لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

چاوز در آستانه انتخاب مجدد


نتایج اولیه حاکی از پیروزی چاوز در انتخابات است
نتایج اولیه حاکی از پیروزی چاوز در انتخابات است

طبق نظر سنجی های دولتی در حوزه های رای گيری هوگوچاوز، رييس جمهوری فعلی، با اختلاف چشم گيری از رقيب خود در انتخابات رياست جمهوری پيشی گرفته است.


بر اساس اين نظرسنجی ها هوگو چاوز ۵۸ درصد آرا و امانوئل روسالس ۴۰ درصد آرا را کسب کرده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها تن از هواداران هوگو چاوز عصر روز يکشنبه ، سوم دسامبر،با حضور در خيابان ها به جشن و پايکوبی پرداختند.


انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا


رای دهندگان در ونزوئلا از صبح یکشنبه، سوم دسامبر، به پای صندوق های رای رفته اند تا درباره یک دوره شش ساله دیگر ریاست جمهوری هوگو چاوز تصمیم بگیرند.


نتایج آخرین نظر سنجی ها، پیروزی هوگو چاوز بر رقیب خود مانوئل روسالـِــس را پیش بینی کرده اند. هوگو چاوز از پشتیبانی اقشار پايینی ونزوئلا برخورداراست.


آقای چاوز از منتقدان تند سیاست های آمریکا و متحد ایران و کوباست. مخالفین هوگو چاوز می گویند انتخاب دوباره وی به ریاست جمهوری، ونزوئلا را به سوی استبداد می برد.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی می نویسد:هوگوچاوز رييس جمهوری ۵۲ ساله ونزوئلا، فيدل کاسترو رهبر کوبا را مربی و مرشد خود، سيمون بوليوار رهبر استقلال قرن ۱۹ بوليوی را پدر سياسی و عيسی مسيح را منبع الهام خود مي داند .


او می گويد: «دشمنش امپراطوری شر است که توسط خود شيطان يعنی به گفته او جرج بوش رييس جمهوری امريکا اداره مي شود.»


به نوشته این خبرگزاری، هوگوچاوز با ارادت به يونيفرم نظامی و کلاه بره قرمز رنگش که نشان از سرباز چترباز دارد، مي گويد سرباز خدا در راه انقلابی اجتماعی است.



انتخابات ونزوئلا در راس انتخابات يک سال گذشته در آمريکای لاتين قرار می گيرد که در آنها،پنج رهبر چپگرا انتخاب شدند


او از نتيجه انتخابات رياست جمهوری روز يکشنبه در کشورش، تقريبا مطمئن است؛ چرا که پيش بينی می شود از رقيب انتخاباتی اش مانوئل روسالس، فرماندار استان زوليا پيش خواهد افتاد.


انتخابات ونزوئلا در راس انتخابات يک سال گذشته در آمريکای لاتين قرار می گيرد که در آنها،پنج رهبر چپگرا انتخاب شدند؛ آنچه که هوگو چاوز آن را شکوفايی نقشه هايش برای تماميت منطقه ای در مقابل نفوذ آمريکا میداند.


رييس جمهوری ونزوئلا انتخاب او و مورالس به عنوان رييس جمهوری بوليوی در يک سال پيش را يک پيروزی بزرگ عنوان کرد؛ چرا که به اين ترتيب، بوليوی نيز همپای کوبا و ونزوئلا به باشگاه مخالفان آمريکا پيوست .


آقای چاوز، آمريکا را به حمايت از تلاش ها برای انجام کودتا عليه خود متهم میکند و همزمان سوخت ارزان قيمت را به خانواده های فقيرنشين نيويورک و ديگر مناطق امريکا ارسال می کند.


هوگوچاوز، رييس جمهوری متنفذ ونزوئلا قدرت خود را با تکيه بر برنامه های اجتماعی با سرمايه نفت، مديون جمعيت فقير اين کشور است که به گفته کارشناسان نيمی از جمعيت ونزوئلا را تشکيل می دهند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس می نويسد: «برخی از مردم او را يک بلا و مايه شرم کشورشان می دانند. کسی که همزمان با تلاش برای افزايش قدرت، ثروت ناشی از نفت کشور را نيز بر باد می دهد.»



برخی ديگر از مردم ونزوئلا نيز، رييس جمهوری کشورشان را «ناجی فقيران» می دانند و کسی که در راس جنبش چپگرای آمريکای لاتين در مقابل جرج بوش، رييس جمهوری امريکا ايستاده است .


رييس جمهوری ونزوئلا به نوشته آسوشيتدپرس،از سخنرانی های داغ خود عليه رقيبان برای بيدار کردن حس ناسيوناليستی حاميان فقيرش سود میبرد .


يک دستفروش ۴۱ ساله می گويد:« چاوز را خدا فرستاد، او میداند که فقير بودن يعنی چه، چون در کودکی فقير بود و به همين دليل حال ما را میفهمد و تلاش میکند به ما کمک کند.»


هوگوچاوز متولد روستای سابانتا در غرب ونزوئلا، زمانی در روياهايش آرزو داشت در ليگ اصلی فوتبال آمريکا بازی کند، اما از دانشگاه نظامی سر در آورد و پس از فارغ التحصيلی در سال ۱۹۷۵ به ارتش پيوست.


او به درجه سرهنگی رسيد و فرمانده يک گروه چترباز شد، سمتی که در سال ۱۹۹۲ برای دست زدن به کودتا از آن کمک گرفت.



برخی از مردم ونزوئلا ، چاوز را یک «بلا» و «مایه شرم کشورشان » می دانند و برخی دیگر او را «ناجی فقرا» توصیف می کنند
آسوسیتدپرس

شکست کودتا و کشته شدن ۱۷ سرباز و بيش از ۸۰ غيرنظامی، او را برای بسياری از مردمِ به ستوه آمده از فساد و ناشايستگی دولت، به قهرمان بدل کرد.


او دو سال را در زندان سپری کرد و سپس در سال ۹۴ مورد عفو قرار گرفت. هوگو چاوز در سال ۱۹۹۸ با وعده شکستن دو حزب سنتی ونزوئلا که دهه ها قدرت را در دست داشتند، رييس جمهوری اين کشور شد.


وی در سال ۱۹۹۹ دست به اصلاحات قانون اساسی زد و به آسانی انتخابات رياست جمهوریشش ساله در سال ۲۰۰۰ را به نام خود رقم زد.


او همچنين در انتخابات سال ۲۰۰۴ نيز پيروز شد و اگر در انتخابات امروز نيز برای يک دوره شش ساله پيروز شود، از مردم خواهد خواست که فکری به حال محدوديت زمانی رياست جمهوری کنند.


آسوشيتدپرس می نويسد: «هدف هوگو چاوز رهبری ونزوئلا تا سال ۲۰۲۱ يا بيشتر است.»






XS
SM
MD
LG