد کرده‌اند. از راست: حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و مهدی کوچک‌زاده، سه عضو جبهه پایداری
اعضای جبهه پایداری به سخنان حسن روحانی شدیدا انتقاد کرده‌اند. از راست: حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و مهدی کوچک‌زاده، سه عضو جبهه پایداری

مجلس ایران روز سه شنبه ۲۱ مرداد، در یک جلسه غیر علنی، اظهارات روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهوری ایران را بررسی کرد. بر اساس گزارش‌ها، در این جلسه پنج نفر از اعضای جبهه پایداری انتقادات بسیار تندی از آقای روحانی مطرح کردند اما علی لاریجانی، رییس مجلس، نمایندگان را به آرامش دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، صبح امروز ۱۸۰ نماینده مجلس در نامه‌ای با اشاره به سخنان آقای روحانی، نسبت‌هایی مانند «بزدل و لرزان به منتقدان مذاکرات هسته‌ای» را عبارات «رکیکی» خواندند و خواستار برگزاری جلسه غیر علنی برای بررسی این سخنان شدند.

پس از این درخواست جلسه مجلس در ساعات پایانی صبح امروز به صورت غیرعلنی برگزار شد.

گفت‌وگوی رضا جمالی با رضا علیجانی، فعال سیاسی، درباره جنجال بر سر سخنان روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم

رییس جمهوری ایران روز دوشنبه در جمع سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آنها را «بزدل سیاسی» خوانده بود.

به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت، در جلسه غیر علنی مجلس حدود ۳۰ نماینده صحبت کردند و پنج نفر از اعضای جبهه پایداری نیز انتقادات بسیار تندی را مطرح کردند.

بر اساس گزارش‌ها، علی لاریجانی، رییس مجلس، با تشریح شرایط مذاکرات هسته‌ای، موضوع داعش، تهدیدات کشورهای همسایه و وضعیت داخلی نمایندگان را به آرامش دعوت کرده است.

آقای جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: «ریاست مجلس از اظهارات رییس جمهوری دفاع نکرد اما از نمایندگان خواست از کنار برخی از اظهارات گذر کنند و قول داد که با شخص رییس جمهوری نیز صحبت‌های لازم را داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «دکتر لاریجانی در این جلسه تاکید کرد نباید فکر کنیم که حتما مخاطب این اظهارات مجلس بوده است شاید از اساس رییس جمهور به طرف خارجی این حرف‌ها را زده است».

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران، با اشاره به سخنان خود در جلسه غیر علنی مجلس گفت: «من تذکر دادم شاه زمانی که با مخالفان صحبت می‌کرد از آن‌ها خواست پاسپورت‌شان را گرفته و از ایران خارج شوند، اما از آن‌ها نخواست به جهنم بروند».

آقای روحانی در سخنان خود گفته بود: «هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند ما داریم می‌لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای حسینیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر عدم واکنش نمایندگان مجلس به «توهین‌های» محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، تصریح کرد: «احمدی‌نژاد این گونه زشت صحبت نکرد».

احمد توکلی، نماینده تهران، نیز در نطق میان دستور خود خطاب به آقای روحانی گفت: «این روز‌ها زیاد عصبانی می‌شوید، در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی به جهنم می‌شود و هر کس که منتقد روند مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است و هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد، هم در نطق میان دستورخود تصریح کرد: «آقای رییس جمهوری ما حقوقدان هستیم، به کار بردن لفظ بزدلان سیاسی بار حقوقی داد».

در مقابل این انتقاد‌ها، علیرضا محجوب، نماینده تهران، گفت: «زمانی که رییس‌جمهوری قبلی ضبط‌ صوت و نوار در مجلس پخش کرد و ۱۷هزار میلیارد به کشور تحمیل کرد، کسی حرفی نزد».

وی اضافه کرد: «نمایندگان مجلس یادشان باشد رییس‌جمهوری سابق بار‌ها به ساحت مجلس توهین کرد و آقایان ککشان هم نگزید».

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان نیز گفت: «اگر به آن کسی که گفت خس و خاشاک برخورد می‌شد، امروز این اتفاق نمی‌افتاد».

محمدرضا تابش، نماینده اردکان، نیز با بیان اینکه بخشی از صحبت‌های رییس جمهوری تحریف شده افزود: «به نظر من جریانی این مسئله را ساماندهی می‌کند تا این صحبت‌ها را بزرگ کند، البته رادیو و تلویزیون هم در این مسئله بد عمل کرد».

محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری، در پاسخ به انتقادهای مطرح شده سخنان آقای روحانی را تبیین و تحلیل صریح و شجاعانه مسائل اساسی سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی دانست.

به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: «باید به همه‌ ابعاد سخنان ایشان توجه شود نه اینکه یک کلمه یا جمله یا استعاره‌ای ازآن به طور انتزاعی تاویل، برجسته سازی وتفسیر شود».

به گزارش ایرنا، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی نیز گفت: «به نظر بنده رییس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود».

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، اصولگرایان بویژه شاخه تندروی آن جبهه پایداری، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» با حضور تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری مجلس برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG